Reteta succesului: Pret mai bun, promovare mai multa, context favorabil

Reteta succesului: Pret mai bun, promovare mai multa, context favorabilIn ciuda asteptarilor optimiste venite din toate directiile pietei privind oferta Petrom, un cumul de factori globali sau particulari au determinat esecul acesteia si amanarea pana anul viitor.

Valentin Ionescu este de parere ca un factor important a fost contextul de piata nefavorabil, mai ales ca in timpul ofertei Petrom s-au amplificat vestile negative, venite dinspre Statele Unite ale Americii, Italia sau Portugalia.

“Oferta a adus elemente noi, cu care piata nu este obisnuita si care nu au fost intelese, desi se practica de ani buni in state din jurul nostru, cum ar fi Polonia. Oferta nu s-a derulat prin bursa, BVB nu a avut niciun rol in stabilirea conditiilor, am fi fost implicati doar in raportarea de la finalul ofertei, daca s-ar fi incheiat cu succes”, a explicat Ionescu.

Un alt factor important ce a contribuit la insuccesul acestei oferte a fost pretul. Fiind vorba de o oferta secundara a unei companii listate, atractivitatea era strans legata de discountul oferit. Mai mult, directorul BVB crede ca discountul pentru investitorii de retail ar fi trebuit sa fie mult mai mare decat pretul minim.

Cred ca un discount de 20% era decent pentru retail si ar fi atras interesul. Pentru un investitor institutional un discount mai mic era acceptabil. In plus, oferta nu a fost foarte bine promovata”.

Cu o promovare mai buna si ub pret cu discount, oferta de vanzare a 9,84% din Petrom ar fi putut depasi instabilitatea financiara globala si s-ar fi putut incheia cu succes, considera Ionescu.

Bila nu foarte neagra pentru piata romaneasca

Bila nu foarte neagra pentru piata romaneascaValentin Ionescu este de parere ca esecul ofertei Petrom intr-un context favorabil ar fi afectat foarte mult imaginea pietei de capital romanesti in strainatate.

“Cred ca acum multi inteleg contextul dar si dorinta statului de a nu lasa la pret. Investitorii sunt focusati pe alte lucruri acum si chiar daca s-a scris in presa internationala despre acest insucces, nu s-a creat o imagine foarte negativa. E clar daca daca ar fi fost un succes, ar fi fost o mare bula de oxigen pentru Bursa si pentru tara”, a explicat directorul BVB.

Recomandarea pentru guvernanti este sa isi faca o serie de calcule, sa vada pana unde se poate duce pretul la urmatoarea oferta, ca sa nu mai existe aceleasi probleme ca la Petrom.

Statul trebuie sa inteleaga ca intr-un context economic nefavorabil, ca sa vinzi ceva, trebuie sa acorzi un discount. Este logic. Intr-o perioada mai buna vinzi cu premiu, cum a fost la IPO-urile Transgaz si Transelectrica”, sustine Ionescu.

Daca ar fi sa gasim un parte buna in acest insucces, ar fi experienta acumulata si faptul ca s-a atras atentia asupta Romaniei. Dar acestea trebuie transpuse in continuarea programului de privatizare, cu lectiile invatate. In acest contextul, CEO-ul Bursei crede ca sunt mari sanse ca reluarea vanzarii pachetului Petrom sa fie un real succes.

In plus, o alta invatatura din acest esec ar trebui sa fie alegerea consortiului. Ionescu recomanda ca pentru urmatoarele oferte, sa fie alesi intermediari care sa garanteze o parte din oferta (procedeu des intalnit la marile banci de investitii) in anumite conditii de pret si sa fie lasat un prag mai mic de succes, de exemplu 60%.

„Sa alegi consortiul de intermediere numai dupa comision nu este un criteriu castigator. Trebuie sa analizezi, sa verifici istoricul, ce poate oferi acea firma si sa ii pui niste conditii clare, cum ar fi un comision de succes, asa cum se practica”, a explicat Valentin Ionescu.


Oferta Petrom nu s-a derulat prin Bursa

Oferta Petrom nu s-a derulat prin BursaMetoda “book”-ului inchis, foarte des utilizata la vecinii polonezi pe care ii invocam in exemplele de succes, nu a prins la romani. Motivul?

“Cred ca la noi se doreste foarte mult ca oamenii sa aiba acces la informatie in cazul ofertelor publice si cred ca ar fi contat foarte mult zvonistica – cate actiuni s-au subscris azi, cine a subscris, la ce pret . Pe masura ce ne apropiam de sfarsitul ofertei, toate ziarele ar fi scris la ce nivel sunt subscrierile si ar fi atras altele. Aceasta ar fi fost partea pozitiva a unei oferte desfasurate prin bursa”, a explicat Valentin Ionescu.

Singurul rol al Bursei in tot programul de privatizare a statului a fost incercarea de a face lobby pe langa institutiile statului, de a explica in ce mod se pot face aceste oferte.

Directorul general al BVB spune ca implicarea institutiei a fost limitata la acest nivel. “Am fost alaturi de Oficiul Privatizarilor, ne-am spus parerea dar decizia finala a fost la nivelul consortiului si a autoritatilor”.

Cu toate acestea, in ultimele zile au existat persoane care au aruncat vina esecului Petrom si spre BVB.

“Cei care spun ca bursa ar avea vreo vina trebuie sa si argumenteze. Oferta nu s-a desfasurat prin bursa si, cu toate acestea, noi am promovat-o pe site-ul nostru care are circa 15.000 de accesari unice pe zi”, a explicat CEO-ul.

De acum inainte, statul trebuie sa respecte programul privatizarilor, sa aduca ofertele Transgaz si Transelectrica si sa respecte cateva reguli vitale. Astfel, pentru ca sunt companii listate, Ionescu recomanda un discount mare, de 20-30%, pentru pachetul de retail.

“Imi doresc sa avem cat mai multe conturi noi, cati mai multi clienti de retail, dar si fonduri si clienti institutionali incat sa vedem o lichiditate mare a acestor companii pe Bursa”, afirma Ionescu.

Cu siguranta, fara acordul Romaniei cu FMI, programul de privatizari s-ar fi amanat sau intarziat. Dar acum exista hotarari de guvern in acest sens, deci vor trebui facute. Important este ca toti cei implicati sa fii invatat din greselile de la Petrom si sa nu le repete.

1. Cine credeti ca este de vina pentru esecul ofertei Petrom?

2. Ce factori au influentat cel mai mult insuccesul ofertei?

3. Credeti ca oferta va avea succes in 2012?