Autoritățile au deschis înscrierile, în data de 31 iulie, pentru faza a doua a programului Rabla Local 2023 care este deschisă exclusiv persoanelor fizice. Cei interesați își pot radia și casa mașina mai veche de 15 ani și va primi 3.000 de lei de la stat, fără să fie obligat să-și ia cu acești bani un alt automobil. Dacă, totuși, o mașină este ceea ce îți dorești, am strâns cele mai ieftine mașini din România.

Administrația Fondului de Mediu (AFM) a pornit înscrierile cetățenilor pentru partea a doua a programului Rabla Local 2023, respectiv la trei luni după ce s-au putut înscrie primăriile (și alte UAT-uri) pentru a-și casa rablele, acum este rândul persoanelor fizice să o facă. Acest program, descris ca fiind „complementar” programelor Rabla Clasic și Rabla Plus din 2023, este puțin diferit față de cele menționate anterior deoarece beneficiarii nu sunt obligați în vreun fel să folosească suma de 3.000 de lei primită pentru a finanța un autovehicul.

Foto via Newspress.co.uk

„Există o procedură farte simplă. Persoanele fizice trebuie să fie înscrise în platforma AFM, ele trebuie să aibă domiciliul pe raza primăriei pe raza căreia a fost delegat proiectul, autovehiculul să fie mai vechi de 15 ani, să fie înscris pe rolul primăriei respective, adică să plătească impozit pentru mașina respectivă”, a explicat ministrul mediului Mircea Fechet, citat de Digi 24. „În acest moment avem 500 de primării înscrise” în program, a spus ministrul.

„Bani la bugetul AFM există. Noi ne-am asumat prin PNRR să scoatem, până în 2026, 250.000 de astfel de autoturisme mai vechi de 15 ani. Nu doar ca poluează mai mult, dar este mai ineficientă și mai nesigură în trafic decât o mașină nouă”, a mai spus ministrul. „În această primă fază putem să discutăm despre 100.000 de români, potenţiali beneficiari ai programului”, a adăugat Fechet. Dacă luăm exemplul concret al Primăriei Sectorului 6, aceasta va putea accesa un buget total de 12 milioane de lei și se dorește casarea a maximum 5.000 de mașini - deși dacă facem o matematică simplă aflăm că s-ar putea casa doar 4.000 de mașini contra acelei prime de 3.000 lei.

Cele mai ieftine mașini noi din România în 2023

  1. Dacia Sandero și Sandero Stepway

Dacia Sandero este mai ieftină ca Sandero Stepway. Foto via Dacia

Dacia oferă unele dintre cele mai ieftine mașini noi de pe piață, iar hatchback-ul Sandero este cel mai ieftin model din gamă cu un preț de 14.100 de euro. Este vorba de Sandero Expression cu motorul TCe 90 (1.000 cmc, 90 de cai putere, 160 Nm). Cel mai ieftin Sandero Stepway este 14.600 de euro, în nivelul de echipare Essential. Motorul este același de pe Sandero standard, iar echiparea este destul de spartană.

  • Dotări standard: ecran de infotainment de 8 inci și funcție Bluetooth, aer condiționat manual, ștergătoare cu senzor de ploaie, oglinzi electrice cu funcție de degivrare, senzori acustici la parcarea cu spatele, cruise control, sistem monitorizare presiune pneuri și sistem frânare de urgență
  • Consum mixt: 5,2 - 5,3 l/100 km
  1. Dacia Logan

Dacia Logan, foto via Dacia

Dacia Logan a rămas în oferta constructorului de la Mioveni, pentru piața internă. Berlina compactă este cea mai populară mașină de la noi și are un preț de pornire de doar 14.150 de euro, cu 50 de euro peste Sandero. Luând în calcul și prima prin Rabla Local (3.000 de lei/608 euro), vei putea cumpăra un Logan cu doar 13.542 euro în nivelul de echipare Expression. Motorul TCe 90 de 1 litru este același de pe Sandero.

  • Dotări standard: ecran de infotainment de 8 inci și funcție Bluetooth, aer condiționat manual, ștergătoare cu senzor de ploaie, oglinzi electrice cu funcție de degivrare, senzori acustici la parcarea cu spatele, cruise control, sistem monitorizare presiune pneuri și sistem de frânare de urgență
  • Consum mixt: 5,1 - 5,2 l/100 km
  1. Kia Picanto

Kia Picanto, dar în varianta GT Line. Foto via Kia

Kia Picanto este cel mai ieftin model din oferta producătorului coreean. În echiparea de bază Urban cu cutie manuală cu cinci trepte, un Picanto costă doar 13.523 euro. La această echipare este oferită motorizarea de 1.000 cmc cu injecție multi-punct cu doar 67 de cai putere și un rezervor de 35 de litri. Ceea ce este interesant este că prețul lui Picanto a crescut în ultimele luni. Comparând cu datele din trecut, prețul lui Picanto a crescut cu aproape 1.000 de euro (de la 12.631 euro cât costa la începutul anului).

