Vanzari de peste un million de vehicule si rate ale profitabilitatii care se lupta de la egal la egal cu cele raportate de General Motors sau grupul DaimlerChrysler. Acestea sunt coordonatele de astazi ale liderului segmentului de lux in industria auto. BMW si-a deschis in ultimii ani orizonturile, acaparand cota de piata si din segmentul de masa, fara a isi sifona insa imaginea de brand de lux, sportivitate si putere. Dar ce anume a trasformat grupul german intr-o poveste de succes la nivel mondial?

Retragerea unui lider

In urma cu o saptamana, liderul constructorului german si-a anuntat retragerea din compania pe care condus-o in ultimii patru ani. Desi a fost CEO al BMW doar din 2002, Helmut Panke se identifica practic cu transformarea companiei dintr-un jucator local intr-un constructor cu un cuvant greu de spus la nivel mondial.

In cei aproape 25 de ani cat a lucrat la BMW, Panke a dezvoltat micuta companie, extinzand productia peste granite, fiind artizanul unor achizitii importante in industrie si inovand noi caracteristici pentru modelele BMW care aveau sa transforme producatorul german intr-un brand inconfundabil.

Panke a introdus informatizarea autovehiculelor BMW, a sustinut si pus in practica extinderea productiei prin deschiderea unor noi fabrici in SUA, Anglia si recent China si a patrat intacta imaginea de brand de lux a modelelor BMW in ciuda deschiderii catre noi segmente de piata. Desi nu se afla in fruntea Consiliului de Administratie, prin pozitia sa de strateg sef a creionat linia de dezvoltare a grupului german, fiind omul din spatele achizitiilor Rolls-Royce si Rover.

A fost o peroada foarte indelungata numarul doi in companie, purtand tot felul de titulaturi, de la Director de Strategie la seful diviziilor de tehnologie, personal sau finantist sef al BMW. Transformarea BMW nu s-a produs doar in intervalul de patru ani cat Panke a fost CEO ci incepand din 1982 cand fostul lider al BMW s-a alaturat grupului.

Doctor in fizica nucleara

Helmut Panke s-a nascut in 1946 in Storkow, Germania. In 1968 a absolvit Universitatea din Munich cu o diploma in fizica iar opt ani mai tarziu a obtinut doctoratul in inginerie nucleara. Primele sale doua slujbe au fost cercetator in fizica nucleara si lector in cadrul universitatii pe care o absolvise.

Dupa doi ani, Panke a fost atras de libertatea intreprinzatorilor si a intrat in echipa companiei de consultanta McKinsey & Company, fiind repartizat in echipa care ofera consultanta producatorului local de automobile BMW. In aceea perioada, BMW era un constructor local care oferea un numar redus de modele unei clientele de nisa doritoare de performante exceptionale pentru un automobil. In 1977 BMW lansase Seria 6 Coupe, care devenise cel mai bine vandut model al producatorului, cu 86.000 de unitati comercializate in intreaga lume. Dar cu toate acestea, cifrele erau marunte comparativ cu cele ale marilor producatori de masa, BMW fiind doar un producator de nisa.

Datorita solutiilor oferite ca consultant al BMW, Panke a fost cooptat in 1982 in cadrul echipei constructorului german, fiind numit in fruntea departamentului de planificare si control din cadrul diviziei de cercetare si developare a BMW.

Seriile castigatoare

Panke s-a facut repede remarcat si a fost numit dupa trei ani in fruntea diviziei de planificare a BMW. Aceasta numire la propulsat in centrul tuturor deciziilor importante care se luau in cadrul constructorului german, fiind o figura centrala in expansiunea BMW. In 1990 a fost numit strategul sef al companiei si din acest moment Panke a inceput sa isi lase cu adevarat amprenta asupra evolutiei producatorului german.

Citeste si:

Sustinator al dezvoltarii peste granite, Panke a facut din BMW un constructor mondial. Primul pas a fost deschiderea unei fabrici in SUA, in 1993. Primul model de success peste ocean a fost roadsterul Z3, care a fost produs initial doar in SUA. Tot ca parte a strategiei de extindere implementa de Panke, BMW a achizitionat in 1994 Grupul Rover din Marea Britanie, pentru 1,27 miliarde de dolari. Aceasta mutare a reprezentat si un semnal ca BMW doreste extinderea si refuza orice preluare, oferte in acest sens fiind destule.

1996 a reprezentat un nou pas inainte pentru Panke care a fost ales ca membru in Consiliul de Administratie, fiind responsabil de personal si tehnologie. In 1998 un alt brand a intrat in grupul BMW si anume Rolls-Royce, care a fost achizitionat de la Volkswagen. Insa Rover nu se descurca deloc, pierderile insumand dupa trei ani peste 3,6 miliarde de dolari.

Cel mai bun advertiser

Din cauza pierderilor uriase de la Rover, Bernd Pischetsrieder, CEO-ul de la aceea vreme a grupul a fost inlocuit cu Joachim Milburg. Aceasta schimbare a contribuit si la plecarea altor lideri ai managementului BMW, compania germana trecand printr-o scurta criza. Milburg la numit pe Panke in fruntea finantelor companiei, si chiar daca stilul acestuia din urma s-a dovedit miraculos, Rover a inregistrat si in 1999 pierderi de 1,2 miliarde de dolari.

BMW a trebuit sa vanda Land Rover in 2000 catre Ford pentru trei miliarde de dolari, restul companiei britanice fiind preluata de Alchemy Partners. BMW a devenit repede tinta unor oferte de preluare, dar conducerea companiei a decis ca producatorul sa ramana in continuare independent.

Lansarea primului SUV in 1999, seria X5, a reprezentat un real succes. Milburg si Panke au inceput o reconstructie a imaginii si structurii BMW. Au investit sute de milioane de dolari in publicitate si au reconfigurat liniile de productie astfel incat sa inspire dinamism procesului de fabricare a noilor modele, acum existand posibilitatea schimbarii modelului produs in functie de dorintele publicului. Cei doi au extins gama de modele de la cateva la mult mai multe modele, Panke insistand pentru introducerea optiunii de personalizare a modelelor in functie de dorintele clientului.

Tot Panke a observat tendinta clientii de a nu-si alege modelul in functie de motorizare si a decis astfel extinderea modelului V6 pentru mai multe serii BMW. Toate aceste scimbari au dus la venituri de 31 miliarde de dolari si un profit net de 940 de milioane de dolari in 2000. Si noua imagine a BMW i-au adus lui Panke in 2004 si titlul de “Advertiser of the Year” in cadrul festivalului de profil de la Cannes.

Apogeul unei cariere de succes

Anul 2001 a reprezentat un an de varf atat pentru BMW cat si pentru Helmut Panke. Constructorul german a deschis doua noi unitati de productie, una in Marea Britanie si una in Germania, si a lansat seriile de succes Mini si Seria 7. In acelasi timp, Milburg si-a anuntat retragerea sa la finalul anului, noul CEO al BMW fiind numit in 2002 in persoana lui Helmut Panke.

Au urmat versiuni noi ale unor modele deja consecrate, cum ar fi Seria 5, sau modele noi, precum limuzina de lux Phantom a Rolls-Royce, al carei pret de pornire sare de 300.000 de dolari. In 2004, pentru a continua extinderea grupului german la nivel mondial, a fost inaugurata o noua unitate de productie in China, Panke sperand ca aceasta piata sa aduca grupului auto ceea ce a adus piata americana.

Dupa 25 de ani in cadrul companiei, Panke a declarat la plecarea sa ca fiecare zi a fost una plina de veselie, aceasta fiind de altfel atmosfera pe care a reusit sa o creeze in cadrul companiei pe care a condus-o in ultimii patru ani. Inca un lucru pe care urmasii lui Helmut Panke in fruntea BMW vor trebui sa il egaleze in urmatorii ani.