“Ritmul fulgerator al schimbarii din peisajul digital a introdus o stare de spirit a consumatorului care este aventuroasa si totodata exploratoare, atunci cand este vorba de cumparaturi online,” a spus John Burbank, presedinte pe initiative strategice, Nielsen. “Consumatorii de pretutindeni isi doresc un produs bun la un pret bun, iar optiunile aparent nelimitate disponibile in mediul virtual ofera noi oportunitati atat pentru comercianti cat si pentru consumatori. Piata de bunuri de larg consum (FMCG) nu este o exceptie”.

Piata online pentru achizitia de alimente si alte produse consumabile - desi nu la fel de puternica precum cea a categoriilor de produse non-consumabile – incepe sa fie promitatoare. Din 2011, intentia de achizitie din mediul online pentru categoria produse cosmetice a crescut cu 6 puncte procentuale, la 31 la suta, alimentele au crescut cu 5 puncte procentuale, la 27 la suta iar consumabilele pentru copii au crescut cu 12 puncte procentuale, la 20 la suta. Categoria produselor pentru animale de companie s-a dublat in doi ani, de la 9 procente in 2012 la 21 procente in 2014.

Studiul Global Nielsen privind comertul online a reunit opiniile a peste 30,000 de respondenti cu acces la Internet din 60 de tari pentru a examina cumparaturile online si intentiile de achizitie ale consumatorilor din intreaga lume. Studiul ofera claritate cu privire la intentiile de cumparare ale consumatorilor, atat pentru categoriile de bunuri consumabile cat si pentru cele de bunuri non-consumabile, in cadrul unui peisaj al comertului online in crestere.

Achizitii online sau navigare?

Cand vine vorba de cumparaturi de haine, bilete la evenimente, carti sau jucarii, sau de a face rezervari pentru excursii si hoteluri, exista o corelatie directa intre cautarile si achizitiile online – cei care navigheaza in mediul online, de asemenea, cumpara online.

Produsele consumabile, pe de alta parte, au rate mai mici de intentie de cautare/ cumparare decat produsele non-consumabile, dar rata lor de corelare cautare-achizitie este la fel de puternica. De exemplu, pentru cosmetice, 33 la suta dintre respondentii la nivel global spun ca naviga si cauta, iar 31 la suta declara ca achizitioneaza. In mod similar, aproximativ o treime din respondentii la nivel global spun ca naviga in procesul de cautare si achizitioneaza produse de ingrijire personala (31%/29%) si alimente (30%/27%). Aproximativ un sfert cauta si cumpara produse pentru animale de companie (24%/21%) si produse consumabile pentru copii (23%/20%), iar aproximativ o cincime cauta/cumpara flori (20%/18%) si bauturi alcoolice (20%/17%).

“Ratele puternice de conversie din cautare in achizitie in mediul online pentru bunurile de larg consum se traduc prin clienti fideli pentru aceste categorii,” a declarat Burbank. “In timp ce aceste categorii se afla inca in stadii incipiente de adoptare in mediul online, aceste rate de corelatie semnifica vesti foarte bune pentru retailerii online. Acum este momentul potrivit pentru a crea experiente pe toate canalele de comunicare si cumparare pentru consumatorii care utilizeaza in mod activ atat platformele digitale cat si in magazine pentru a cauta si achizitiona, in timp ce nu fac o distinctie intre cele doua.”

Produsele favorabile mai degraba cautarilor online decat achizitiei includ: echipament electronic, telefoane mobile, hardware / software, articole sportive, filme/ DVD-uri/ jocuri si masini/motociclete. Aceste produse pot avea un nivel de pret ridicat si necesita de multe ori testarea inainte de achizitie. Diferenta dintre rata cautarilor si cea de achizitie pentru aceste produse este in medie de 7 puncte procentuale.

