"Noile reguli vor proteja in curand peste 120 de milioane de turisti care fac rezervari online combinate de calatorie, adaptand legislatia UE la era digitala. Turistii vor sti clar ce cumpara si care le sunt drepturile, in special daca se intampla ceva rau in timpul calatoriilor lor. Aceste reguli sprijina si industria calatoriilor, care va beneficia de reducerea birocratiei si de claritate legislativa", a declarat Vera Jourova, comisar pentru Justitie, Consumatori si Egalitate de Gen, intr-un comunicat al Comisiei Europene, scrie Mediafax.

Regulile extind protectia oferita de directiva UE pentru pachetele turistice din 1990, pentru a acoperi nu doar pachetele turistice traditionale, ci sa ofere protectie pentru 120 de milioane de persoane care fac rezervari combinate de vacanta, online, precum rezervarea unui zbor plus rezervare de camera la hotel si inchirierea unei masini. Serviciile de calatorie vor fi protejate intotdeauna in cazul in care sunt promovate sub forma unui pachet sau daca sunt oferite la un pret total.

Pe langa drepturile prevazute in legislatia actuala, calatorii vor beneficia de informatii mai clare referitoare la pachetele turistice si protectia de care beneficiaza in cadrul regulilor referitoare la pachetele turistice, inclusiv in privinta preturilor si costurilor suplimentare. In cazul in care organizatorul unui pachet turistic vrea sa majoreze pretul cu peste 8%, turistul va avea dreptul sa anuleze gratuit vacanta. De asemenea, furnizorul trebuie sa transfere clientilor reducerile de preturi.

Turistii vor avea dreptul mai mari in privinta anularii vacantelor. Astfel, anularea calatoriilor, inainte de plecare, va fi gratuita in cazul unor dezastre naturale si altor situatii grave produse la destinatie. Beneficiarii pachetelor de vacanta vor putea anula vacanta, din orice motiv, platind un comision rezonabil de anulare. Proiectul prevede identificarea clara a partii raspunzatoare, in cazul aparitiei unor probleme, respectiv organizatorul pachetului turtistic, din toate statele membre.

In cazul unor erori aparute la rezervare, comerciantii de pachete turistice vor raspunde in mod explicit, in cazul pachetelor turistice si a aranjamentelor de calatorie legate, efectuate online (linked travel arrangements).
Organizatorul unei calatorii va fi obligat sa asiste calatorii aflati in dificultate, de exemplu cu informatii privind serviciile medicale si asistenta consulara si sa ajute la planuri alternative de calatorie. De exemplu, turistii vor avea dreptul la trei nopti de cazare suplimentara, daca revenirea din calatorie nu este posibila din cauza unor dezastre naturale, cu exceptia cazului in care alte reglementari privind drepturile pasagerilor nu includ perioade mai lungi.

Citeste si:

In cazul in care organizatorul unui pachet turistic da faliment, garantiile vor fi extinse si in cazul serviciilor de tipul linked travel arrangements. Furnizorii unor astfel de aranjamente, precum companiile aeriene, vor fi obligate sa intre sub protectia insolventiei, sa garanteze rambursarea fondurilor si repatrierea calatorilor, in cazul in care dau faliment.

Companiile vor beneficia la randul lor de modernizarea legislatiei si reducerea poverii administrative, costurile de conformitate urmand sa scada de la 11 euro la 8 euro pentru un pachet turistic vandut. Parlamentul European va vota in plen, in luna iunie, aprobarea acordului dintre institutiile europene. Consiliul UE urmeaza la randul sau sa aprobe oficial acordul in septembrie sau octombrie, care va intra in vigoare dupa publicarea in Jurnalul Oficial al UE.

Statele membre vor avea la dispozitie doi ani pentru implementarea noilor reguli, iar comerciantii de servicii turistice o perioada suplimentara de sase luni pentru adaptarea la noua legislatie. Comisia Europeana a propus modificarea reglementarilor referitoare la pachetele de calatorie in iulie 2013, Parlamentul UE si-a dat acordul in martie 2014, iar ministrii din Consiliu au ajuns la un acord de principiu in decembrie 2014.

Noile reguli se vor aplica unor trei tipuri de combinatii de servicii de calatorie si anume pachetelor turistice care includ cel putin doua elemente, respectiv transport, cazare sau alte servicii, de exemplu inchirierea unei masini, pachete personalizate, alese de calator, cumparate de la un singur furnizor online sau offline, si aranjamente de calatorie online legate, in care consumatorul care rezerva un serviciu de calatorie pe un site este invitat sa rezerve un alt serviciu printr-un alt link. In acest ultim caz, calatorul beneficiaza de o anumita protectie daca a facut a doua rezervare in termen de 24 de ore.