Aproape 80% dintre vehiculele (autoturisme, vehicule comerciale, autobuze și motociclete) care circulă în România au peste 10 ani. Potrivit datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), 7,27 milioane de mijloace de transport din cele 9,22 de milioane înmatriculate în parcul național, la finalul anului trecut, erau vechi și foarte vechi. Dintre acestea, 8,69 de milioane sunt vehicule motorizate.

La polul opus, vehiculele cu o vechime de cel mult 5 ani reprezintă sub 10% din totalul parcului auto, cu 916.000 unități înmatriculate în România la final de 2020.

Cum arată situația pe categorii:

  • Mopede (L1e, L2e): În total sunt înmatriculate în România 6.700 de unități, dintre care 6.300 de unități au peste 10 ani, reprezentând 94% din total;
  • Motociclete (L3e - L7e): Peste 155.000 de motociclete sunt înregistrate în parcul național, dintre care 124.000 de unități au peste 10 ani, adică 80%;
  • Autoturisme: Cu peste 7,2 milioane de unități, autoturismele sunt cele mai utilizate vehicule pentru deplasare de către români. Din păcate, majoritatea au peste 8 ani vechime (circa 6,2 milioane de unități) fiind bune de casat (86% din autoturismele cu numere românești).
  • Autobuze și microbuze: Și aceste mijloace de transport sunt destul de vechi, circa 74% din parc au peste 10 ani (40.000 de unități din cele 54.000).
  • Autovehicule de transport mărfuri, fără autotractoare: Din totalul de 988.991 de unități circa 82%, reprezentând 800.000 de unități au peste 10 ani.
  • Autotractoare: Această categorie de vehicule are un procent mai mic cu vârstă peste 10 ani, doar 54% din totalul înmatriculărilor, reprezentând 82.000 de unități.

Sursa: Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV)

Citiți și Audi e-tron GT: Primele informații despre coupe-ul cu 4 uși

În concluzie, românii cumpără vehicule cât mai ieftine, foarte vechi, fie din motive financiare, fie din nepăsare față de mediu. România se află în această situație din cauza lipsei măsurilor care ar trebui să îi penalizeze anual pe deținătorii de astfel de mijloace de transport, așa cum se întâmplă în alte state europene.

În funcție de tipul de carburant, cele 8,69 de milioane de vehicule motorizate sunt împărţite astfel: 42,9% dintre mașinile care formează parcul auto național sunt alimentate cu benzină, în timp ce cota de piață a mașinilor diesel este de 50,7%. În prezent, doar 0,56% dintre vehicule sunt eco (0,07% sunt electrice și 0,49% sunt hibride).

Citiți și Trecerea la vehicule electrice ar putea face mașinile inaccesibile

În 2020, piața mașinilor noi din România a înregistrat primul an de regres, după șase ani consecutivi de creștere în care ajunsese la peste 160.000 de unități/an, pornind de la un minim de aproximativ 60.000 de mașini în 2013. Totalul de aproape 127.000 de mașini noi a însemnat o scădere de 22% față de 2019.

În ceea ce privește piața mașinilor second-hand din import, în 2020 s-a situat cam la nivelul lui 2019. Totalul a fost de 381.000 de unități, ceea ce a însemnat o scădere de 14% față de 2019, iar piața auto a încheiat o serie de trei ani în care a depășit de fiecare dată 400.000 de unități (recordul fiind înregistrat în 2017, cu 518.000 unități).

Avem mașini, dar nu avem parcări pentru ele

Un raport național, realizat de Integratorul de soluții inteligente la cheie Vegacomp Consulting, spune că sunt aproximativ 1,2 milioane de locuri publice de parcare în România, la finele anului 2019.

Numărul total al locurilor de parcare de pe stradă (on-street) este de 403.148, dintre care care: 128.735 sunt cu plată, 252.742 sunt fără plată, 13.728 sunt pentru persoane cu dizabilităţi, 124 sunt pentru mașini electrice. Numărul total al locurilor de parcare din afara străzii (off-stret) este de 155.052, iar cel al locurilor de parcare inteligente este de 9.742.

Primele trei zone și orașe, ca număr al locurilor publice de parcare, sunt Sectorul 2, Sectorul 3 și Iasi, în timp ce primele orașe, ca venituri obţinute din parcări sunt, după liderul București, Cluj-Napoca, Oradea și Sibiu. Clasamentul orașelor cele mai eficiente în monetizarea parcărilor este condus, suprinzător, de Odoreheiu Secuiesc, cu 1.591 lei/ loc de parcare/ an, urmat de Timișoara, cu 689 lei și Cluj, cu 613 lei.

Sursa foto: GVStefan / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri