Adesea aflată în umbra celor mai turistice țări europene, Germania are planuri mari pentru atragerea vizitatorilor internaționali și pune pe masă un tip de turism diferit, concentrat pe natură, cultură, sustenabilitate și o rețea de transport peste cea a principalilor competitori. Românii pun umărul serios la creșterea turismului nemțesc, țara noastră fiind în 2023 pe primul loc în ceea ce privește rata de revenire a turiștilor în Germania după pandemia COVID-19.

Mai exact, 1,28 milioane de înnoptări în Germania au fost generate de români anul trecut, reprentând un procent de 120% comparativ cu nivelul pre-pandemic (2019). Totuși, Germania se află în spatele unor destinații ultra-populare în rândul românilor, precum Turcia, Grecia sau Italia.

”Într-adevăr, pentru cei care vor să stea vara la plajă, va fi foarte greu ca turiștii români să lase Turcia, Croația sau Grecia, pentru Germania. De ce ar trebui atunci să vina românii în Germania? Pentru că aici vor găsi o destinație mai puțin cunoscută și mai puțin umblată. Toată lumea a fost deja la Paris, Londra sau Barcelona. Germania are însă de oferit un altfel de turism, care nu este de masă. Este adesea un turism cultural”, spune Cristian Sallai, românul care ocupă funcția de General Manager al biroului regional (responsabil de regiunea Balcanilor) din cadrul German National Tourist Board (GNTB).

GNTB este o entitate finanțată preponderent de Guvernul Germaniei și are ca scop promovarea turistică a țării peste hotare.

Aproximativ 42 milioane de euro investește anual Germania pentru promovarea turistică a țării, la nivel internațional. Circa 80% din acest buget al GNTB este furnizat de Guvernul Germaniei, restul de 20% provenind din mediul privat, de la agenții, hotelieri, organizații de turism, dar și entități al căror business nu se bazează exclusiv pe turism, precum VISA.

România nu are o entitate care să se ocupe exclusiv de marketingul turistic al țării și nu există cifre foarte clare cu privire la cheltuielile pentru promovare. Totuși, în 2023, un secretar de stat din Ministerul Investițiilor vorbea despre suma de 10 mil. euro care urma să fie folosită pentru promovarea culturală a României cu ajutorul influencerior străini.

Dacă mergi în Berlin te vei duce să vezi poarta Bardenburg, dar mergi și în parcurile și în cartierele din jur, sau ia-ți costumul de baie și poți ajunge în 30 de minute să faci baie într-un lac, după ce cu o noapte în urmă ai fost la party în club.

Cristian Sallai, GNTB

”Eu înțeleg, atracția principală a Germaniei este city break-ul, dar recomand oricui, cu tărie, să iasă din oraș o zi-două, deoarece mijloacele de transport sunt peste ce există în alte țări. Desigur, dacă mergi în Berlin te vei duce să vezi poarta Bardenburg, dar mergi și în parcurile și în cartierele din jur, sau ia-ți costumul de baie și poți ajunge în 30 de minute să faci baie într-un lac, după ce cu o noapte în urmă ai fost la party în club. Este o experiență diferită decât cea clasică, adică aceea de a merge într-un mare oraș și a sta toată ziua printre betoane”, menționează Cristian Sallai.

Numărul turiștilor români în Germania a urcat spectaculos în ultimul deceniu. Astfel, dacă în 2013 românii generau circa 450.000 de înnoptări în Germania, anul trecut cifra a ajuns la 1,28 milioane.

Nemții se laudă că Germania reprezintă a doua cea mai populară destinație din Europa, pentru turiștii de pe continent (53,8 mil. călătorii ale turiștilor străini în 2023), depășiți doar de Spania (70,9 mil.). Cifrele lor se bazează pe studii realizate de companii de analiză germane și pe date interne.

De cealaltă parte, cifrele oficiale publicate de Comisia Europeană, ce-i drept, la nivelul anului 2022, arată că Germania se afla pe locul 6 în UE (la capitolul turiști proveniți din alte state UE), cu o cotă de piață de 6,8%, după Spania, Italia, Franța, Grecia și Austria. România se află la mijlocul acestui clasament, pe locul 15, cu o cotă de piață de 1,2%.

Dacă vrei să vezi Germania tradițională, cu berării și pretzel, mergi în Munchen și în regiunea Bavaria. Dacă vrei un oraș cosmopolit, multicultural, cu o viață de noapte bogată, mergi în Berlin.

Cristian Sallai, GNTB

”Dacă nu ai fost niciodată și vrei să vezi Germania tradițională, mergi în Munchen și în regiunea Bavaria. Este cea mai apropiată de imaginea clasică pe care un român o are despre Germania și anume că toată lumea umblă pe stradă cu o bere într-o mână și cu un pretzel în cealaltă, îmbrăcați în lederhosen. Poți vedea asta în Munchen, dar orașul nu este doar despre acest lucru. Dacă vrei un oraș cosmopolit, multicultural, cu o viață de noapte bogată, mergi în Berlin”, afirmă Cristian Sallai.

”Știu că muzeele au o imagine proastă în România, dar în Germania ești încurajat să interacționezi, nu să intri pe o ușă și să ieși pe alta”

Pentru a se diferenția de celelalte țări europene ultra-turistice, Germania încearcă să promoveze ideea de turism cultural în țară. De altfel, un sfert din călătoriile turiștilor în Germania sunt așa-zise ”călătorii culturale” (”cultural trips”), iar țara se află pe primul loc în lume ca destinație culturală pentru europeni, potrivit unor statistici realizate de nemți.

Citeste si:

    ”Știu că atunci când spui românilor «haideți să vedeți niște muzee în Germania» nu generezi automat cea mai bună imagine. Înțeleg că imaginea pe care muzeele o au în România este destul de proastă, sau învechită, dar în Germania un muzeu înseamnă altceva. Este o întreagă experiență, sunt inovații, poți să vezi VR, ești adesea încurajat să interacționezi cu exponatele. De exemplu, ieri am fost la muzeul Robert Schumann din Zwickau, unde poți sta la pian să cânți și esti învățat să cânți la pian, nu doar mergi în muzeu, vezi niște exponate și ai ieșit pe cealaltă ușă”, explică Sallai.

    Orașul german Chemnitz a fost desemnat Capitala Culturală a Europei pentru anul 2025. Chemnitz a câștigat cursa în fața altor orașe din Germania precum Dresden, Hannover, Magdeburg sau Nurnberg.

    Citeste si:

      Sursa foto: Shutterstock

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Ionut Sisu
      Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Turism »



      Setari Cookie-uri