Mașinile se transformă pe zi ce trece în niște calculatoare pe roți, sistemele de infotainment și de realitate augmentată schimbând experiența șofatului pentru generațiile viitoare. Conectivitatea, capacitatea de a descărca update-uri direct din cloud, over-the-air, și toate celelalte opțiuni inteligente care burdușesc cele mai noi modele vin și cu un revers al medaliei: mașinile culeg extrem de multe date despre posesorii și pasagerii lor, iar vinovați de acest lucru sunt practic toți constructorii care-ți pot trece prin cap, inclusiv Dacia.

Într-o mașină construită în ultimii ani poți găsi până la 100 de computere, fiecare model fiind echipat în medie cu 50 de astfel de instrumente care țin în viață întreg ecosistemul de componente digitalizate ce permit experiența „de secol XXI” dintr-o mașină plină de ecrane cum sunt cele de astăzi. Pe lângă ecrane, heads-up display-uri și controale tactile, mașinile ascund, la fel ca și un telefon mobil, un secret mai puțin fericit: orice mașină îți culege date cu caracter personal și le și vinde, fără ca pasagerii să aibe control prea mare asupra acestui proces.

Toyota a trecut printr-o scurgere de date personale chiar în Iunie și tot nu are grijă de informațiile private ale clienților săi.

Un studiu Mozilla în care au fost analizate 25 de mărci cunoscute din industria auto a reliefat o situație pe care nu mulți șoferi o cunosc. Toate mărcile analizate culeg mai multe date cu caracter personal decât consideră experții că ar fi necesar pentru a rula aplicațiile și funcțiile automobilului și, mai mult decât, le și utilizează în moduri care nu țin direct de mașină și funcționarea sa.

Autoturismele pot face asta deoarece strângerea de date se face din mai multe părți, fie că vorbim de sistemul de infotainment, care-ți memorează datele contului tău de șofer, sau de aplicația de pe telefon afiliată funcțiilor mașinii. În plus, și unele dintre elementele built-in din sistemul de infotainment (cum ar fi TikTok-ul, radioul sau browser-ul Google de internet) strâng date despre tine și problema este și că tipul informațiilor culese sunt extrem de specifice.

Tesla strânge cele mai mari cantități de date cu caracter confidențial de la posesorii mașinilor sale, conform studiului Mozilla

Cei de la Mozilla au explicat că printre informațiile care ajung în cloud-urile giganților informatici cărora le pasezi, fără să vrei, date despre tine se numără și lucruri intime. Indicii despre viața sexuală, starea de sănătate și istoricul medical, dar și lucruri legate direct de condus: viteza medie în trafic, stilul de condus și obiceiurile de la volan sau lucruri legate de ce-ți place să faci și obiceiuri de consum. Pe scurt, mașina culege mai multe date decât telefonul mobil, laptop-ul sau tableta - chiar mai multe și decât asistentul personal (cum este Amazon Alexa).

Majoritatea producătorilor auto îți vând sau dau mai departe datele tale cu caracter personal

Datele din studiu arată că 84% dintre cei 25 de constructori luați sub lupă spun că pot să dea mai departe datele culese de la utilizatorii mașinilor lor. Cu alte cuvinte, toată această recoltă de date ajunge la agregatoare, sisteme de tip big-data sau alte conglomerate de informații care apoi le folosesc așa cum doresc - iar oferirea de reclame „tailored” este cel mai mic rău în sensul invadării spațiului personal. În plus, 76% dintre constructori (adică 19 din 25) spun că au voie și să vândă datele culese de la șoferi și chiar și pasageri (în cazul în care și aceștia au profiluri pe diverse aplicații sau utilități de la bord).

Dacia stă mai bine, alături de Renault, pe tema data privacy și îți permite și să ștergi datele personale acumulate. Dar sunt și aici probleme

De asemenea, 56% dintre constructorii incluși în studiu au confirmat că sunt deschiși să transmită informații despre proprii clienți către autorități în urma unei simple cereri din partea acestora. Nu vorbim aici de vreun mandat judecătoresc, ci o cerere simplă care poate veni de la poliție sau de la o altă instituție a statului. Problema este că, în prezent, nu sunt cunoscute toate modurile în care datele personale sunt culese și transferate către terți, informațiile existente fiind publice doar datorită unor legislații care nu permit astfel de „recolte” de informații personale, cum este California Consumers' Privacy Act. Agregatoarele de date anonime, însă, au practic un cec în alb în acest sens și pot culege date și de la producătorii auto care, astfel, fac un ban în plus pe cârca clienților.

Mai toți constructorii auto nu le explică șoferilor și pasagerilor cum și dacă le sunt culese informațiile private

Doar doi din cei 25 de producători chestionați (92%) spun că le permite clienților săi să aleagă să șteargă toate informațiile cu caracter personal strânse. Acești doi constructori sunt Renault și Dacia, ambii parte din grupul Renault-Nissan-Mitsubishi. Trebuie spus, însă, că vorbim și de mărci foarte active în Europa, spațiul comunitar de pe bătrânul continent fiind protejat de reglementările GDPR-ului. Atât Dacia și Renault, însă, ajung și pe alte piețe precum cele din America de Sud, Rusia (până la începerea Războiului din Ucraina) și nu numai.

Producătorii auto strâng informații despre tine pe rupte și apoi mai fac și bani prin vânzarea lor către terți

În mod ciudat, studiul Mozilla a arătat că aplicațiile de dating, de exemplu, au o politică mai transparentă cu privire la strângerea și folosirea datelor personale decât constructorii auto. Aceștia din urmă se laudă cu niște politici de confidențialitate extrem de stufoase, Toyota fiind lideră în acest top neoficial cu nu mai puțin de 12 documente de privacy policy. Nicăieri, însă, nu se menționează clar ce se întâmplă cu toate datele ceea ce înseamnă că marca niponă nu a primit certificarea minimă de securitate din partea Mozilla.

Este de menționat și că majoritatea constructorilor nu-și informează clienții despre cum protejează datele împotriva atacurilor, encriptarea fiind o arie gri care rămâne aproape nedezbătută. În acest context, temerile cu privire la securitatea cibernetică a data storage-urilor deținute de constructorii auto sunt destul de valide, mai ales dacă ne uităm la istoria recentă. Doar în ultimii trei ani, 17 din cei 25 de constructori incluși în studiu (68%) au trecut prin diverse scurgeri de date sau atacuri cibernetice mai mari sau mai mici și mulți au pierdut date ale clienților. Toyota, Lexus și Tesla sunt printre numele mari care ne vin și nouă în memorie doar din această vară și primăvară.

Nissan strânge și date despre viața sexuală a șoferilor săi - iar mulți nu știu deoarece politica de confidențialitate este foarte stufoasă. Sursă foto: Nissan

Tabelul Mozilla pune mărcile Renault și Dacia pe primele două locuri drept cei mai transparenți și „corecți” constructori în strângerea de date, deși chiar și aceștia culeg foarte multe informații și nu se știe în întregime ce se întâmplă cu acestea, bila albă fiind reprezentată de posibilitatea posesorului mașinii (sau a altor utilizatori) să șteargă datele personale. Restul constructorilor, însă, au primite un rating mai slab, iar Nissan și Tesla sunt la capătul listei. Tesla strânge cele mai multe date - multe și prin sistemul Autopilot de conducere semi-autonomă), iar Nissan strânge date de-a dreptul dubioase cum ar fi cele despre viața sexuală a posesorilor mașinilor sale.

Cei de la Kia pot face și ei asta, conform propriei poltici de confidențialitate, iar alți șase constructori strâng „date genetice” de la consumatorii care au ales modelele lor. Hyundai, de exemplu, ar răspunde și la o cerere informală a unei autorități a statului care îi cere date cu caracter personal despre un anume posesor al unei mașini Hyundai. Iar toate astea se întâmplă fără ca omul de rând să poată să facă mare lucru, deoarece acceptul politicilor de confidențialitate vine cu multe capcane ascunse, iar opțiunea de a nu le accepta nu există din moment ce utilizezi deja produsul, adică mașina. Unii constructori au semnat un memorandum ce prevede un set de reguli de confidențialitate redactat de ALLIANCE FOR AUTOMOTIVE INNOVATION, INC. (AAI - Statele Unite), dar printre ei se numără și Tesla, deci o astfel de mișcare pare a fi mai degrabă a fi una de PR, decât o dorință legitimă de a-și apăra proprii clienți.

Șase din cei 25 de constructori strâng și date genetice de la clienții lor. Sursă foto: Hyundai

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri