Ministerul Transporturilor a pus în transparență decizională un ordin privind aprobarea introducerii sistemului 2+1 pe drumurile naționale. Practic, în acest sistem, care momentan există doar ca proiect pilot în România, banda centrală este utilizată ca bandă de depășire alternativă pentru fiecare direcție.

Ghidul tehnic pentru reglementarea circulației rutiere în soluție 2+1 (benzi de circulație) pe drumurile naționale aflate în administrarea CNAIR stabilește regulile și condițiile minime obligatorii care se aplică la amenajarea drumurilor în acest sistem de circulație. Momentan, documentul este doar în transparență decizională, dar este puțin probabil să fie modificat, mai ales că a fost avizat de specialiștii CNAIR.

Ce este și ce avantaje are sistemul 2+1

Ce înseamnă sistemul 2+1? Practic, șosele cu o bandă pe sens și o bandă centrală de depășire, folosită alternativ pentru fiecare direcție: pe un segment de drum depășesc cei de pe un sens, apoi, pe următorul segment de drum, depășesc cei de pe celălalt sens. Sensurile sunt separate cu parapeți.

Sistemul 2+1 este folosit de decenii bune pe scară largă în Suedia, Portugalia sau Germania. El a fost introdus însă și în afara Europei în Israel, SUA, Canada, Australia și Japonia. Din cauză că sensurile sunt separate cu parapeți, sistemul crește siguranța. Experimente realizate în anii ‘90 în Canada și Germania au arătat că 2+1 este o soluție bună din punct de vedere al costurilor și siguranței rutiere atunci când o șosea cu o bandă pe sens nu este eficientă, dar nu se justifică nici transformarea ei într-o autostradă sau drum expres. În Suedia, sistemul a fost introdus, încă din anii ‘50, pentru a reduce numărul de accidente – mai ales ciocniri frontale – pe drumurile de țară. În Germania, 2+1 a fost adoptat pentru rețeaua de drumuri din mediul rural, care au un volum de trafic mediu.

Sistemul 2+1 în România

Sistemul 2+1 a fost deja adoptat în România, precizează Ministerul Transporturilor, ”sub forma unui proiect pilot pe unul dintre drumurile naționale pe care s-au înregistrat foarte multe accidente de circulație soldate cu pierderi de vieți omenești, respectiv pe DN 2, sector km 30+200 – 40+200. Rezultatele obținute în urma monitorizării acestui sector de drum de către C.N.A.I.R. S.A. s-au dovedit încurajatoare, respectiv a scăzut numărul accidentelor rutiere și s-au redus ambuteiajele, ulterior aplicării sistemului de circulație 2+1”.

Trebuie precizat că DN2 (E85) nu are oficial două benzi pe sens, ci o bandă și un acostament, mai cunoscut și drept bandă pentru opriri de urgență. Teoretic, pe acesta ar trebui să poată circula chiar pietonii și bicicletele, dar în realitate este tratat ca o a doua bandă. Ca urmare, pe vremea când ministru al Transporturilor era Cătălin Drulă s-a introdus acest proiect pilot privind circulația în sistem 2+1 între Sinești și Movilița. Mai exista însă, încă din 2016, un drum cu un sistem similar – respectiv, segmentul de pe DN7 dintre Lazaret și Turnul Spart.

Acum, Ministerul Transporturilor pare că ar vrea să aplice pe scară mai largă acest model de circulație. Sistemul 2+1 va putea fi introdus pe drumurile naționale europene, naționale principale și naționale secundare, afirmă Ministerul. Lungimile sectoarelor de drum alternative pe care se va aplica soluția tehnică 2+1 vor fi decise în funcție de volumul de trafic. Astfel, dacă media zilnică anuală este sub 9.000 vehicule pe zi, sectoarele vor fi de 900-1.200 de metri; între 9.000 și 15.000 vehicule pe zi, sectoarele vor fi de 1,2-1,5 kilometri, iar pentru drumuri mai circulate, sectoarele vor fi între 1,5 și 2 kilometri.

O problemă în ghidul tehnic prezentat de Minister este că parapetele între sensuri nu sunt obligatorii, Documentul precizează că ”pentru sporirea gradului de siguranță rutieră, administratorul drumului poate implementa măsuri suplimentare de siguranță a circulației în cadrul sistemului de circulație alternantă 2+1, precum amplasarea de parapete rutier, atenuatori de impact, stâlpișori flexibili, iluminat etc.”

Sursa: Ministerul Transporturilor

O altă problemă este că sistemul 2+1 se folosește în alte state la drumuri de țară, cu trafic redus sau mediu, nu la drumuri ca E85, unde media zilnică de vehicule depășește ușor 15.000.

Mai trebuie precizat și că transformarea unui drum cu o bandă pe sens sau o bandă și un acostament pe sens într-unul 2+1 nu constă doar în refacerea marcajelor și semnalizărilor. Pe lângă alte elemente, trebuie pus un nou covor asfaltic, astfel ca vârful de pantă (locul de unde amba se scurge către ambele laterale) să fie între noile sensuri de circulație, explica fostul ministru Drulă. Noul ghid nu face însă precizări în acest sens.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri