Jucatorii de nisa impart un set comun de trasaturi. Acestea implica o intelegere mai mare a consumatorilor si a nevoilor, dar si abilitatea de a ramane in legatura cu acesti clienti.

Companiile ideale dintr-o piata de nisa ar trebui sa detina in permanenta calitate, produse caracterizate de inovatie si o atentie deosebita pentru angajati. Functionarea intr-o piata de nisa permite companiilor sa se axeze pe atingerea nevoilor unui grup mic de consumatori fara a compromite sansa de a satisface interesul pentru o piata mai mare.

Interesul specific. Fierul de calcat este unul dintre cele mai intalnite obiecte din gospodarie. Compania elvetiana Laurastar a vandut din 1980 peste doua milioane de astfel de articole in mai mult de 40 de tari. La inceput, compania a servit o piata formata din oameni care aveau acelasi interes, de a netezi profesional hainele. A renunta la o piata mare in favoarea uneia mici nu este foarte logic pentru investitori, insa Laurastar a dovedit ca a servi un segment mic al unei piete cu nevoi speciale poate fi profitabil si sustenabil.

In anumite cazuri, jucatorii de nisa se concentreaza pentru a servi o combinatie de subsegmente ale unei piete cu interese similiare si modele de piata asemanatoare.

De exemplu, compania de turism Aman Resorts din Statele Unite nu urmareste doar turistii bogati si sofisticati. Publicul Aman Resorts are o cerere pentru locatiile indepartate, un interes in autenticitatea culturii si pentru atitudinea responsabila fata de mediu. Compania, care opereaza proprietati in Asia, Europa si Statele Unite, a renuntat la marcile de lux in favoarea unor asezari distincte si mici. Fiecare proprietate este construita pentru a fi in armonie cu imprejurarile si cu arhitectura locala predominanta.

Competitia creste? Inovati! Afacerile de nisa nu sunt imune la competitie, in special din partea jucatorilor din piete mai mari cu resurse substantiale si finantari mai mari. Cum ar trebui sa raspundeti cand va confruntati cu o competitie crescuta? Afacerile de nisa de succes vor raspunde prin inovatie si produse de inalta calitate, in loc sa aplice masuri de reducere a preturilor.

Cand competitori mai mari au atacat Laurastar, compania a raspuns prin angajarea unei echipe speciale de ingineri care sa creeze cel mai inteligent fier de calcat. Noul produs are un sistem de presa mai usor, este simplu de manevrat si dispune de senzori care produc abur automat cu o miscare usoara a incheieturii, iar aceasta se opreste imediat cand instrumentul este mutat inapoi, eliminand nevoia de a apasa un buton pentru a activa aburul.

Oferiti o atentie deosebita angajatilor. O alta particularitate a unei afaceri de nisa de succes este reprezentata de politicile bune de resurse umane si de relatiile de munca. Companiile cu experienta in domeniu au realizat ca oferirea unor servicii si produse superioare necesita angajarea si instruirea unor persoane calificate. Companiile de nisa platesc salarii mai mari decat media industriei si ofera bonusuri generoase. De asemenea, majoritatea se bucura de rate de angajare in cadrul companiei mai mari decat media industriei.

Cresterea oportunitatilor. Odata ce segmentul de nisa este saturat, oportunitatile de crestere pot veni de la un numar de surse. O optiune este extinderea globala. Dupa ce a atins o penetrare de 25% din piata elvetiana, Laurastar a decis ca urmatorul nivel de crestere ar putea veni din vanzarea in afara tarii. Unele afaceri de nisa au crescut "natural" dupa ce ofertele si marca au patruns in pietele mari.

Unii investitori sunt retinuti cand vine vorba de injectare de capital in afaceri de nisa, ceea ce face dificil pentru antreprenori sa gaseasca un motor de crestere, astfel cresterea vine din parteneriate cu companii mai mari. Produse ale companiilor din segmente de nisa pot fi achizitionate de aceste companii mai mari. Uneori, noul model de conducere al companiei nu functioneaza, iar compania poate fi absorbita de jucatorul mai mare.

Esential este ca, in pofida unor dificultati ca asigurarea finantarilor si gestionarea cresterii, multi antreprenori care sunt axati pe segmentele de nisa ale pietei reusesc sa devina profitabili. Cheia succesului este de a ramane in contact cu cei care cumpara produsul, intelegerea nevoilor si pastrarea unui focus in servirea acestor nevoi cu inovatii.