  • Dotări standard: sistem de aprindere automată lumini, radio cu RDS, boxe față, aer condiționat manual, sistem monitorizare pneuri, bandouri, sistem multimedia, comenzi pe volan, geamuri electrice și display Maxi Dot cu computer de bord
  • Consum mixt: 4,2 - 4,5 l/100 de km
  1. Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star, Foto via Mitsubishi

Nu doar Kia oferă o mașină citadină cu un preț de pornire sub cel al unei Dacii. Cu proporții similare cu ale lui Picanto este și Mitsubishi Space Star - ambele modele fiind mai mici decât un Sandero. Space Star costă doar 11.888 de euro (sau cu 608 euro mai puțin prin Rabla Local 2023) în echiparea Inform cu cutie manuală și motorul de 1,2 litri și 71 de cai putere și 102 Nm. Geamurile electrice sunt doar pe față, iar aerul condiționat este cu reglare manuală, dar ai keyless entry. Garanția standard este de 5 ani sau 150.000 kilometri. Cum prețul lui Space Star nu a evoluat raportat la începutul anului, aceasta este cea mai ieftină mașină nouă din România.

  • Dotări standard: computer de bord cu ecran de mici dimensiuni, oglinzi electrice, sistem de autoaprindere a farurilor, senzori de ploaie, sistem de monitorizare presiune în pneuri (TPMS), jante din aliaj, geamuri fumurii din fabrică, scaun șofer reglabil pe înălțime, volan cu reglare pe înălțime, aer condiționat manual, comenzi audio pe volan, parbriz și lunetă cu funcție de degivrare
  • Consum mixt: 5 l/100 de km
  1. Hyundai i10

Hyundai i10, foto via Hyundai

Hyundai i10 este o altă mașină de oraș cu un preț scăzut care face parte din familia de modele Hyundai ce sunt oferite în continuare fără o variantă hibridă. Prin comparație cu rivalii săi din acest top - Space Star și Picanto - i10 vine cu o garanție standard de 5 ani fără limită de kilometri, dar nu ai la dispoziție în varianta de bază decât motorul de 1.000 cmc și 67 de cai putere. Hyundai i10 începe de la 12.800 de euro cu TVA în nivelul de echipare Comfort.

  • Dotări standard principale: sistem start-stop, alarmă, computer de bord, sistem audio LCD cu bluetooth, geamuri cu tentă închisă, pilot automat, senzor aprindere automată faruri, volan în piele cu reglare manuală pe înălțime, priză suplimentară, oglinzi electrice cu funcție de încălzire, aer condiționat manual
  • Consum mixt: 4,4 - 4,8 l/100 de km
  1. Suzuki Swift Mild-Hybrid

Suzuki Swift, foto via Suzuki

Suzuki Ignis, micul crossover cu design indecis, este cea mai ieftină mașină din oferta niponilor. Cu un preț de pornire de 13.800 de euro, Ignis Hybrid se clasează sub Swift Hybrid, dar am ales să-l introducem pe acesta din urmă pentru a avea în listă și o mașină cu propulsie mixtă care rivalizează cu oferta autohtonă. Swift oferă un sistem de tip mild-hybrid (12 volți) și costă 14.300 de euro în echiparea de bază, adică similar cu o Dacia Sandero care nu visează, încă, la hibridizare. Cel mai ieftin hibrid Dacia este Jogger-ul care este mult mai scump la 24.250 - dar vorbim de un full-hybrid. Motorul de pe Swift este același cu cel de pe Ignis, adică unul de 1,2 l și 83 de cai putere.

  • Dotări standard: radio-CD cu funcție bluetooth, sistem start-stop, aer condiționat manual, comenzi pe volan, faruri și stopuri LED, geamuri cu tentă verde, indicator schimbare treaptă de viteză, asistență la pornirea din rampă, iluminare ambientală interioară (partea din față).
  • Consum mixt: 5 l/100 de km

Ce alte lucruri îți poți cumpăra cu banii primiți prin Rabla Local 2023

Atracția pentru programul Rabla Local nu vine din faptul că valoarea tichetului primit în urma casării unei rable ar fi mare, din contră. Primești mai mulți bani prin Rabla Clasic (dacă vrei o mașină cu propulsie clasică) și mult mai mulți prin Rabla Plus (pentru achiziția unui automobil electric). Deci Rabla Local nu este o alegere potrivită pentru a finanța o mașină nouă, iar autoritățile nu te obligă să faci asta. De aceea, oamenii accesează aceste fonduri mai ales pentru a face achiziții non-auto. Noi ne-am gândit să vă oferim și niște idei din „alte zone”.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri