Business in taximetrie sau la Uber? Cine face mai multi bani in Bucuresti? Pentru a afla raspunsul la aceasta dilema, am stat de vorba, mai bine de o ora, cu un antreprenor care are masini in ambele tabere.

Mugur A. a inceput in 2014 cu o licenta de taxi la compania Pelicanul. Licenta de taxi se atribuie gratuit, dar se obtine greu. Antreprenorul a cumparat un Renault Fluence cu 6.000 euro si l-a amortizat dupa 2,5 ani.

In 2015, a mai preluat trei licente de Ilfov pe care le-a acoperit cu trei Dacia Logan (benzina Euro 4, an 2008) pentru taxi.

Petru a transforma o masina intr-un vehicul taxi investitiile se ridica la circa 1.200 euro (colantare (galben), instalatie GPL, aparatul metrologic si alte taxe).

Cu Uber, a inceput in 2017 cu o Skoda Octavia (7.000 euro Euro 5), cumparata in asociere cu un prieten. Dupa cateva luni, a mai cumparat inca doua masini Skoda Octavia. Pentru a pregati o masina pentru Uber investitiile sunt in jur de 600 de euro. Insa, cu noua lege, se vor apropia de cele necesare pentru o masina de taxi. Pentru Uber va fi obligatoriu din februarie 2020 ca masina sa fie dotata cu casa de marcat fiscala si alte autorizatii aferente.

In prezent, Mugur A. are 3 masini Dacia Logan pentru taxi si 5 masini pentru serviciul alternativ de transport persoane.

Ce nemultumiri are un partener al Uber

"La Uber, nemultumirea a fost ca au acceptat masini vechi si de 15 ani. Deci si o masina din 2004 poate face Uber. Ce nu mai imi place la Uber este ca au primit masinile galbene de taxi, pe unele se si vad urmele de logo-uri", spune antreprenorul.

Ce nemultumiri are un antreprenor de taxi

"Sunt nemultumit si de partea de taximetrie si de cea de Uber. Pe partea de taxi eram nemultumit ca au venit unii sa faca Uber fara sa aiba autorizatie de transport, copii conforme (licenta taxi), asigurare persoane si bagaje",spune antreprenorul.

La partea de taxi il nemultumeau soferii si limbajul lor:

  • Client: Ma duci si pe mine pana la Unirii? Taximetrist: Nu. E prea putin. Nu ma deplasez pana acolo.
  • Client: Ma duci si pe mine pana la ... Taximetrist: Nu. Ca eu merg in partea cealalta.
  • De revelion, taximetrist: face 100 lei. Client: Pai cursa face 20 lei. Taximetrist: Nu merg.

"Soferii mei nu faceau asa, dar erau bagati in aceeasi oala", a adaugat Mugur.

Taxi si Uber - total diferite cand vine vorba de bani

"Taxi si Uber sunt total diferite. La taxi, banii mei sunt in buzunarul soferului si mi-i recuperez sub forma de plan. Deci au mereu bani in buzunar. La Uber este invers. Banii sunt trimisi in contul firmei (fiscalizati), iar ei si-i primesc la sfarsit de saptamana. Deoarece la Uber plata se face saptamanal. Si, automat, taximetrisul care s-a invatat cu bani zi de zi nu o sa vina la Uber niciodata", a precizat antreprenorul.

Cati bani castiga un sofer Uber

Uber percepe un comision de 25%, iar in cazul unor promotii dupa primele 50 de curse comisionul este zero. Un exemplu ar fi ca la 2.500 lei incasati intr-o saptamana Uber percepe un comision de 340 lei, iar pentru 800 lei percepe 210 lei comision. Un sofer Uber ramane lunar cu 4.000 lei net dupa ce a parcurs peste 5.000 de km.

In cat timp se pot amortiza masinile

O masina de taxi sau una de Uber se poate amortiza cam in acelasi interval de timp. O masina de Uber face in medie 60-70.000 km pe an, iar una de taxi poate ajunge cam la acelasi numar de kilometri. Durata de amortizare a unei masini la Uber se duce spre 3 ani, iar durata ei de viata este cam de 7 ani. In aceasta perioada poate depasi si 700.000 de km.

"Ca sa merite sa faci transport alternativ, trebuie sa ai cel putin trei masini. Daca faci pentru tine este mai bine pe PFA (persoana fizica autorizata). Sunt persoane care spun ca se castiga mai bine ca taximetrist, altii spun ca este mai bine sa fii sofer de Uber. Parerile sunt impartite", spune antreprenorul.

Noiembrie 2019 - cea mai buna luna pentru taxi

In primele doua saptamani din noiembrie, pana cand situatia a fost reglementata, antreprenorul a oprit toate masinile pentru Uber timp de o saptamana asteptand autorizatia ARR. Decizia a fost luata in lipsa unei dovezi ca masinile sunt in procesul de a o obtine autorizatii.

"Pe partea de taximetrie, aceasta o saptamana si jumatate a mers ca inainte cand nu exista Uber si toata lumea era multumita. Balanta s-a inclinat. Incasarile s-au dus inapoi la taxi", mai spune Mugur.

Mai multi soferi de taxi s-au mutat la Uber, din cauza masinilor vechi (an 2005-2007), care nu au mai primit licenta. Masini destul de proaste care au facut taxi ajung acum la Uber.

Estimari: Cate masini ar mai putea face transport alternativ din februarie 2020

In prezent, in piata, sunt acreditate circa 15% din masinile care fac transport alternativ. Incepand de anul viitor, din cele 30.000 de masini, care fac transport alternativ, ar putea ramane pe strazi mai putin de jumatate.

"Eu preconizez ca la 1 februarie 2020 din 30.000 de masini in transportul alternativ vor fi maxim 10.000 de masini. Cu un singur amendament legea nu e ok. Ca le permite masinilor inmatriculate in alte orase sa faca transport alternativ in Bucuresti", considera antreprenorul.

Nu doar soferii vor trebui sa aiba mai multe acte in 2020, ci si companiile de ridesharing. "Din februarie si aplicatiile de transport alternativ vor trebui sa fie reglementate, sa aiba domiciliul fiscal in Romania. Se spunea ca firmele care au contract cu Uber nu platesc taxe. Nu e adevarat. Spre exemplu, pentru cel mai bun sofer, care face peste 5.000 de km lunar (2.500 lei pe saptamana), Uber imi retine 625 lei (comisionul aferent 25%). Pe aceasta suma platesc 19% TVA intracomunitar. La sfarsit de luna, se aduna sumele pe fiecare saptamana. Uber imi taie o factura si imi spune: sumele adunate fac 1.000 lei. Eu trebuie sa platesc la comisionul lor, TVA-ul de Romania. Deci 190 lei platiti catre Uber Olanda. Din februarie, voi plati aceasta taxa catre statul roman. Plus ca la aceste incasari lunare, firma mea trebuie sa plateasca 3%. Deci clar sunt taxat de catre stat. O data cu 3% si o data cu 19%. Plus ca trebuie sa ii faci carte de munca soferului", a adaugat Mugur A.

Peste 30.000 de soferi lucreaza in transportul alternativ de persoane si in jur de 25.000 de soferi fac taxi in Bucuresti (inclusiv licentele de Ilfov).

Sursa foto: By Creative Lab / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri