Mos Craciun nu exista

Acum ceva vreme am fost puternic socat de un panou publicitar pe care l-am vazut afisat imediat dupa iesirea din aeroportul unui mare oras american. Pe el scria asa:

“Poor credit, No credit? Call 1-800-....”.

Era vremea cand la noi trebuia sa vii cu mama si cu tata tuns ca sa garantezi pentru un credit, oricat de mic. Wow! M-am gandit. Ce tari sunt astia. Cum adica “No credit”? Adica nimic, nici carduri, nimic, si astia totusi te crediteaza. Si nici macar nu sunt camatari cu recuperatori, sunt o institutie onorabila care-si face reclama pe strada. Magic!

Cu oarecare intarziere, data de valul zglobiu al cresterii economice mondiale, vremea judecatii totusi a sosit. Si inca un miracol economic, care m-a fascinat si intrigat, s-a dovedit a nu fi chiar un miracol. Aidoma unui spectacol de magie bine jucat, desi stii ca totul e un truc, de fapt vrei sa si crezi ca nu e, ca totusi se poate. Iar cand vezi mai indeaproape sarmele si dispozitivele si arcurile si oglinzile care fac magia posibila incerci un sentiment de usoara dezamagire. De asta magicienii nu-si dezvaluie niciodata trucurile. Spre deosebire de ei, bursele obliga, mai devreme sau mai tarziu, corporatiile sa le dezvaluie pe ale lor.

Asa s-au demitizat si alte miracole economice care, in toiul febrei lor, pareau totusi foarte posibile. De la magia bulbilor de lalea din Amsterdamul secolului 18, pana la mioriticul Caritas. Si totusi nu ne invatam minte. Acum aproape 10 ani lumea de afaceri a fost zguduita de o tranzatie care a revolutionat ideea de afacere: America Online cumparase Time Warner. Time Warner era o companie gigantica, cu operatiuni vaste si cu o biblioteca uriasa de filme cu mare valoare de exploatare. America Online era o companie al carei principal activ erau cateva zeci de milioane de clienti carora le asigura acces la Internet prin dial-up, in cea mai mare parte, si o platforma de colaborare. In acest proces, o actiune AOL a fost evaluata aproximativ cat o actiune TWA. Dementa, au zis unii. Vizionarism, au zis altii. Zorii unei noi ere. O noua ecuatie a valorii. AOL nu face nici un cent profit. Si ce daca? Noua economie nu se mai bazeaza pe profit si pe active tangibile.

Cu 4 ani mai tarziu, AOL/Time Warner a aruncat “AOL” din titlu, impreuna cu 47 mld de dolari goodwill. Anul urmator a mai aruncat inca vreo 40, reducand marea afacere la proportiile ei firesti: o uriasa teapa pentru actionarii TWA, cea mai mare din istorie. La scurta distanta au urmat deznodamintele celorlalte miracole economice: noul model de generare si transport al energiei inaugurat de Enron, sau noul model de dezvoltare prin achizitii, inaugurat de WorldCom. Si cate altele.

Ai crede ca lumea s-a fript, si asa ceva nu se mai poate. Mai ganditi-va. Saptamana asta E-Bay si-a socat investiorii anuntand ca reduce la aproape zero (adica cu 1,43 mld dolari) goodwill-ul din achizitia Skype. Aventura a costat-o postul pe Meg Whitman, CEO-ul firmei de la infiintare si una in cele mai respectate persoane din conducerea afacerilor, care a facut din E-Bay un mare succes comercial. In mod paradoxal, actiunile EBay au crescut, pentru ca asta inseamna ca nu le va mai plati invesitorilor Skype prima de performanta de 1,7 mld de dolari pe care o negociasera la preluare. De ce o fi crezut o persoana atat de inteligenta ca Meg Whitman ca Skype valoreaza 2,6 mld, cand firma pierdea bani cu nemiluita, ramane o intrebare fara raspuns.

Care e mesajul, deci? E unul neplacut, pe care l-am receptat rau inca din frageda copilarie: cu toata parerea de rau trebuie sa spun ca Mos Craciun nu exista. Nici Zana Maseluta, nici Mos Nicolae.

Astept cu mare curiozitate sa asist la evolutia altor miracole economice ca Google, Facebook, samd. Pana atunci, eu prefer sp investesc in companii cu P&L si Balance Sheet, cu active inteligibile si modele de afaceri bazate pe profit. Macar cu atata sa ne alegem din toata tevatura asta .

Setari Cookie-uri