Pietele in dezvoltare se intrec in adoptarea comertului online

Potrivit studiului Nielsen, apetitul consumatorilor pentru navigare online este cel mai puternic in regiunile in curs de dezvoltare din America Latina si Asia-Pacific, ambele regiuni depasind media globala pentru toate cele 22 de categorii incluse in studiu. Cu toate acestea, in timp ce ratele de navigare online sunt cele mai inalte pentru America Latina, ratele de achizitie online pentru regiune sunt cele mai scazute in cazul tuturor categoriilor din studiu. In schimb, ratele de achizitie online in Asia-Pacific sunt cele mai inalte din toate regiunile – atat e inalte incat ratele de achizitie depasesc ratele de cautare pentru mai mult de jumatate (14) dintre categorii.

Citeste si:

“Latin-Americanii sunt cumparatori online entuziasti, dar infrastructura de retail online nu a ajuns inca din urma oferta de oportunitati de conversie,” a declarat Burbank. “Alte bariere in calea succesului comertului online includ accesul la Internet, costuri de transport, taxe mari si logistica problematica de livrare. Asia are cel mai mare avans pe curba maturitatii comertului online – in Asia-Pacific, consumatorii de tehnologie experimentati au adoptat deja confortul cumparaturilor online. Atragerea de noi cumparatori utilizand telefonul mobil ar putea fi un accelerator pe pietele in dezvoltare, oferind acces mai mare si mai rapid pentru mai multi oameni.”

Procentele de cautari si achizitii online sunt similare in Europa, America de Nord si Orientul Mijlociu/Africa, cu cateva exceptii, in functie de disponibilitate si oportunitate. In regiunea dezvoltata din America de Nord si regiunea dezvoltata din Europa, optiunile de cumparaturi se inmultesc, iar comertul cu amanuntul online reprezinta un alt canal concurent pentru cota de piata. Pe de alta parte, in regiunea Orientul Mijlociu/Africa, procentaje online sub medie pot fi atribuite in mare masura oportunitatilor – sau lipsei acestora. Intr-o regiune in care venitul disponibil este redus, iar cumparaturile pentru nevoile zilnice reprezinta norma, cumparaturile online nu sunt o prioritate. Nielsen se asteapta ca acest lucru sa se schimbe pe masura ce tot mai multi consumatori vor continua sa urce pe scara socio-economica.

Diferentiere in functie de dispozitivele utilizate

In timp ce computerele sunt dispozitivul favorizat pentru navigare si achizitionare online in randul respondentilor din toate regiunile, telefoanele mobile reprezinta a doua optiune pentru respondentii din regiunile Orientul Mijlociu/Africa, cu 55% dintre respondenti utilizand dispozitivul pentru cumparaturi online – cu 11 puncte procentuale mai mult fata de media globala de 44%. In mod similar, utilizarea telefonului mobil este popular in Asia-Pacific (52%) si America Latina (48%). O treime din respondentii europeni (33%) si mai mult de un sfert (27%) din nord-americani utilizeaza telefoanele mobile pentru a face cumparaturi.

“Studiul prezinta ascensiunea dispozitivului mobil ca dispozitiv principal pentru consumatorii din comertul online din intreaga lume,” a spus Burbank. “Utilizarea acestor dispozitive prezinta diverse intrebari pentru retailer/comercianti si producatori, deopotriva. De exemplu, vor mai face consumatorii drumuri de achizitie – cumparand un cos plin de produse deodata – sau vor face achizitii pe parcursul zilei, cumparand unul sau doua produse deodata, trecand de la un retailer la altul in acest proces? Cum vor afecta aceste noi modele de achizitie vechile practici? In urmatorii doi ani, industria va trebui sa analizeze aceste obiceiuri intr-un mod mai detaliat.”

In Romania, putem observa, cel putin la nivel declarativ, o intentie de cumparare online, in urmatoarele 6 luni, pentru haine, echipamente electronice si telefoane mobile la aproximativ 50% din respondenti. De asemenea, aproape 50% din romanii chestionati in acest studiu au declarat ca nu intentioneaza sa achizitioneze online bauturi alcoolice si flori. Cel mai folosit device pentru realizarea cumparaturilor online este, si in Romania, calculatorul.

40% din respondenti recunosc ca este mai convenabil sa isi faca online cumparaturile si o treime din ei declara ca se documenteaza inainte de a cumpara din magazin, citind recenzii sau doar vizualizandu-le.