Publicitate in contextul Web 2.0

Internet-ul parcurge o revolutie care este pe cale de a schimba modul in care mass media apare si se dezvolta. Conceptul din spatele revolutiei, Web 2.0, se poate fi sintetiza usor: „ Utilizatorul este cel care creeaza si raspandeste informatia”. Pentru publicitate, asta inseamna ca modul de transmitere si chiar de creare a mesajului publicitar se modifica radical, incercand sa foloseasca utilizatorii pentru a le realiza.

www.vladpopa.ro

Nu este un concept nou pentru Internet. Si inainte puteai sa iti faci un site unde sa apara informatia stransa de tine. Problema era ca trebuia sa inveti codul html si era greu sa raspandesti vestea lansarii site-ului in afara conoscutilor directi. In plus, nu putea fi vorba de imagini, sunet sau videoclipuri, nu doar tehnologia web era problema, putini aveau camere foto digitale, mp3-uri si camere video.

La inceput, sistemul de link-uri era cel care era menit sa realizeze transmiterea informatiilor cat mai usor cu putina. Sistemul s-a rafinat inspre portaluri (care aveau liste complexe de link-uri) si apoi catre motoare de cautare, care ofereau link-uri in functie de termenii cautati.

Revolutia a pornit de la suportul tehnic prin care conceptul a luat forma. Noile platforme au usurat mult modul in care utilizatorii pot crea si transfera informatia. Poti crea imediat un blog sau un profil intr-o retea, poti pune textele proprii, imaginile si clipurile filmate fara sa inveti un limbaj de programare. Cantitatea a crescut enorm si tipul de informatie s-a diversificat.

Partea de transfer a informatiei evolueaza devenind cu adevarat virala. Cheia revolutiei pentru transmiterea informatiei este insa, sistemul de relatii care se formeaza prin forumuri si aplicatii de chat.

Citeste si:

Din punctul de vedere al publicitatii, web 2.0 ofera 2 noi posibilitati, una pentru creatie si una pentru media. Acestea deriva din conceptul „word-of-mouth”. Oamenii sunt influentati in foarte mare masura de catre prietenii si cunostintele lor atat pentru produsele pe care le achizitioneaza cat si in privinta opiniilor pe care le au. Cand prietenii si cunostiintele sunt online, comunicarea cu ei este foarte usoara si informatia se raspandeste mult mai usor pentru ca nu mai necesita contactul direct cu prietenii si cunostintele.

Pentru creatie, se poate apela la utilizatori pentru a crea mesajul. Desi, de cele mai multe ori, calitatea este cea care are de suferit, acest nou tip de mesaj are beneficiul credibilitatii si spontaneitatii. De asemenea, cantitatea de informatie care poate fi transmisa este mult mai mare.

Pentru media, principalul castig este sistemul viral de raspandire al informatiei.

Avon si Oriflame folosesc intr-o anumita masura conceptul de word-of-mouth folosind sistemul de distributie specific. Se folosete credibilitatea persoanei care vinde produsele catre prietenele ei. Internetul rezolva 2 probleme ale acestor sisteme: cumparatorul poate consulta mai multe pareri avizate iar vanzatorul poate atinge un public mult mai mare fara sa se deplaseze.

Adevarata provocare este insa modalitatea de porni sistemul viral si de a crea un produs si o imagine a sa, care sa fie luata in considerare de utilizatori. Asta inseamna ca trebuie cercetat mai in detaliu comportamentul utilizatorilor, si, de multe ori, brand-ul trebuie sa se schimbe pentru a se adapta la cerintele utilizatorilor.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.