Producătorii europeni de automobile nu sunt singurii care tremură în fața amenințării de la răsărit, mașinile electrice din China intrând acum și sub lupa organismelor Uniunii Europene. Recent. Ursula von der Leyen, care ocupă funcția de Președinte al CE, a anunțat că practicile chinezilor care vor să intre pe piața europeană vor fi investigate deoarece există riscul de „distorsionare a pieței din exterior”.

Uniunea Europeană este gata să lanseze o investigație asupra subvențiilor pe care le primesc cunstructorii de mașini electrice din China și care le permit să-și vândă apoi produsele la prețuri ce coboară sub oferta mărcilor de tradiție de pe bătrânul continent. Această strategie a statului chinez ar încălca principiile europene deoarece „prețurile lor sunt ținute în jos în mod artificial”, conform spuselor lui von der Leyen, cea care conduce ramura executivă a Uniunii.

Sursă foto: Nio

Aceasta anchetă vine după ce mai mulți producători chinezi, unii dintre ei prezenți la ediția din acest an a salonului IAA Mobility 2023 de la Munchen, au anunțat că se pregătesc să intre în Europa cu tot mai multe modele. MG, BYD și Nio sunt doar trei dintre cele mai cunoscute mărci chineze care ar putea să ia din clienții giganților europeni Volkswagen sau Stellantis. Cum în China natală piața pare că atinge deja un anume nivel de saturație, clienții fiind ademeniți prin reduceri succesive de prețuri, mărcile mari din țara asiatică vor să se extindă pe cât mai multe piețe externe.

Ministrul de finanțe francez a spus, în timpul unei vizite în Germania, că „Europa treebuie să pună la punct un plan de acțiune unitar, deoarece avem nevoie de măsuri proactive, inovatoare și care să poată să protejeze interesele industriei europene”, în contextul presiunilor puse de Statele Unite și China. Bruno Le Maire l-a vizitat pe omologul său german pentru a-l încuraja să grăbească acest demers, Robert Habeck fiind și el de acord cu o investigație asupra practicilor Chinei.

Sursă foto: BYD

„Subiectul principal de discuție este cel al competiției neloiale, nu vorbim despre o dorință a UE să țină mașinile ieftine și eficiente departe de europeni”, a spus Habeck, care a adăugat că trebuie să se ia măsurile care se impun în situația în care lucrurile sunt în neregulă. De aceeași părere este și Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile care a transmis că industria europeană este deja afectată de importurile ieftine din China.

„Pe lângă acțiunile Chinei, regulile jocului au fost alterate radical și de U.S. Inflation Reduction Act (IRA) care a schimbat lanțul valoric al EV-urilor”, a adăugat ACEA. „Decizia Comisiei este importantă deoarece ea arată că UE recunoaște situația asimetrică cu care se confruntă producătorii europeni”: Organizația de lobby germană VDA a atenționat, însă, că China ar putea riposta. În schimb, blocul comunitar ar trebui să ia în calcul și alte măsuri care să ajute sectorul auto, cum ar fi reducerea prețului la curent, dar și micșorarea birocrației.

Sursă foto: MG

Între timp, nume grele precum Mercedes-Benz și Volkswagen leagă relații tot mai strânse cu constructori din China. În acest context, CEO-ul Mercedes-Benz Ola Kallenius a dat de înțeles că un „trade war” asemeni celui dintre China și SUA n-ar fi de dorit și între UE și China, taxele în plus ne fiind cheia către o piață liberă viabilă și sănătoasă. Kallenius a spus, totuși, că piața liberă trebuie să fie protejată, dar declarația a venit în cadrul unui eveniment susținut chiar de chinezi: World New Energy Vehicle Congress.

Rămâne în dezbatere și un pachet de taxe pentru mașinile exportate către Marea Britanie, taxe care s-ar aplica doar în cazul electricelor. Unii critici consideră că o astfel de decizie i-ar ajuta pe chinezi, care ar putea intra masiv pe piața din Regat cu mașini mai ieftine decât rivalele europene suprataxate și, deci, mai scumpe. O decizie în acest sens ar trebui să fie făcută publică curând, deși s-ar putea lua în calcul și amânare a suprataxării care, inițial, ar fi trebuit să fie implementată din 2024.

Sursa foto: BYD Europe

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri