Sa facem impreuna un exercitiu de imaginatie. Sa cautam pe Internet un restaurant cu specific romanesc
Google ne ofera peste 60.000 de rezultate. Filtrarea acestora se face potrivit unor criterii obiective, care tin seama de aparitia cuvintelor cautate n paginile unui website, de popularitatea unui anumit website n rndul webmasterilor etc. Aproape aceleasi rezultate ne sunt afisate daca vom cauta cel mai bun restaurant cu specific romnesc. ntre cele doua sintagme este o diferenta majora.

Algoritmul de cautare nsa nu poate sa le diferentieze. El nu poate dect sa ramna obiectiv, riscnd chiar sa piarda prin aceasta atitudine. Nu acelasi lucru s-ar ntmpla daca, n locul acestor formule de cautare, am putea folosi experienta unor oameni care au ncercat diferite restaurante cu specific romanesc. n acest caz, probabil ca restaurantul cautat este locul desemnat de majoritatea utilizatorilor ca fiind cel mai bun. Pe a-ceasta idee se bazeaza o tendinta relativ noua n evolutia ideii de cautare pe Internet: cautarea sociala. Adica acel gen de filtrare a rezultatelor cautarii n functie de opinia altor utilizatori (subiectiva, prin excelenta) cu privire la modul n care diverse website-uri corespund criteriilor de cautare.

Marele cstig al unui astfel de serviciu este dat de sporirea gradului de ncredere pe care utilizatorii l au n utilitatea si acuratetea rezultatelor cautarii pe Internet. n ultimii ani, tehnicile de optimizare a pozitionarii unui website n cadrul listelor de rezultate furnizate de search-engine-uri au adus cautarea traditionala n fata unui obstacol greu de trecut: oamenii cauta deseori acul n carul cu fn. Aproape orice cautare are ca efect returnarea a zeci de mii de rezultate. Din acestea, n medie, doar o mica parte sunt rezultate cu adevarat relevante.

Era astfel nevoie de un serviciu care sa scuteasca timpul pierdut al utilizatorului. Initiativele nu au ntrziat sa apara. Ideea originala s-a transformat subit ntr-o goana dupa trecerea cautarii de la o activitate pasiva la un proces interactiv. Se pare ca, dupa ani intregi n care tehnologia a fost considerata elementul fara de care nu se poate construi un Internet util, oamenii au revenit cu picioarele pe pamnt.

Este interesanta, n acest sens, declaratia lui Patrick Crane (vicepresedintele departamentului de marketing de la Yahoo!) acordata Internetnews.com cu cteva zile n urma: Noi credem ca Internetul gazduieste doar o mica parte din cunostintele lumii. Restul acestora, nefolosite nca, se afla n milioanele de ani de evolutie a speciei umane. Experienta umana este tinta noastra.

Filtrul prietenilor e relevant

Serviciile de cautare sociala pot fi descrise foarte bine prin sintagma de comunitati ale cautatorilor pe Internet. Simplist vorbind, fiecare utilizator poate cauta pe Internet website-uri relevante pentru un anumit subiect. Cautarea sociala da posibilitatea tuturor utilizatorilor sa faca publice listele lor de website-uri relevante pentru un anumit termen cautat. Alti utilizatori pot consulta aceste liste si pot alege sa le mbunatateasca prin experienta lor. Astfel se poate ajunge la un serviciu care are la baza opiniile utilizatorilor de Internet, fara interventia unui algoritm obiectiv de cautare.

Utilizatorii construiesc propriile rezultate

Modul n care se realizeaza partajarea informatiilor ntre utilizatori difera de la o initiativa la alta. Eurekster.com (lansat la finalul anului 2004) a inventat un termen: swicki. Acesta desemneaza cautarea personalizata, creata si publicata de utilizator, cu privire la un termen sau sintagma de care acesta este interesat. Un pasionat de fotbal poate crea swicki-ul fotbal care sa listeze toate website-urile relevante pentru acest joc. Utilizatorul alege ce website-uri pot fi incluse n lista sa de rezultate. Prin publicarea acestui swicki, autorul da posibilitatea altor utilizatori sa completeze sau sa corecteze lista sa de rezultate.

Scopul declarat al Eurekster.com este sa creeze liste personalizate si aflate ntr-o permanenta perfectionare, cu privire la orice subiect interesant pentru utilizatorii de Internet. n piata de Internet se vorbeste din ce n ce mai serios despre discutiile dintre Eurekster.com si Microsoft Corp. Viitorul va aduce cu siguranta o preluare a Eurekster.com de catre unul dintre gigantii IT mondiali.

O alta initiativa este StumbleUpon.com, creatia unor canadieni care au pornit de la o idee simpla. Scrii un termen de cautare si apesi butonul stumble. Apoi esti redirectionat la un website pe care ceilalti utilizatori l-au considerat relevant pentru cuvntul-cheie cautat de tine. Ideea duce mai mult cu gndul la un motor de recomandare dect la un motor de cautare. nsa are la baza aceeasi subiectivitate umana, care se dovedeste la mare moda. Exemple de servicii de cautare sociala sunt si Prefound.com, Answerbag.com si altele.

Yahoo MyWeb

Dintre toti competitorii pe aceasta piata, Yahoo! are o pozitie privilegiata. Cei peste 200 de milioane de utilizatori nregistrati ai Yahoo.com pot constitui un suport eficient pentru dezvoltarea unor servicii de cautare sociala. n plus, compania nu da semne ca ar vrea sa se rezume la utilizatorii sai.

Anul trecut, spre exemplu, Yahoo! a achizitionat doua servicii importante: Flickr.com (locul unde sunt publicate fotografii dintre cele mai diverse) si del.icio.us (locul unde sunt publicate bookmark-urile/favorites-urile unui numar extrem de mare de utilizatori). Pentru completarea ofertei sale, Yahoo! a lansat n 2005 serviciul Yahoo MyWeb. Aici utilizatorii pot salva pagini web (pe acelasi sistem de favorites) si le pot plasa pe categorii de informatie n functie de anumite tag-uri descriptive. Potrivit unor statistici neoficiale, Yahoo! are la acest moment aproape un milion de pagini salvate. Aceste pagini sunt grupate n aproape 200.000 de categorii de interes.

Google Co-Op

Competitorii Yahoo! nu dau nici ei semne ca ar sta degeaba. Este si cazul Google, care a nceput sa includa opiniile comunitatii n cautari speciale precum Google Health, Google Travel sau Google Lifestyle. Mai mult, Google a lansat un serviciu special de cautare sociala. Google Co-op (www.google.com/coop/) este acel serviciu care ar trebui sa ofere utilizatorilor de Internet posibilitatea de a mbunatati cautarile realizate cu privire la subiecte familiare acestora.

Un utilizator care este doctor, spre exemplu, si are experienta n tratarea unui anumit tip de afectiune poate folosi structurarea oferita de Google (Google Health prezinta afectiunile n urmatoarele capitole: descriere, simptome, diagnostic, tratament, factori de risc) ca sa lege de fiecare capitol acele website-uri pe care le considera relevante pentru fiecare capitol n parte
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Special »



Setari Cookie-uri