In noiembrie 2011, fondatorii unei mici firme de training si servicii IT promiteau investitorilor in cadrul evenimentului Venture Connect ca afacerea lor va creste de opt ori in urmatorii 5 ani. Pariul pe care fratii Mihai si Cristian Logofatu il faceau atunci s-a dovedit unul profitabil, atat pentru ei, cat si pentru business angel-ul care le-a acordat in urma cu cinci ani finantare. Am povestit despre viata de antreprenor, provocarile unei companii de servicii IT, dar si despre evolutia companiei Bittnet la bordul unui Mercedes-Benz Clasa V.

Ne-am intalnit cu Mihai Logofatu (stanga) si Cristian Logofatu (dreapta) la sediul Bittnet Systems, aflat intr-o cladire de birouri de pe bulevardul Iuliu Maniu, foarte aproape de Politehnica, universitate din care teoretic compania poate sa recruteze an de an zeci de studenti priceputi la IT, dispusi chiar sa si predea cursuri. Totusi, sediul companiei, spune Cristian, a fost ales mai degraba pentru pozitie si accesul usor la transportul subteran.

Imbarcarea in Clasa V a inceput cu o discutie despre confortul la volan, cei doi fondatori amintindu-si ca au condus la un moment dat un Mercedes-Benz Sprinter, care s-a dovedit o masina de transport chiar distractiva. Pe de alta parte, Clasa V a fost ideala pentru o discutie relaxata despre business si stilul de condus in afaceri.

De altfel, Cristian Logofatu are o experienta vasta si in ceea ce priveste condusul automobilelor, pentru ca in 2014 a devenit vicecampion national la off-road, motiv pentru care a rezolvat de mult nevoia de adrenalina si acum pretuieste confortul. "Am inceput activitatea sportiva in 2009 si in 2014 am devenit vicecampion national la off-road, clasa open. Atunci am depasit cu totul problema vitezei si am inceput sa merg linistit, cu 50 km/h. Dupa ce am facut motor-sport, simt nevoia sa imi pun casca si in masina personala", glumeste CFO-ul Bittnet.

Cristian Logofatu Bittnet Systems

Cum a inceput povestea Bittnet Systems

Surprinzator, cei doi fondatori ai Bittnet au scoala economica, nu una tehnica, Cristian fiind absolvent de Finante, in timp ce Mihai a facut Managementul. Poate de aceea nu a fost deloc greu sa isi imparta rolurile in companie. Cristian, care a fost dintotdeauna mai atras de cifre si de zona financiara, a inclinat in mod natural spre pozitia de CFO, in timp ce Mihai are "jobul" de CEO.

"Mie imi place mai mult activitatea comerciala. Ideea de dezvoltare, de a fi aproape de clienti, cred ca mi se potriveste. Suntem insa destul de implicati in activitatea operationala si in tandem, am reusit sa construim in ultimii ani in jurul nostru o structura de oameni care cresc si am descentralizat deciziile. Multe dintre deciziile zilnice pe operational sunt luate fara sa avem habar", recunoaste Mihai Logofatu.

Cand esti in 2 este foarte simplu sa imparti functiile. Ai toate acele titluri mari si frumoase, spune razand Cristian.

De altfel, desi tinerii antreprenori au pornit de la un stil de management participativ, asa cum citisera in manuale, treptat l-au transformat intr-un management colaborativ, in care au lasat angajatilor spatiu sa evolueze, sa creasca si sa ia decizii.

"Daca le spui sa faca ceva, nu le spui neaparat cum sa o faca. Asta inseamna ca o vreme o sa si greseasca, asta inseamna ca trebuie sa dai feedback mai des, trebuie sa ii lasi sa se formeze. Unii dintre ei evolueaza corect si ajungi sa simti ca te poti baza pe ei, unii dintre ei trebuie sa mai fie antrenati, schimbati cateodata", a povestit Mihai.

Cei doi isi aduc aminte de inceputurile in business, cand totul a pornit de la cursurile pentru elevi si studenti pe care le organizau. In 2004 era la moda certificatul European Computer Driving License (ECDL), curs pentru care au devenit centrul de testare numarul 001 in Romania. Ulterior au organizat cursuri in cadrul academiilor Cisco si Microsoft, iar in 2007 un cumul de factori a determinat aparitia Bittnet Systems.

“Aveam o echipa sudata de tineri experti in IT, care stiau sa predea. Impreuna cu ei construisem o poveste de succes, cu o gramada de premii. De asemenea, in acea perioada era o exuberanta in business. Era momentul perfect sa intram si noi in afaceri. Insa, pana ne-am dezmeticit noi un pic a venit criza", afirma Mihai (foto).

Mihai Logofatu Bittnet Systems

La inceput, cei doi antreprenori nu au avut mentori, au invatat antreprenoriat prin studiu individual si din experienta altora. Cand lucrurile au inceput sa prinda contur si afacerea a luat proportii, fratii Logofatu au inceput sa isi puna probleme legate de crestere, de aspectele operationale si financiare ale companiei.

Maturizarea business-ului, dar si a noastra ca antreprenori, s-a facut in ultimii 5 ani.

In 2011 a aparut nevoia unui mentor si a unei investitii, iar Bittnet a devenit a doua companie care a obtinut finantare la Venture Connect. Cei doi antreprenori au reusit in 2011 sa il atraga in actionariat pe Razvan Capatina, un business angel cu ani buni de experienta in marketing si publicitate. La momentul respectiv, fratii Logofatu au vandut 24% din companie, iar investitia s-a concretizat in 2012, valoarea nefiind nici pana acum anuntata.

"Noi am facut atunci promisiunea de a creste de opt ori in 5 ani, iar acesta este anul al cincilea. Nu avem inca datele pe anul 2016, dar daca ne uitam la anul patru (2015) avem de cinci ori cifra de afaceri, de 16 ori EBITDA si de 70 de ori profitul net", a declarat Cristian Logofatu.

Noi asa am promis la Venture Connect. Chiar daca nu ne-a intrebat nimeni de promisiune, pentru noi este relevant sa tragem linie la 2016 - Mihai Logofatu

Dupa investitia lui Razvan Capatina, dezvoltarea integratorului IT a fost spectaculoasa. In 2015, compania s-a listat pe Bursa de Valori Bucuresti la categoria AeRO, a raportat recent in premiera profit net in primul semestru, in contextul in care ciclicitatea veniturilor aducea firma pe plus de abia pe final de an, si, de asemenea, a adus la cota bursei o emisiune de obligatiuni de 930.000 euro.

Citeste si:

    fondatorii Bittnet Systems

    In ceea ce priveste extinderea, cei doi fondatori se uita cu mare interes la Vestul tarii, unde au inceput deja sa isi concentreze forta de vanzari, in timp ce notorietatea firmei in Occident a dus la o crestere a exporturilor cu 12% la jumatatea anului. "Cand esti la inceput, singura directie este in sus, de aceea este mult mai usor sa cresti pe extern. In plus, este si dimensiunea mult mai mare a pietei care ne ajuta", spune Cristian.

    Raportul calitate pret, o problema "romaneasca" in industria de IT

    Antreprenorii Bittnet considera ca ideea de calitate-pret este o problema in industria locala de IT, pentru ca, spre deosebire de practica Occidentala, de fiecare data cand cineva vorbeste de acest raport pretul se duce inevitabil in jos, calitatea nefiind apreciata.

    "Mi-ar placea sa eliminam ideea de raport calitate-pret. Este o fraza asa des uzitata si atat de falsa, pentru ca nimeni nu stie sa calculeze acest raport si de fapt inseamna pretul cel mai mic. Sunt foarte putini oameni capabili sa evalueaze corect valoarea produsului sau serviciului si de obicei se duce in jos pretul, lucru care costa mai mult pe termen lung. Este ca diferenta dintre o masina la care platesti mai mult la inceput, dar la care costul de operare este mic si constant, versus o masina care iti ia ochii cu un pret mic si ajungi sa o platesti de 3 ori din toate stricaciunile", apreciaza Mihai Logofatu.

    Citeste si:

      Pe de alta parte, proiectele pe care compania le-a derulat in afara tarii au dovedit ca, de cele mai multe ori, calitatea este platita si apreciata corect de clientii europeni. "In Occident, departamentele de achizitii nu au obiceiul de a gasi furnizori cu 3 lei mai ieftini si nu gandesc dupa principiul ca nu conteaza cat de bine livreaza un serviciu ca oricum ne vom da seama abia peste 6-9 luni".

      Mihai a explicat ca cei mai buni clienti sunt aceia care au avut deja probleme cu calitatea livrata de un furnizor si care acum evalueaza cu alti ochi un partener. "Dau un RFP cu multe capitole si nu se uita pe diagonala la oferta, citesc si ce scriem pana la total, ne cheama la un demo si vor sa cunoasca echipa, cer si referinte si uneori le si verifica", subliniaza CEO-ul Bittnet.

      Bineinteles, sunt si companii locale care opereaza dupa modelul occidental, apreciind valoarea si ignorand faptul ca ar putea obtine de la alt furnizor un discount de 0,5%. Acestea sunt de multe ori companii antreprenoriale, unde cineva cu putere de decizie intelege valoarea sau sunt companii mari in care managerii sunt lideri ce isi permit sa infrunte departamentele de achizitii si sa lucreze doar cu furnizorul dorit.

      "Exista si situatia in companiile foarte mari cand departamentele de achizitii decid peste business si dupa aceea se intoarce catre oameni sa descurce problemele. Este momentul in care foarte multi oameni tehnici buni pleaca, pentru ca ei vor sa faca lucruri, nu doar sa fie platiti", atrage atentia si Cristian Logofatu (foto).

      Cristian Logofatu Bittnet Systems

      Ce isi doresc antreprenorii din IT de la guvernanti

      Desi la prima vedere IT-ul pare un sector privilegiat, cei doi manageri spun ca un cadru mai facil pentru dezvoltarea afacerilor in Romania si mai multe investitii in infrastructura vor insemna oportunitati de business pentru Bittnet.

      "Vrem sa platim taxe, vrem sa crestem, nu ne dorim sa ne cada lucruri din cer, dar exista loc de mai bine. Ne-am dori mai multe investitii in infrastructura, pentru ca asta inseamna companii noi care sa vina in tara, sa investeasca. Asta inseamna oportunitati de business pentru noi. Ne-am dori mai multi absolventi de IT, pentru ca acest lucru inseamna o piata mai mare, deci potential mai mare de business", afirma Mihai.

      Pe de alta parte, Cristian remarca micile reglementari care ingreuneaza viata companiilor mici. De exemplu, in legea pietei de capital, cat si in regulamentele ASF, se mentioneaza obligativitatea ca o companie, pentru orice convocator sau informatie legata de plata dobanzilor la obligatiuni, trebuie sa publice un comunicat nu doar pe site-ul Bursei, care este oficial si gratuit, dar si intr-un ziar de circulatie nationala.

      "Rezultatul este ca pentru o companie acest lucru devine un cost, pentru oameni este, de asemenea, un cost. Un investitor ar trebui sa cumpere toate ziarele sa gaseasca aceste informatii. Sunt numeroase astfel de lucruri, care au ramas de pe vremuri si creeaza un mediu de neincredere in business", concluzioneaza Cristian Logofatu.

      Sursa foto: Razvan Baltaretu

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Start Up »


      Setari Cookie-uri