Unul dintre obstacolele pe care le-au întâlnit producătorii de mașini electrice în calea adoptării în masă a acestor modele o reprezintă costul alimentării. Dacă, inițial, când încărcarea publică era gratuită, nu reprezenta o povară financiară să încarci bateriile unui EV, situația s-a schimbat în ultimii ani, iar un studiu susține că nu s-a ajuns la paritate între costul alimentării unei benzinare prin comparație cu costurile pentru încărcarea unei mașini 100% electrice.

Într-un material mai vechi am analizat situația stațiilor de încărcare pentru mașini electrice din România, dar și promisiunile politicienilor. Cum numărul EV-urilor de pe străzile noastre este tot mai mare, infrastructura pare că nu ține pasul, dar aceasta nu este singura problemă în calea tranziției către mașini care nu poluează. Prețurile reprezintă, și astăzi, o piedică, chiar și în prezența programului Rabla Plus - cel mai „darnic” program de stimulente de acest gen din întreagea Europă.

Deși există și unele EV-uri ieftine, diferența de cost este încă presantă (în medie, un EV costă cam cu 4.100 de euro mai mult ca o mașină pe benzină), mai ales dacă luăm în calcul topurile de vânzări pentru mașini noi care arată că mulți clienți își doresc o mașină onestă și ieftină. Pe lângă problema costului de achiziție și cea legată de raza de acoperire a infrastructurii de alimentare, cel care-și dorește un EV trebuie să ia în calcul și costurile de exploatare, iar un studiu publicat recent de către Anderson Economic Group arată că n-am ajuns, încă, la paritate între prețul alimentării unui EV și prețul pentru aceeași operațiune în cazul unei mașini cu motor termic clasic.

Sursă foto: Kia

Studiul a analizat costurile de alimentare echivalente unei autonomii de 100 de mile sau 160 de kilometri. Asta înseamnă că nu vorbim de un plin de combustibil în condițiile în care majoritatea mașinilor obișnuite pe benzină au o autonomie de peste 660 de kilometri cu un rezervor obișnuit de 45-50 de litri. În schimb, autonomia medie pentru EV-uri este de aproximativ 350 de kilometri, deși există și exemple de mașini electrice de lux care pot străbate și 830 de kilometri între pauzele pentru reîncărcare.

Unde este cea mai mare diferență de costuri de alimentare între electrice și mașini cu motor termic

Statistica, făcută raportându-se la prețurile combustibililor și curentului din Statele Unite, sugerează că cea mai mare diferență este în cazul mașinilor mici și a SUV-urilor compacte, adică fix segmentele pe care oamenii cu venituri mai modeste le-ar viza. Astfel, dacă te costă mai puțin de 10 dolari să alimentezi un Hyundai Elantra pentru a parcurge 160 de kilometri, te va costa peste 12,5 dolari pentru a parcurge aceeași distanță cu un Nissan Leaf electric - iar acest cost se aplică dacă-ți încarci EV-ul de la priza de acasă. În cazul unei prize publice, încărcarea pentru u autonomie de 160 de kilometri te-ar costa 16 de dolari, o creștere cu 64% decât în cazul unei benzinare de dimensiuni similare.

Sursă foto: Volkswagen

Diferența este, însă, mai mică în clasa medie. O Nissan Altima, de pildă, îți scoate din buzunar cam 11 dolari pentru o călătorie de 160 de kilometri, în timp ce un Volkswagen ID.4 electric cu proporții similare va fi încărcat acasă contra unei sume de 12,6 dolari. Costul crește, iarăși, la puțin peste 16 dolari în cazul unui punct de încărcare public.

Situația este alta dacă vorbim de modelele de lux - fie ele berline, break-uri sau SUV-uri de orice fel. În cazul unui Porsche Macan sau a unui Mercedes-Benz GLE, de exemplu, te va costa 17,56 dolari să alimentezi pentru 160 de kilometri de autonomie. Costul scade la doar 13,5 dolari în cazul unei Tesla Model X sau a unui Mercedes-Benz EQS încărcat de acasă, adică o economie de 23%. Prețul la o priză publică rămâne, însă, mai mare, dar paritatea este aproape: 17,8 dolari.

Sursă foto: Ohme

În fine, în cazul camionetelor - cele mai populare vehicule personale în State - paritatea a fost deja atinsă sau, în unele cazuri, lucrurile se poziționează în favoarea pick-up-urilor electrice. Dacă ai un pick-up pe benzină, vei avea nevoie de 17,58 dolari pentru a parcurge 100 de kilometri, fie că mergi cu un Chevy Silverado sau cu un Dodge Ram 1500 sau alt model similar ca și masă și consum mediu. Prețul este mai mic (17,1 dolari) în cazul unui pick-up electric, iar un Rivian R1T electric va fi încărcat cu 100 de kilometri de autonomie pentru 17,7 dolari. Încărcarea publică, însă, este prohibitivă în cazul acestor vehicule grele căci te-ar costa 26,4 dolari să faci aceeași operațiune la o priză accesibilă oricui.

Diferențele în cost vin, cum spuneam, deoarece realizatorii studiului au luat în calcul consumul de combustibil al vehiculelor menționate. În general, o mașină compactă este mai economică decât una de lux, de mari dimensiuni, deci aceasta va avea nevoie de mai puțin combustibil pentru a parcurge o distanță dată. De aici se compun și diferențele de prețuri pentru această distanță rotundă aleasă de 100 de mile sau 160 de kilometri.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri