Se pare că strategia agresivă a lui Elon Musk în materie de prețuri nu ajută mașinile Tesla să-și păstreze valoare de revânzare odată ajunse pe piața second hand. Cel puțin asta arată un nou studiu care compară rapiditatea cu care o Tesla se depreciază în comparație cu alte mărci cunoscute pentru că mașinile lor devalorizează rapid ca Alfa Romeo sau Maserati, scrie Jalopnik.

Tesla a adoptat de ceva vreme sistemul de vânzări directe nu doar în Statele Unite, ci și în Europa, evitând utilizarea unei rețele de dealeri autorizați. Astfel, constructorul american a putut să adapteze în timp real prețul mașinilor sale în raport cu cererea. Acest „război al prețurilor” lansat de Tesla anul trecut a ajutat constructorul să aibă vânzări record, Tesla Model Y devenind cea mai populară mașină nouă pe Bătrânul continent în fața Daciei Sandero.

În plus, producătorii cu vechime au fost, rând pe rând, obligați să intre în hora reducerilor declanșată de Musk. Acum, însă, efectul de bumerang pare că s-a întors, iar datele dintr-o analiză a pieței mașinilor rulate făcută de iSeeCars.com arată că mai multe modele din gama Tesla se chinuie să țină de preț când ajung la al doilea sau al treilea proprietar.

Motivele pentru care EV-urile se depreciază mai repede decât un model similar cu ICE (pe lângă argumentele ce țin de diverse mărci) sunt complexe. Vorbim, în primul rând, de o evoluție galopantă a tehnologiei, atât pe partea de infotainment și tot ce ține de electronică, cât și pe partea trenului de rulare (motor și baterie). Astfel, un EV de acum 4-5 ani este considerat „învechit” la capitolul performanțe / autonomie, ceea ce nu poate fi spus în cazul unui model cu ICE, o tehnologie matură care nu mai face astfel de salturi o dată la câțiva ani.

Top mașini cu cea mai rapidă depreciere (SUA, indiferent de tipul de propulsie). Sursă: captuă de ecran Jalopnik.com via iSeeCars.com

Cum și piața de electrice trece printr-o perioadă mai complicată, după trecerea valului de „early adopters” la nivel global, nici stocurile de pe piața second-hand nu-și găsesc cumpărători atât de repede. Fie că vorbim de clienți care optează pentru mașini hibride sau PHEV (în România, însă, acest trend nu se vede atât de clar, PHEV-urile fiind, clar, mai puțin căutate) sau cumpără direct un EV nou.

Analiza a acoperit 1,8 milioane de mașini cu o vechime de 1-5 ani vândute în perioada februarie 2023 - februarie 2024 și a comparat prețurile medii ale mașinilor în funcție de segment, marcă și model. Studiul arată o ușoară ieftinire generală pe mașinile second-hand, după prețurile record înregistrate în 2022-2023 la vârful crizei semiconductorilor și cipurilor care aproape că a paralizat piața mașinilor noi, scăzând ca efect de domino și stocurile de vehicule rulate.

Conform datelor, o Tesla se depreciază de două ori mai repede ca o Alfa Romeo, respectiv de trei ori mai repede ca un Maserati. Motivul principal găsit de americani ține de scăderea succesivă a prețurilor la mașini noi, ceea ce lovește direct în cele de pe piața de uzate. În plus, Tesla, care face doar EV-uri, este lovită și de trendul general de depreciere mai accelerată văzut la mașinile cu acest tip de propulsie. Ca dovadă, modelul care se depreciază cel mai brutal este Chevrolet Bolt.

Top mașini cu cea mai rapidă depreciere (SUA, indiferent de tipul de propulsie). Sursă: captuă de ecran Jalopnik.com via iSeeCars.com

Între primele șapte mașini cu cea mai rapidă depreciere nu găsim niciun model cu motor termic, dar asta este o veste bună pentru cei care își doresc o electrică fără a avea bugetul pentru un automobil nou. În Europa, în continuare, prețul mediu pentru o mașină electrică nouă sare de 60.000 de euro (dublu față de China), iar pe piața de second-hand din Statele Unite (luată ca exemplu în acest caz din cauza dimensiunilor considerabile ale parcului auto), prețul mediu pentru un EV este de doar 25.000 de dolari. Ca idee, prețul mediu al unei mașini noi în State, indiferent de tipul de propulsie, este de peste 40.000 de dolari în acest moment.

Sursa foto: Tesla

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri