Un studiu realizat în Statele Unite de iSeeCars.com și citat de CarBuzz arată că mașinile electrice nu reprezintă cea mai bună investiție, valoarea lor prăbușindu-se după doar cinci ani de la achiziție, în condițiile în care atât hibridile, cât și mașinile cu motoare termice alimentate cu benzină sau motorină își păstrează mai bine valoarea. Conform cifrelor din studiu, unor modele Tesla le scade valoarea la jumătate deși bateriile sunt garantate să reziste între 22 și 37 de ani.

Stimulentele generoase oferite în ultimii ani de stat prin programul Rabla Plus? Acestea s-ar putea dovedi, pe termen mediu și lung, să fie în defavoarea celor care le-au folosit pentru a-și cumpăra un automobil electric nou, dacă datele strânse în Statele Unite și, de asemenea, în Marea Britanie, vor avea ecouri similare și în Europa de Est. Conform unui studiu realizat peste Ocean, valoarea mașinilor electrice scade mai rapid decât a „surorilor” cu motoare tradiționale, iar unul dintre motive este acest sistem de achiziție cu ajutor de la stat, un altul fiind prețul mare de înlocuire al bateriilor folosite de EV-uri.

Deprecierea mașinilor după cinci ani, cele mai importante segmente. Sursă: iSeeCars.com
Segment 2023 2019 Îmbunătățire, în procente, din 2019
General 38,8% 49,6% 10,8%
Hibride 37,4% 56,7% 19,3%
Electrice 49,1% 67,1% 18%
SUV-uri 41,2% 51,6% 10,4%
Camionete 34,8% 42,7% 7,9%

Conform cifrelor, electricele se depreciază în medie cu 49,1% în cinci ani, față de o depreciere de 41,2% înregistrată de SUV-urile cu motoare termice în aceeași perioadă de timp. În schimb, deprecierea unui hibrid clasic este de doar 37% în cinci ani. Se pare că Tesla Model S, mașina cea mai veche din gama constructorului american, se depreciază cel mai mult, pierzându-și chiar și 55,5% din valoarea inițială față de doar 42,9% cât pierde mai recentul Model 3.

Trebuie spus însă că realizatorii studiului n-au luat în calcul decât cinci modele, deoarece numărul de EV-uri care au fost pe piață de peste cinci ani de zile nu este atât de ridicat nici în Statele Unite. Astfel, au fost analizate ofertele de pe piața automobilelor rulate pentru Tesla Model 3, Tesla Model X, Nissan Leaf, Chevrolet Bolt EV și Tesla Model S, deși mai există și alte mașini cu ani buni pe piață în segmentul EV, fie că vorbim de pensionatul BMW i3 sau de Volkswagen e-Up sau Renault Zoe (care nu există în State).

Tesla Model S, mașina electrică care se depreciază cel mai mult în cinci ani. Sursă foto: Shutterstock.com

Aruncând o privire rapidă la noi în țară, pe portalurile cu mașini second-hand, găsim câteva oferte interesante. Să luăm, de exemplu, Tesla Model 3, menționată în studiu ca fiind cea cu deprecierea cea mai mică după cinci ani. De nouă, „baby Tesla” costă 42.990 euro (varianta standard) sau 50.990 euro (varianta Long Range).

Cele mai vechi exemplare pe care le-am găsit de vânzare nu au decât patru ani vechime, anul de fabricație fiind 2019. Un Model 3 Long Range Dual Motor cu peste 180.000 kilometri la bord este 27.200 de euro, dar cele mai multe exemplare se învârt în jurul a 32.000-36.000 de euro cu mai puțin de 90.000 de kilometri la bord. Asta s-ar traduce într-o scădere medie a valorii de doar 20,5% în patru ani.

Top al EV-urilor cu cel mai mare procent de depreciere în 5 ani
Poziția Model Depreciere medie în 5 ani
1. Tesla Model 3 42,9%
Media - 49,1%
2. Tesla Model X 49,9%
3. Nissan Leaf 50,8%
4. Chevrolet Bolt EV 51,1%
5. Tesla Model S 55,5%

Este de așteptat, însă, ca datele problemei să se schimbe rapid, mai ales într-un segment în care noile tehnologii apar extrem de repede, iar modele lansate în urmă cu doar trei sau patru ani sunt deja considerate învechie (cum este cazul lui Honda e) deoarece performanțele lor (mai ales în ceea ce privește puterea de încărcare și autonomia) sunt depășite de ultimele apariții de pe piață. Astfel, mașini relativ noi (cel puțin după concepția autohtonă) s-ar putea prăbuși în preț dacă vor apărea modele noi mult mai eficiente, fie că vorbim de viitoarele mașini cu baterii cu tehnologie solid state sau alte soluții inovative.

Sursa foto: SOGO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri