Romanii si grecii, cei mai afectati de criza

Romanii si grecii, cei mai afectati de crizaAnul trecut, consumatorii din Romania si Grecia au simtit cel mai intens efectele crizei financiare si nivelul ridicat al datoriei tarilor lor.

Produsul Intern Brut a scazut in Grecia cu 4,2%, iar in Romania cu 1,9%. In consecinta, asteptarile economice ale consumatorilor au fost tot negative - romanii au fost in coada clasamentului in Europa, urmati de greci. Guvernele din ambele tari se afla sub o mare presiune internationala pentru a-si reduce deficitele bugetare, deoarece ei au primit ajutor financiar din partea Fondului Monetar International, Banca Centrala Europeana si UE.

Citeste si Misiunea FMI, la final

Rezultatul este reprezentat de reducerile drastice in domeniul serviciilor sociale si cresterile de taxe si impozite. In conformitate cu aceasta, asteptarile consumatorilor din ambele tari privind veniturile au fost negative in anul 2010. Dispozitia de a cumpara, de asemenea, a fost afectata de temerile consumatorilor privind viitorul. Romania si Grecia, impreuna cu Portugalia, s-au clasat pe ultimele pozitii intr-un studiu comparativ la nivel european pentru 2010. (Vezi cum lucreaza FMI, UE si BCE pentru reducerea datoriilor Greciei)

"Desi s-a scris si s-a vorbit destul de mult inainte de criza ca Romania nu va avea de suferit, iata ca suntem, impreuna cu Grecia, cei mai afectati. Si 2011 se anunta un an foarte dificil, cu venituri reduse pentru populatie si un nivel al pesimismului deasupra mediei europene", declara Andi Dumitrescu (foto), director general GfK Romania.

Sectorul de retail revine la cifre pozitive in Germania

Sectorul de retail revine la cifre pozitive in GermaniaGermania a dat dovada de o mobilizare impresionanta pentru revenirea din criza financiara si economica.

Potrivit calculelor GfK, punctele de vanzare cu amanuntul a produselor alimentare si farmaciile din Germania au inregistrat o crestere a vanzarilor pentru anul trecut. Cu un avans de 1,2%, aceasta a realizat un volum de vanzari de 154 miliarde euro, ceea ce reprezinta un nou record.

Segmentul de produse nealimentare - domenii precum bunuri electronice, textile, mobilier si bricolaj - a inregistrat, de asemenea, o imbunatatire vizibila in vanzari. O ascensiune in valoare estimata de 2,6% si vanzarile totale de aproape 148 miliarde euro au fost cele mai bune rezultate in vanzari pentru segmentul non-alimentar, din 2002 pana in prezent.

Categoria bunurilor de folosinta indelungata, care includ, printre altele, electronicele de larg consum, produsele IT, produsele de telecomunicatii, segmentul foto si aparatele de uz casnic, s-a bucurat in mod special de o crestere puternica, vanzarile au crescand cu peste 8%, la 47 miliarde euro.

Pot fi observate in randul consumatorilor o tendinta sustinuta spre calitate si distantarea de preturile scazute, ca unic punct de interes. Un exemplu este segmentul de retail textile. Anul trecut, industria a realizat un volum de vanzari de aproximativ 40 miliarde euro, cu o crestere a valorii vanzarilor de 2,4% si o scadere usoara a volumului vanzarilor. In medie, nemtii au cheltuit mai mult pe fiecare articol cumparat si au avut tendinta de a opta pentru produse de calitate superioara.

Afla care este cel mai important criteriu in decizia de achizitie a electrocasnicelor, pentru romani.


Perspective promitatoare privind consumul in 2011

Perspective promitatoare privind consumul in 2011Optimismul germanilor privind consumul a crescut si mai mult la inceputul anului 2011. Tendinta de a cumpara a urcat in ianuarie la cel mai inalt nivel din decembrie 2006 si pana acum, in ciuda asteptarilor privind recenta crestere a preturilor. Perspectivele pozitive pe piata fortei de munca imbunatatesc si mai mult increderea consumatorilor.

Pentru punctele de vanzare cu amanuntul a produselor alimentare si farmacii, GfK prognozeaza o crestere a vanzarilor de aproximativ 1,7% pentru 2011 si expertii anticipeaza, de asemenea, o noua revitalizare a vanzarilor care va avea loc pentru segmentul produselor nealimentare, cu o crestere estimata de 1,7%, desi cresterea nu va fi la fel de mare ca in anul precedent.

Vezi din slide-ul urmator ce tara se teme de un declin in standardul de viata al populatiei.

Nivelul de trai al poporului britanic s-a redus

Nivelul de trai al poporului britanic s-a redusIn Marea Britanie, sfarsitul lungului boom imobiliar si masurile guvernului vizand consolidarea bugetului au avut un impact semnificativ.

Anul trecut, tendinta de a cumpara a atins o valoare scazuta, iar valoarea medie a indicelui asteptarilor privind venitul a fost, de asemenea, negativa. Sectorul public este cel mai mare angajator in Marea Britanie. Prin urmare, masurile de austeritate ale guvernului au un efect important aici. In plus, inghetarea salariilor si o rata ridicata a inflatiei in comparatie cu Germania au redus nivelul de trai al poporului britanic.

Francezii se tem de un declin in standardul lor de viata

In comparatie cu Germania, platile mai mari pentru asigurarile sociale si orele de lucru mai putin numeroase, ca urmare a saptamanii de lucru de 35 de ore impuse legal, isi pun amprenta asupra competitivitatii economiei in Franta.

Consumatorii francezi se tem in prezent de o reducere majora a nivelului lor de trai. Acest lucru se reflecta in indicele asteptarilor privind nivelul mediu al venitului in 2010 si predispozitia pentru a cumpara a poporului francez, ambele scazute.


Italienii taie consumul

Italienii taie consumulConsumatorii italieni au avut, de asemenea, o viziune pesimista asupra perspectivelor economice in tara lor, anul trecut.

Cresterea economica era deja foarte scazuta inainte de criza financiara, datoria nationala fiind masiva si somajul atingand anul trecut cel mai inalt punct din anul 2001 si pana acum. Clasa de mijloc a tarii se micsoreaza, iar italienii reactioneaza consumand cu prudenta, aratand un nivel ridicat de sensibilitate la preturi.

Criza imobiliara afecteaza Spania

Spania este puternic afectata de criza sa imobiliara. Rata somajului este mai mult decat dubla din 2007 pana in 2010, din cauza ponderii enorme a sectorului imobiliar in economia tarii. Valoarea medie a indicelui privind asteptarile economice ale consumatorilor spanioli in 2010 a fost negativa si perspectivele legate de veniturile personale au fost evaluate chiar si mai sumbru.

Guvernul combate deficitul national ridicat efectuand reduceri la anumite servicii sociale, reducand salariile functionarilor publici si aplicand impozite mai mari: de exemplu, rata TVA a crescut de la 16% la 18%.

Pe de alta parte, economia Spaniei ar putea creste cu 1,3% in 2011.


Polonia, pe crestere economica

Polonia, pe crestere economicaProdusul Intern Brut in Polonia a crescut cu 3,5% in 2010 si a fost, prin urmare, aproape la fel de mare ca rata de crestere a Germaniei.

Cu toate acestea, cresterea economica pozitiva inregistrata anul trecut a fost resimtita de consumatorii polonezi intr-o masura limitata.

Anxietatea alimentata de mass-media cu privire la posibilele consecinte ale crizei financiare i-a influentat mai mult pe consumatorii polonezi in evaluarile lor decat cresterea economica vizibila. Acest lucru este evident din indicatorul asteptarilor privind veniturile, care arata -1 puncte, in medie, pe an. Cu toate acestea, disponibilitatea de a cumpara a atins o valoare pozitiva in comparatie cu restul Europei.

Cresterea economiei poloneze a accelerat de la 1,7% in 2009 la 3,8% anul trecut, in conditiile in care companiile au continuat sa-si reconstruiasca inventarele, iar cererea interna a avansat.

GfK Euro Climate este un studiu realizat lunar in toate cele 27 de tari ale Uniunii Europene pe un esantion total de 39.900 de persoane, care urmareste perspectivele populatiei asupra veniturilor familiei, a situatiei economice generale sau a inflatiei, precum si disponibilitatea de a cumpara sau de a economisi.