Lamborghini a ales Monterey Car Week, eveniment anual organizat în California, la o aruncătură de băț de circuitul Laguna Seca, pentru a dezvălui un concept care demonstrează intențiile constructorului din Sant'Agata Bolognese să intre în arena electricelor. Lanzador prefigurează un crossover cu linie de GT ce poate găzdui patru persoane și va ajunge în showroomuri peste cinci ani.

Lamborghini continuă transformarea și confirmă, sub forma unui concept agresiv, direcția sustenabilă în care trebuie să se îndrepte chiar și un constructor de mici dimensiuni care și-a construit istoria cu supercaruri care înghit benzină pe nerăsuflate. Lanzador este un model aflat între două lumi, o expresie pe patru roți a poziției tranzitorii a mărcii, iar oficialii Lamborghini susțin că privim o „viziune concretă” asupra primului EV care va avea sigla taurului pe capotă.

Mulți constructori susțin, deja de ani de zile, că trecerea la mașini electrice este eliberatoare, că-ți permite să explorezi mai multe forme și mai multe segmente. Când am scris, în aprilie, despre cum va arăta și ce va fi primul EV Lamborghini am spus că acesta nu va fi un SUV, iar sursele pe care ne-am bazat atunci nu s-au înșelat decât pe jumătate: Lanzador, model denumit de aceeași firmă românească ce se află și în spatele nemului lui Lamborghini Revuelto (și nu numai), este un crossover cu proporții extreme, aducând mai degrabă cu ceva din tagma lui Rinspeed Bedouin de acum 20 de ani.

Cu doar două uși, dar cu patru locuri într-un habitaclu aparent mic, noul show car Lamborghini se aseamănă ca dimensiuni cu un Taycan, dar dă vina pe versatilitate pentru a-și motiva surplusul de gardă la sol. Lamborghini a mai avut, deja, astfel de „derapaje” cu Huracan Sterrato, un rival încă imposibil de cumpărat pentru 911 Dakar. Au trecut deja cinci ani de la prezentarea lui Urus și va fi trecut un deceniu întreg până ce o variantă puțin mai domolită a lui Lanzador va ajunge la vânzare, CEO-ul Stephan Winkelmann spunându-ne încă din 2021 că un Lambo EV este la orizont.

„Trebuie să pornim din timp dialogul despre mașini electrice, să ne pregătim terenul înainte de a pătrunde într-un segment nou și să avem răbdare să ascultăm și feedback-ul care va veni”, a spus Winkelmann, întrebat despre decizia mărcii de a prezenta un prototip care prefigurează o mașină ce va veni în 2028. „Putem vorbi despre o emoție sonoră, dată de zgomotul mașinii, respectiv un tip de emoție ce este strâns legat de performanțe. Partea aceasta, departe de cifre, a emoțiilor este mereu esențială pentru Lamborghini”, a adăugat acesta.

Cum o să sune primul Lamborghini electric

Cunoscute pentru motoarele lor V10 sau V12, Lamborghini-urile trecutului vor face loc unor modele electrice, iar elementul auditiv este analizat cu mare atenție de italieni. „Avem trei opțiuni: ori nu facem absolut nimic, iar atunci mașina va scoate foarte puțin zgomot [n.r. - atât cât te obligă reglementările legate de siguranța pietonilor], fie introducem în ecuație o coloană sonoră falsă sau amplificăm sunetele pe care mașina deja le produce”, a adăugat Winkelmann, care n-a vrut să spună care este opțiunea aleasă de Lamborghini.

„De asemenea, este prea devreme să mă pronunț cu privire la autonomie, dar cred că undeva în jurul a 482 de kilometri este acceptabil pentru anul 2028”, a subliniat acesta. Omul care are în mâini frâiele Lamborghini a povestit că a tot condus mașini electrice „și pot spune că, din fericire, am descoperit că există diferențe mari între caracterele diverselor EV-uri de pe piață, în funcție de constructor, iar asta îmi dă speranță”.

„Cele mai mari diferențe sunt, în primul rând, legate de comportamentul pe frânare, care este inevitabil legat de modul în care mașina recuperează energia electrică prin frânare, iar eu sper că și noi vom putea să croim un caracter, o personalitate mașinii noastre”, a mai explicat Winkelmann. El a mai spus că toți pașii care se fac spre îmbunătățirea diverselor sisteme de software de la bordul mașinilor contează și ele în această ecuație care, dacă va da rezultatul corect, va scoate în evidență noul Lamborghini electric.

Cum se poziționează Lanzador în familia Lamborghini

Mitja Borkert, șeful de design al Lamborghini, a spus că EV-ul va respecta limbajul de design al Lamborghini, împrumutând detalii din trecutul mărcii, dar și din zona aeronautică. Mașina, la fel de ascuțită ca orice alt Lambo, are unghiuri din care aduce cu alte exemplare din catalogul mărcii, iar impresia de jet de vânătoare se regăsește și în interior, mai ales la planșa de bord împărțită în două. Deasupra, pasagerii au un acoperiș vitrat, cu mai multe elemente de sticlă. Deși garda la sol este crescută, înălțimea conceptului este de doar 1,5 metri, adică similar cu un Volkswagen Golf.

Sistemul de infotainment și de climatizare se află în consola centrală (pilot's unit, în jargonul de PR al Lamborghini care-l numește pe șofer „pilot”) și este îndreptat către pilot, dar există ecrane digitale atât pentru șofer, cât și pentru pasagerul din față. Acestea sunt retractabile și dispar când mașina nu este în mers. Lamborghini spune că majoritatea materialelor tapițeriei sunt sustenabile - cum ar fi șezuturile scaunelor care au o structură scoasă la o imprimantă 3D specială.

Sustenabilitatea se vede și în producție: Huracanul V10 și Urus cu al său V8 sunt toate vândute, ceea ce înseamnă că nu mai poți comanda un exemplar nou exclusiv cu motor termic. Ceea ce urmează de acum încolo sunt modele hibride, iar la anul vom vedea primul Urus și, respectiv, primul Huracan hibrid, propulsia alternativă aflându-se și la baza lui Revuelto care este rezervat în întregime până în 2026. Tot acest efort este menit să reducă cu 50% emisiile uzinei Lamborghini până în 2025.

Citeste si:

    „Combustibilii sintetici reprezintă o oportunitate interesantă pentru noi, dar, din fericire, nu trebuie să ne decidem pe această temă acum”, a spus Winkelmann. „Acum ne concetrăm pe hibride, iar asta înseamnă că avem un ciclu de producție care ne oferă un răgaz de gândire și analiză, căci vom lua decizii după ce vom vedea care va fi decizia finală a UE pe tema combustibililor alternativi pentru mașini cu motoare termice, iar asta va veni în 2026”, a adăugat acesta.

    Tot CEO-ul Lamborghini a spus că orice mașină a mărcii trebuie făcută în Italia, dar uzina din Sant'Agata Bolognese, ce deja funcționează la foc continuu cu trei schimburi, este la capacitate maximă. Cert este că, dată fiind poziționarea lui Lanzador, Lamborghini va spera să vadă minim 2.000-3.000 de unități ieșind pe poarta fabricii an de an, în ciuda unui preț care nu va fi cu siguranță mai mic de 300.000 de euro. Și toate astea deși nu avem nicio informație în legătură cu latura tehnică sau cu performanțele, dar știm care va fi următorul EV Lamborghini: a doua generație a SUV-ului Urus.

    Citeste si:

      Sursa foto: Lamborghini

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri