Dincolo era mai ieftin

Orice decizie ar trebui sa inceapa cu o cautare, apoi, daca este cazul, compararea diferitelor oferte. Pentru a va usura viata, reglementarile prevad anumite elemente obligatorii pe care profesionistii care vand produse sau servicii online trebuie sa le ofere, inainte de a se incheia un contract online, care va pot ajuta sa luati decizia cea mai potrivita: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, pretul acestora, perioada de valabilitate a ofertei sau a preturilor, costul de utilizare a mijloacelor de comunicatie la distanta, modalitatile de plata, livrare, executare, procedura profesionistului de solutionare a reclamatiilor, termenul de retragere si formularul tipizat de retragere, existenta unei garantii legale, durata contractului, conform European Consumer Center Romania.

De obicei, informatiile acestea pot fi gasite in mai multe locuri pe site-ul profesionistului. Caracteristicile, pretul, perioada de valabilitate si durata contractului (pentru servicii) le puteti afla din pagina de prezentare a respectivului produs sau serviciu.

Pentru modalitatile de plata, livrare, executare a contractului, termenul de retragere, garantia legala, va trebui sa accesati sectiunile special dedicate “Cum platesc?”, „Livrare” sau „Garantii”, iar daca acestea nu exista, veti gasi informatiile care va intereseaza in sectiunea „Termeni si conditii”.

Cine vinde?

Ati gasit un pret convenabil si toate celelalte elemente sunt in regula? Excelent. Dar inainte de a va “arunca” pe oferta, trebuie sa mai faceti ceva. Hai sa vedem cum puteti obtine niste informatii despre vanzator.

In primul rand, trebuie sa stiti ca orice profesionist care vinde online este obligat sa-si indice pe site identitatea, adica denumirea comerciala, adresa postala la care este stabilit, precum si, in cazul in care exista, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de posta electronica ale acestuia, numarul de inmatriculare si codul de inregistrare fiscala.

De regula, puteti gasi aceste informatii in sectiunea „Contact”. Informatiile mai pot fi gasite si in sectiunile „Mentiuni legale”, „Termeni si conditii” sau „Protectia datelor personale”. Este important sa aflati in ce stat isi are sediul profesionistul. Daca are sediul in afara UE, este posibil sa nu aveti aceleasi drepturi, iar solutionarea unei probleme poate fi mai dificila, iar ECC- Net nu va mai poate ajuta in acest caz. Daca nu puteti gasi informatii despre identitatea comerciantului pe site, puteti utiliza WHOIS (terminatii .org, .com etc.), ROTLD (terminatii .ro), EURID (terminatii .eu) sau altele asemanatoare pentru a vedea de cine este inregistrat acel domeniu de internet. Asta doar in cazul in care va doriti neaparat produsul. Daca nu il doriti neaparat, schimbati site-ul si cautati altceva unde aveti toate informatiile.

Verba volant, scripta manent?

„Daca nu stiati, de fiecare data cand cumparam ceva, incheiem un contract, chiar daca nu este scris sau nu arata ca un contract obisnuit, adica ceva cu multe articole numerotate si un limbaj incalcit.
Normal ca, si atunci cand cumparam online, incheiem un contract. Iar contractul va contine atat informatiile pre-contractuale pe care profesionistul este obligat sa le afiseze pe site, cat si termenii si conditiile profesionistului, pe care, de regula, le accepti bifand o casuta, la momentul finalizarii comenzii. De asta e foarte important sa le cititi cu atentie inainte”, a precizat Irina Chiritoiu, Director ECC Romania.

Show me the money!

Cea mai mare parte a magazinelor online din alte state membre ale Uniunii Europene accepta plata cu cardul de credit/debit, plata prin metode alternative de transfer online (PayPal) sau plata prin transfer bancar. De regula, numai profesionistii din alte state membre UE care se adreseaza in mod special consumatorilor romani (au site-ul in limba romana, preturile in lei etc.), permit si plata in numerar, la livrare.

Plata prin card bancar sau prin transfer bancar/online iti ofera un anumit grad de protectie si garantia ca, in caz de frauda, iti poti recupera suma platita. In unele cazuri, prin procedura de refuz la plata, bancile si companiile de carduri iti vor permite sa recuperezi suma platita si in cazul in care profesionistul nu ti-a rambursat suma platita dupa ce te-ai retras din contract.
Unele state membre ale UE au interzis profesionistilor sa perceapa comisioane pentru plata cu anumite mijloace de plata. In celelalte cazuri, profesionistii nu pot solicita comisioane care sa depaseasca costul pe care la randul lor il suporta pentru utilizarea respectivelor metode de plata.
Aveti grija! Niciun magazin online nu va cere niciodata codul PIN al cardului, asa ca inchideti imediat orice pagina de internet care face acest lucru.

De asemeni, urmariti si rata de schimb valutar atunci cand faceti plata in alta moneda, verificati la banca proprie cursul valutar din ziua respectiva pentru a vedea daca ceea ce platiti este exact cat va asteptati sa fie.

Fara regrete

Ati primit produsul si v-ati dat seama ca nu este potrivit cu ceea ce aveti nevoie sau cineva tocmai vi l-a facut cadou si nu va place. Ce mai puteti face?
Specific achizitiilor online este faptul ca, pentru majoritatea contractelor, aveti dreptul de a va retrage in termen de 14 zile calendaristice, fara a oferi vreo explicatie si fara penalitati, in afara celor stabilite prin lege.

Citeste si:

Cele 14 zile se calculeaza incepand cu momentul semnarii contractului in cazul achizitionarii de servicii si cu momentul livrarii in cazul in care achizitionati produse. Daca inainte de incheierea contractului nu ati fost informat cu privire la existenta dreptului de retragere, termenul in care puteti renunta la contract este de 12 luni.

Va puteti exercita dreptul de retragere fie completand un formular pus la dispozitie de profesionist (de regula, online), fie trimitand un mesaj din care sa reiasa clar intentia si in care sa specificati cel putin urmatoarele: identitatea dumneavoastra, numarul si data comenzii, produsul, pretul platit.

Produsul il puteti trimite inapoi pe cont propriu, conform instructiunilor de pe site-ul profesionistului, sau puteti astepta sa fie preluat de acesta de la adresa anuntata de dvs. In cazul in care platiti curierul pentru returul produsului, nu aveti dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.

Profesionistul trebuie sa va ramburseze intreaga suma platita, inclusiv taxele de livrare, daca acestea au fost incluse in pretul final, in termen de 14 zile calendaristice.

Daca ati folosit produsul mai mult decat pentru a vedea cum functioneaza (de exemplu, ati facut 2000 de fotografii cu o camera foto), atunci este posibil ca profesionistul sa va retina o parte din suma platita pentru diminuarea valorii produsului.

Domnul e servit!

Profesionistul trebuie sa va livreze produsul in termenul afisat pe site sau in cel comunicat prin confirmarea acceptarii comenzii. Daca nu s-a stabilit niciun termen de livrare, atunci produsul trebuie sa ajunga in cel mult 30 de zile de la data plasarii comenzii. Deschideti coletul in prezenta curierului, daca este posibil si inspectati sumar produsul. Daca acesta prezinta urme de lovire sau alte defecte vizibile, il puteti refuza, mentionand pe documentele de transport motivul. Contactati imediat vanzatorul. Daca nu este posibil sa verificati produsul in prezenta curierului, inspectati-l cat mai curand posibil, fotografiati ambalajul si produsul si informati vanzatorul imediat asupra eventualelor probleme. In acelasi timp, puteti trimite o reclamatie catre compania de curierat.

Daca nu ati primit produsul in termenul stabilit cu profesionistul sau in cel mult 30 de zile, va trebui sa luati legatura cu acesta pentru a va pune de acord asupra unui nou termen de livrare. Daca nici de aceasta data termenul nu este respectat, atunci puteti solicita incetarea contractului.
Profesionistul este obligat sa va ramburseze orice suma platita in termen de maximum 7 zile de la data la care l-ati informat asupra deciziei de incetare a contractului.

Sfaturi pentru achizitia de incaltaminte sportiva.

1. Cititi eticheta! Pe eticheta trebuie sa gasiti urmatoarele elemente de identificare si caracterizare:
• Denumire produs;
• Denumirea si/sau marca producatorului;
• Adresa postala a sediului social pentru producatorii/importatorii din afara UE;
• Adresa postala a sediului unde pot fi contactati pentru producatorii/distribuitorii din UE;
• Principalele caracteristici tehnice: marime, culoare, model;
• Modul de intretinere (de obicei este un prospect prezent in ambalajul in care se comercializeaza produsul);
1. Cumparati incaltaminte sportiva numai din magazine sau raioane specializate unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta).
2. Atentie la incaltamintea sportiva de brand, dar cu pret este exagerat de mic. Riscati sa cumparati un produs contrafacute.
3. Verificati ambii pantofi si probati-i pe amandoi, faceti cativa pasi inainte de a lua decizia de cumparare.
4. Incaltamintea trebuie sa fie etichetata prin pictograme corespunzatoare celor 3 parti componente: fata; captuseala si acoperis de brant; talpa exterioara si pictograme ale materialelor utilizate la producerea articolelor de incaltaminte: piei cu fata naturala, piei cu fata corectata, materiale textile si alte materiale.
5. Etichetarea trebuie sa fie vizibila, bine aplicata si accesibila si sa nu induca in eroare consumatorul, iar pictogramele trebuie sa fie suficient de mari pentru ca informatiile continute de acestea sa fie usor de inteles.
6. Aveti grija la promotii! Trebuie sa fiti informat neechivoc cu privire la data de incepere a promotiei, incetarea promotiei (fie prin epuizarea stocului fie la o data anuntata), pretul vechi si pretul nou precum si asupra altor eventuale conditii specifice.
7. Instructiuni de intretinere. Orice articol de incaltaminte trebuie sa fie insotit de instructiunile de intretinere - forma de prezentare uzuala a acestor instructiuni fiind un prospect introdus in ambalajul de comercializare; instructiunile trebuie respectate.
Cand vreti sa cumparati online incaltaminte sportiva trebuie sa fiti foarte atent
• Cititi atent conditiile generale de vanzare. Se presupune ca ati acceptat aceste conditii la momentul achizitiei. In eventualitatea unui litigiu, conditiile va vor fi opozabile, chiar daca au fost formulate intr-o limba straina.
• Verificati modul in care sunt utilizate datele personale. Faceti acest lucru inainte de a valida comanda. Nu uitati ca aveti un drept de acces si de rectificare.
• In principiu, contractul (achizitia online este un contract) este incheiat de la momentul confirmarii comenzii.
• Asigurati-va ca adresa de email este corect mentionata si ca puteti primi mesaje.
• Salvati sau imprimati confirmarea comenzii.
• Pastrati intotdeauna o copie a comenzii, a confirmarii tranzactiei si a conditiilor generale valabile la momentul efectuarii comenzii.
• Va puteti razgandi in maxim 14 zile de la primirea comenzii daca incaltamintea cumparata este prea mica sau daca nu va indeplineste dorintele, daca nu seamana cu fotografia de pe site etc.

Sursa foto: Shutterstock: lzf