Toyota a anunțat că se apropie de momentul în care va putea să-și echipeze modelele electrice de serie cu baterii de tip solid state. Acestea permit o autonomie mai mare, dar și timpi de încărcare mai reduși decât tehnologia folosită în prezent, dar bariera de cost și complexitatea tehnică sunt două dintre problemele cu care încă se luptă companiile ce investesc în aceste soluții de înmagazinare de energie pentru EV-uri.

Pentru a ajunge mai repede la ziua în care mașinile gigantului Toyota vor avea baterii solid state, compania a anunțat un parteneriat strategic cu cei de la Idemitsu Kosan, un nume important din domeniul petrochimic. Japonezii, deși inițial ezitanți în fața avalanșei EV-urilor, fostul CEO Akio Toyoda explicând că ar fi greșită o abordare ce se bazează exclusiv pe modele electrice pe baterii, vor să preia frâiele în segment și asta în doar câțiva ani.

Discuția despre bateriile de tip solid state nu este nouă, încă din urmă cu un an explicam că acestea nu vor ajunge prea repede pe modele obișnuite. La acel moment, experții erau de părere că va mai dura un deceniu până ce vom avea această tehnologie în producția de masă, dar Toyota speră să poată să facă mașini cu astfel de baterii chiar din 2027-2028. Chinezii, care vor să „cotropească” bătrânul continent cu EV-uri, investesc și ei sume colosale în baterii și au anunțat autonomii de peste 1.000 de kilometri.

Sursă foto: Shutterstock

Tehnologia se bazează pe utilizarea unui electrolit solid dintr-un material similar ceramicii, acesta înlocuind electroliții lichizi folosiți în bateriile cu litiu de astăzi. Tocmai dezvoltarea și producerea electroliților solizi într-o manieră fezabilă din punct de vedere al costurilor reprezintă o redută în lupta deblocării potențialului maxim al EV-urilor. Chiar segmentele cele mai apreciate de către public, adică cel al SUV-urilor și crossover-urilor, ar beneficia de pe urma acestor baterii, deoarece ele sunt din start mari și greoaie, iar bateriile solid state le-ar face mai puțin monolitice.

În prezent, Toyota vrea să producă aceste baterii la uzina Teiho din Toyota City, ținta pe termen mediu fiind ca gigantul nipon să comercializeze 3,5 milioane de EV-uri la nivel global în 2030. Prima versiune a unei baterii solid state de serie va oferi o autonomie de peste 1.000 kilometri și timpi de încărcare de la 10% la 80% de doar 10 minute. În schimb, după 2028 va fi lansată și o a doua versiune ce promite o autonomie de peste 1.200 de kilometri între încărcări.

Sursă foto: Shutterstock

Pentru a pune în context, o mașină obișnuită cu motor pe benzină are o autonomie ce nu sare de 1.200 de kilometri, lipsa așa-numitei „range anxiety” la benzinare sau la mașinile pe motorină fiind facilitată de prezența stațiilor de alimentare peste tot. Dar majoritatea modelelor cu ICE nu au o autonomie atât de mare, ci aproximativ jumătate adică undeva la 650-700 de kilometri cu un plin.

Idemitsu lucrează la dezvoltarea tehnologiei solid state de mai bine de 20 de ani, în timp ce Toyota a demarat aceste cercetări în propriile laboratoare de R&D încă din 2006. Acum, cei doi producători vor să pună bazele unui lanț de aprovizionare care să mențină nivelul necesar de producție. Soluția pe bază de sulfură pare a fi cea preferată acum deoarece rezultatul este un compus moale și lipicios, o compoziție ce se pliază pe necesitățile manufacturii în masă.

Sursă foto: Electrogenic

De asemenea, probblema calității este una importantă. Recent, Toyota a prezentat o tehnologie de suprapunere a straturilor cu celule anod-catod cu ajutorul mașinăriilor rapide de mare precizie. Idemitsu construiește deja o fabrică mare pentru a testa tehnologiile, dar și viteza producției și siguranța industrială, în condiții reale. Zeci de oameni lucrează, într-un grup de lucru comun Toyota-Idemitsu în acest sens.

Sursa foto: Toyota

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri