Bancile isi cresc dobanzile, fapt ce va duce multe firme spre faliment

Bancile isi cresc dobanzile, fapt ce va duce multe firme spre faliment“Multe banci multinationale sustin, de multe ori fatis, in detrimentul companiilor romanesti, companiile din tara de origine, care sunt active in Romania. Conditiile de creditare sunt mult mai bune pentru companiile multinationale”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Marcel Barbut, proprietarul producatorului de materiale de constructii.

Mai mult, Barbut semnaleaza un alt fenomen ce a provocat scaderea creditarii pe segmentul corporate din Romania: dupa ce RoBor s-a dublat, bancile isi cresc si marjele “fara menajamente sau negociere, fapt ce va conduce multe firme spre faliment”. Toate acestea, spune Barbut, in timp ce tarile dezvoltate din Uniunea Europeana scad dobanzile pentru a ajuta firmele sa supravietuiasca crizei, in timp ce, pentru multe companii romanesti, in acest moment, creditarea in euro practic nu mai exista.

Circa 35-40% din firmele de constructii risca falimentul in cazul in care sectorul de profil din Romania nu va beneficia urgent de finantarea proiectelor din domeniu, declara recent presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), Laurentiu Plosceanu.

Potrivit acestuia, piata constructiilor ar putea inregistra, in aceste conditii, in 2009, o comprimare de pana la 80-85% din valoarea de anul trecut, sau o crestere de pana la 10% in conditiile adoptarii unor masuri urgente.

Proprietarul AdePlast da si un exemplu concret. La un calcul simplu, Euribor la 1 luna este de 1.493% plus o marja de 3%, astfel incat dobanda totala este de 4,493%. Robor la 1 luna este de 15,21% plus o marja egala de 3%, iar dobanda totala ajunge la 18,21%. “Diferenta de dobanda este catastrofala, iar o firma mica poate ajunge efectiv la faliment. Nu este cazul nostru, dar multe firme autohtone vor disparea pe capete si din acest motiv as vrea sa trag un semnal de alarma, care sa aiba ecou in zona bancara”, explica Barbut.

Potrivit fondatorului companiei, AdePlast nu se afla in situatia sa aiba nevoie de ajutor. “Suntem o companie puternica si vom supravietui si in aceste conditii, dar consideram ca ar fi normal sa se intervina ca RoBor sa coboare la o valoare apropiata de Euribor, pentru a avea aceleasi conditii de imprumut sau rambursare a creditelor cu a companiilor din statele Uniunii Europene”, explica Barbut.

Editorial: Nationalismul economic, la noi si la ei

'Bancile nu trebuie sa devina agentii imobiliare

In privinta evolutiei pietei de constructii in 2009 si a variabilelor care ar influenta-o in mod negativ, Barbut face distinctia dintre cele doua sectoare, rezidential si non-rezidential. “Daca primul este afectat de limitarea creditarii, al doilea poate fi afectat de diminuarea investitiilor straine in Romania prin limitarea patrunderii unor companii din afara pe piata si prin retragerea altora. Cred ca oportunitatile ni le putem genera noi”, spune Barbut.

In sens pozitiv, doar relaxarea creditarii poate reprezenta in acest an o oportunitate pe piata de profil, in opinia sefului AdePlast, sugerand ca bancile trebuie sa inteleaga ca acum trebuie sa fie parte cu organismul economic la nivel national. “Bancile trebuie acum sa se implice, sa sustina agentii economici si sa faca front comun cu ei. Altfel, foarte multe business-uri vor cadea, iar bancile se vor trezi cu active pe care sa le valorifice in urma falimentelor. N-ar fi normal ca bancile sa devina agentii imobiliare, firme de inchiriat autoturisme sau dealeri de fier vechi cu fabricile falimentate, taiate in bucati”, adauga Marcel Barbut.

Potrivit ARACO, declinul sectorului constructiilor depinde de dinamica lucrarilor de infrastructura, de cofinantarea lucrarilor asigurata de bugetul de stat, reducerea de TVA pentru lucrarile de reabilitare termica si constructia de locuinte sociale, precum si reducerea sau eliminarea impozitului pe profitul reinvestit.

In 2008, compania AdePlast a platit 1,2 milioane de euro euro doar dobanzi. “Din acest an, acestea se vor dubla si cred ca multe firme ar dori sa faca o cifra de afaceri egala cu dobanzile platite de noi, ramanand in acelasi timp cu un profit foarte bun”, crede Barbut.

Ionescu, Coface: Bancile pun presiune pe companii si cer plata anticipata a creditelor

Discutii de preluare cu doi investitori strategici

Discutii de preluare cu doi investitori strategiciIn prezent, proprietarul AdePlast negociaza cu doi posibili investitori strategici cedarea unui pachet de actiuni din companie. “Cautam un partener care doreste sa castige bani impreuna cu noi. Oricand as putea vinde 51 de procente din companie la un pret foarte bun, dar dorinta mea actuala nu este sa vand, ci sa maresc capitalul social, fapt ce ne-ar reduce costurile cu dobanzile bancare”, spune Barbut.

El spune ca acesti bani ar ramane in firma si s-ar putea construi imediat, conform planului investitional pe termen lung, a treia fabrica in zona Moldovei, investitie care ar ajuta compania sa devina lider de piata din 2010.

“Problema in acest moment este ca nu am ajuns la un acord asupra controlului in societate. Oricand as putea vinde 51 de procente din companie la un pret foarte bun, dar dorinta mea actuala nu este sa vand, ci sa maresc capitalul social, fapt ce ne-ar reduce costurile cu dobanzile bancare. Acesti bani ar ramane in firma si s-ar putea construi imediat conform planului nostru investitional pe termen lung a treia fabrica in zona Moldovei. Aceasta investitie ne-ar ajuta sa devenim lider de piata din 2010”, declara Marcel Barbut.

Principalii competitori ai companiei sunt Henkel, Baumit, Dufa, Euro MGA, Baumix si Saint-Gobain Weber.

In functie de situatia din piata, Barbut spune ca va reactiona rapid deoarece beneficiaza de un avantaj decizional major fata de concurenta: detine 99,99 % din actiunile AadePlast, fapt ce ii permite sa schimbe instantaneu politica de preturi. “Este posibil ca in acest an, in raport cu miscarile concurentei, sa reducem marginea profitului pentru a ne creste cota de piata”, spune managerul.

Jucatorii mari nu vor resimiti foarte mult efectele crizei

Jucatorii mari nu vor resimiti foarte mult efectele crizeiAdePlast are in prezent 150 de angajati in toate cele 4 facilitati de productie, iar criza financiara nu va micsora numarul angajatilor in fabricile AdePlast. Compania a reprezentat in primele noua luni ale anului o cifra de afaceri cu 16% fata de anul trecut, pana la 27 de milioane de euro, datele anuale nefiind inca centralizate. “Nu am adunat inca rezultatele pe 2008, insa pentru 2009 am bugetat o crestere de 40 de procente fata de anul trecut”, spune Barbut.

“In acest moment inca nu resimtim criza. Industria in care activam oricum are o sezonalitate specifica, astfel ca in fiecare an lunile de iarna scad mult vanzarile. Daca pana acum am fost obisnuiti cu cresteri spectaculoase, fiecare jucator anuntand de la an la an cifre aproape incredibile, in acest an ne asteptam la o stabilizare a cresterii in limite firesti”, opineaza proprietarul Adeplast.

In opinia sa, jucatorii mari nu vor resimiti foarte mult efectele crizei, iar cei mai afectati vor fi micii jucatori care au capacitati reduse de productie, care au facut investitii si care nu-si vor mai putea finanta activitatea cu ajutorul bancilor. In aceste conditii, crede Barbut, cererea ce pana acum era acoperita de aceste companii la nivel local va fi redistribuita catre marii jucatori din piata.

Cresterea asteptata pentru 2009 este generata mai ales de fabrica din Ploiesti, care va ajuta mult compania sa economiseasca din transport si din costurile de productie.
Sezonul rece influenteaza seminificativ procesul de productie pentru producatorii de materiale pentru finisaje: la o temperatura mai mica de +5 grade Celsius nu se poate lucra cu nici un material, exceptia face betonul care se poate turna si sub 0 grade . “Chiar si asa – in conditii de criza si temperaturi scazute – in octombrie am livrat 8.000 de tone de mortare de la Ploiesti, iar faptul ca fabrica este pozitionata aproape de resurse si clienti ne-a ajutat sa economisim 150.000 de euro. Practic, 66% din vanzari se realizeaza pe o raza de 170 de km”, spune Barbut.

Astfel, datorita pozitionarii fabricii de la Ploiesti, in 2009 cheltuielie de transport se vor reduce cu peste 2 milioane de euro fata de 2008, potrivit sefului Adeplast.

Pentru 2009, managerul a planificat achizitionarea pamantului pe care va fi construita fabrica de mortare uscate din Moldova si demararea lucrarilor de constructie. “Tot in 2009 am prevazut investitii de 4 milioane de euro pentru fabrica de vopsea de la Oradea, bani care vor merge in doua directii: un sistem de ultima generatie de colorare automata si mai multe masini de colorare a vopselei care vor merge direct la marii distribuitorii AdePlast si catre mass-market”, adauga seful companiei.

Capacitatea de productie a companiei pentru sectorul mortarelor a ajuns in prezent la 700.000 de tone si alte 80.000 de tone de vopsea, tencuieli si adezivi anual, prin insumarea productiei fabricilor din Oradea si Ploiesti.

Adeplast a fost infiintata in Oradea, in 1994. Activitatea a inceput cu productia de mortare adezive pentru placaje ceramice, ulterior gama diversificandu-se la gleturi, sape, pardoseli industriale si mortare mecanizate si, de anul trecut, vopsea si tencuieli decorative.