Mercedes-Benz Trucks a dezvăluit versiunea de serie a primului camion electric cu baterii pentru transportul pe distanțe lungi. Capacitatea de peste 600 kWh a bateriei - de unde și denumirea modelului 600 - și o nouă punte de tracțiune electrică, dezvoltată în interiorul companiei, permit camionului electric să atingă o autonomie de 500 de kilometri fără încărcare intermediară.

Mercedes-Benz speră că va „defini un nou standard în ceea ce privește tehnologia” cu noul său camion de mare tonaj 100% electric. Denumit eActros 600, modelul va putea, conform constructorului german, să parcură semnificativ mai mult de 1.000 de kilometri pe zi. Acest lucru este posibil prin încărcarea intermediară în timpul pauzelor pentru șoferi prevăzute de lege - chiar și fără încărcare de mare putere.

Aproximativ 60% dintre cursele pe distanțe lungi ale clienților Mercedes-Benz Trucks din Europa sunt oricum mai scurte de 500 de kilometri, ceea ce înseamnă că infrastructura de încărcare la depou și la punctele de încărcare și descărcare sunt suficiente în astfel de cazuri. Pentru toate celelalte utilizări, extinderea continuă a infrastructurii publice de încărcare este vitală pentru ca autocamionul electric să devină viabil pentru transportul pe distanțe lungi în întreaga Europă.

Pe lângă încărcarea CCS cu o putere de până la 400 kW, eActros 600 va permite ulterior și încărcarea megawatt (MCS). Odată cu începerea vânzărilor, clienții pot comanda o versiune cu această opțiune de încărcare preinstalată. Bateriile pot fi încărcate de la 20 la 80% în aproximativ 30 de minute la o stație de încărcare adecvată cu o putere de aproximativ un megawatt.

Vehiculul este proiectat din punct de vedere tehnic pentru o greutate brută combinată de până la 44 de tone. În UE, cu o semiremorcă standard, eActros 600 are o sarcină utilă de aproximativ 22 de tone. În unele cazuri, legislația națională poate permite o sarcină utilă mai mare.

Din punct de vedere vizual, e-truck-ul se caracterizează printr-un design fundamental nou, purist, cu linii clare și o formă aerodinamică. În ceea ce privește rentabilitatea pentru operatorii de flote, camionul electric este menit să stabilească noi standarde, înlocuind pe termen lung majoritatea camioanelor diesel în importantul segment de transport pe distanțe lungi.

Noul „eActros 600 reprezintă transformarea transportului rutier de marfă și tranziția către neutralitatea CO2 mai mult decât oricare alt autocamion pe care l-am produs până în prezent. Acest lucru face ca intrarea în e-mobilitate să fie și mai atractivă pentru operatorii de flote”, a spus Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks.Vânzările modelului eActros 600 încep în acest an. Startul producției de serie este planificat pentru sfârșitul anului 2024. Pe lângă capul tractor eActros 600, Mercedes-Benz Trucks va produce, încă de la lansarea pe piață, și variante de șasiu carosat, pentru a acoperi și alte aplicații pretabile pentru transportul complet electric.

Care sunt distanțele obișnuite de long haul în Europa

Perioada de timp în care operatorii ce integrează eActros 600 în transportul pe distanțe lungi pot atinge paritatea costurilor cu un camion diesel comparabil diferă de la o țară la alta, în special în funcție de prețul energiei electrice, al motorinei și de sistemul de taxare. De exemplu, Franța și Germania, țări de tranzit mare, unde prețul energiei electrice este scăzut și care vizează introducerea de taxe suplimentare în funcție de clasa CO2 a vehiculelor, încurajează tranziția la flote electrice prin asigurarea unui efect pozitiv asupra costurilor operaționale.

Acest lucru înseamnă că eActros 600 poate fi mai profitabil decât un camion diesel pentru transportul pe distanțe lungi în perioada medie de deținere a vehiculului de aproximativ cinci ani sau după aproximativ 600.000 de kilometri - în ciuda unui preț de achiziție care este de aproximativ două până la două ori și jumătate mai mare comparativ cu echivalentul diesel.

Amprenta de CO2 a eActros 600 depinde, în mare măsură, de mixul de energie electrică utilizat pentru propulsie. Cu actualul mix energetic european, eActros 600 realizează economii de CO2 de aproximativ 40 la sută în comparație cu un Actros diesel comparabil, respectiv de peste 80 la sută pe parcursul întregului ciclu de viață al produsului, de aproximativ zece ani, dacă este utilizată energie din surse complet regenerabile.

Acest lucru corespunde unor economii de aproximativ 370, respectiv 775 de tone de CO2. Prin urmare, eActros 600 poate compensa amprenta de CO2 mai mare la ieșirea din uz datorată bateriilor sale în al doilea sau primul an de funcționare în transportul pe distanțe lungi. Mulți operatori de flote vor fi nevoiți să calculeze foarte atent prețul per kilometru, cu marje de profit de o singură cifră. Însă datorită prețurilor mai mici pentru electricitate și taxe de drum, ei pot câștiga mai mulți bani cu fiecare kilometru parcurs cu energie electrică decât cu un autocamion diesel, astfel că integrarea eActros 600 în flotele lor va fi una rentabilă.

. Acest lucru se poate întâmpla chiar și în cazul în care șoferii cumpără energia electrică pe drum la un preț mai mare decât în propriul depou deoarece costurile pot fi în continuare, în general, semnificativ mai mici decât în cazul camioanelor diesel. În primul rând, acest lucru înseamnă că investiția mai mare în vehiculul electric se amortizează mai repede și, în al doilea rând, pot funcționa din ce în ce mai economic în acest mod.

Ce tehnologie ascunde Mercedes-Benz eActros 600

Modelul eActros 600 are trei pachete de baterii, fiecare cu 207 kWh. Acestea oferă o capacitate totală instalată de 621 kWh. Bateriile se bazează pe tehnologia celulelor de fosfat de litiu-fier (LFP) și sunt caracterizate de o durată de viață lungă. Inginerii de dezvoltare de la Mercedes-Benz Trucks au proiectat eActros 600 pentru a îndeplini aceleași cerințe privind durabilitatea vehiculului și a componentelor ca și un Actros convențional comparabil de mare tonaj pentru distanțe lungi.

Aceasta înseamnă până la 1,2 milioane de kilometri în zece ani de funcționare. După această perioadă de utilizare, starea de sănătate a bateriei ar trebui să fie în continuare de peste 80 la sută. În plus, spre deosebire de alte tehnologii de celule de baterii, aproximativ 95 la sută din capacitatea instalată poate fi utilizată cu tehnologia LFP. Acest lucru face posibilă o autonomie mai mare cu aceeași capacitate instalată a bateriei.

Mercedes-Benz Trucks a dezvoltat o nouă punte electrică de 800 de volți, cu două motoare electrice și o transmisie cu patru trepte, special pentru utilizarea în transportul greu pe distanțe lungi. Motoarele electrice generează o putere continuă de 400 kW, precum și o putere de vârf de 600 kW și asigură o accelerație puternică, un confort de conducere ridicat și o dinamică de conducere ridicată. Puterea maximă a motorului este disponibilă în cea mai mare parte a timpului, fără aproape nicio întrerupere a cuplului.

În plus, cu un stil de conducere anticipativ, energia electrică poate fi recuperată și restocată în bateriile modelului eActros 600. Recuperarea solicită mai puțin frânele eActros 600, ceea ce reprezintă un efect secundar pozitiv. În funcție de situație, șoferul poate alege între cinci niveluri diferite de recuperare. Conducerea cu o singură pedală poate fi, de asemenea, activată opțional pe ecranul tactil din cockpit-ul digital - adică decelerare prin recuperare cu acționare redusă a frânei mecanice.

Modelul eActros 600 dispune de controlul predictiv al vitezei de croazieră (Predictive Powertrain Control - PPC), care a fost special adaptat la sistemul de propulsie electrică. PPC ține cont de topografie, cursul drumului și semnele de circulație pentru a aborda automat cel mai eficient stil de conducere. Informațiile primite de la sistemul de navigație sunt acum incluse pentru a facilita o mai bună recunoaștere a situației traficului. Astfel, șoferul poate evita frânarea, accelerarea și schimbarea inutilă a vitezelor și poate exploata energia bateriei cât mai eficient posibil.

Design neobișnuit ce „taie” prin aer mai eficient

În special în cazul camioanelor electrice cu baterii exploatate pe distanțe lungi, aerodinamica îmbunătățită are o importanță decisivă, deoarece rezistența aerului este unul dintre principalii factori care influențează consumul de energie. În plus, rezistența redusă a aerului înseamnă că se poate recupera mai multă energie prin recuperare, ceea ce duce la extinderea autonomiei.

Extinderea părții frontale cu 80 de milimetri a făcut posibilă obținerea formei deosebit de aerodinamice a noii cabine. Această formă aerodinamică a fost dezvoltată printr-o multitudine de simulări interne ale fluxului de aer, precum și prin măsurători în tunelul aerodinamic și pe șosea. Acest lucru a permis ca valoarea cW a ProCabin să fie redusă cu nouă procente în comparație cu cabina Actros aflată în prezent în producția de serie. Această îmbunătățire aerodinamică reduce consumul de energie al vehiculului și contribuie decisiv la autonomia de 500 de kilometri obținută de eActros 600.

eActros 600 este foarte silențios pe șosea, în beneficiul șoferului și al mediului înconjurător. Pentru a se asigura că, de exemplu, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii sau bicicliștii, pot totuși să observe autocamionul electric în împrejurimile lor, acesta este echipat cu un sistem extern de alertă acustică a vehiculului (AVAS), în conformitate cu cerințele legale.

Conceptul de siguranță al modelului eActros 600 se bazează pe dezvoltarea continuă a sistemelor de asistență pentru siguranță verificate și testate. Baza este reprezentată de o platformă electronică complet nouă, ce se folosește de fuziunea senzorilor pentru a combina datele radarului și ale camerei pentru a obține o vedere și mai amplă asupra împrejurimilor vehiculului. În acest scop, platforma electronică oferă o procesare a datelor de 20 de ori mai mare.

În total, cei șase senzori instalați - 4 radare cu rază scurtă de acțiune și un radar cu rază lungă de acțiune - precum și camera multifuncțională din parbriz acoperă un unghi de 270 de grade în jurul vehiculului.

Mercedes-Benz Complete, cel mai cuprinzător plan de service din portofoliul producătorului, este disponibil pentru eActros 600. Acesta include întotdeauna Mercedes-Benz Uptime - serviciul de telediagnoză complet automatizat, ce monitorizează în timp real starea diferitelor sisteme de la bordul autocamionului, ceea ce permite detectarea și rezolvarea condițiilor critice. Vizitele neplanificate la atelier pot fi reduse prin gruparea cerințelor de reparații și întreținere identificate.

Sursa foto: Mercedes-Benz

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri