Ediția cu numărul 92 a Salonului Auto de la Geneva a readus evenimentul în orașul elvețian, după ce organizatorii au decis mutarea salonului în Qatar anul trecut. Aceasta a fost prima ediție a salonului ce s-a organizat după 2019, iar pauza forțată de pandemia de COVID-19 a schimbat accelerat percepția multora față de conceptul unui salon auto. Dovada? Numărul mare de absenți din 2024.

Care este viitorul saloanelor auto? Aceasta a fost întrebarea principală cu care mulți dintre cei care au vizitat Salonul Auto de la Geneva din acest an au pătruns în singura hală a complexului Palexpo îmbrăcată în straie de sărbătoare. Cândva, salonul elvețian i-ar fi consumat oricărui jurnalist auto două zile pentru a-l acoperi cum trebuie, fiindcă producătorii se întindeau pe suprafața a două hale, dar revenirea Genevei pe harta saloanelor europene a fost cel puțin timidă.

Dacia a adus la Geneva noul Duster, da și Spring facelift

În 2024, după patru ani de pauză (în 2023, salonul s-a dus în zona Golfului, experiment ce se va repeta și la anul), au răspuns chemării doar nouă constructori cunoscuți. Centrul de interes a fost reprezentat, cum era de așteptat, debutul mondial al noului Renault 5 E-Tech Electric, iar Grupul Renault în sine a citit momentul și a plusat cu o prezență importantă din partea brandului Dacia. Constructorul autohton a adus la Geneva, în premieră, noile Duster și Spring, dar și Jogger.

Pe lângă Renault, s-au mai remarcat lansările de la mărcile grupului chinezesc SAIC: noul hatchback de oraș cu propulsie hibridă MG3, respectiv berlina de lux L6 a noului brand de lux IM. Rivalii de la BYD au fost și ei prezenți cu niște premiere europene de la brandurile Denza și Yangweng (inclusiv SUV-ul de mari dimensiuni U8). În plus, americanii de la Lucid au fost și ei prezenți cu una dintre cele mai rapide mașini electrice din lume.

Concursul anual „Mașina Anului” și-a anunțat câștigătorul la Geneva, iar majoritatea finaliștilor nu erau la salon. Din fericire, constructorul care a dat câștigătorul, Renault, a fost acolo

Știam încă din toamna anului trecut că marii producători germani, BMW, Volkswagen și Audi nu vor fi prezenți. Acestor nume li s-au adăugat și celelalte branduri din grupul VAG, dar și întreg grupul Stellantis. Aceste absențe i-au făcut chiar și pe unii experți din industrie să susțină că tot mai puține saloane auto vor supraviețui schimbărilor prin care trece întreaga industrie. Recent, am văzut că marele salon de gaming și electronice E3 a fost tras definitiv pe linie moartă, iar aceeași soartă ar putea lovi și Geneva, dar și alte saloane europene.

De ce nu mai este popular conceptul salonului auto tradițional

În 1947, Geneva a găzduit primul salon auto internațional din epoca postbelică și, de atunci, sute de lansări care au marcat lumea auto au dat piept cu lumea în orașul elvețian aflat la nici 160 de kilometri de capitala Berna. Oamenii, însă, nu-și mai doresc să vadă mașini care stau nemișcate în niște hale iluminate cu sute de reflectoare și totodată, nici constructorii nu mai sunt dispuși să arunce zeci de milioane de euro pe un stand care să iasă în evidență când aceiași bani pot fi pompați într-o campanie pe social media și într-o lansare privată.

Noua berlină a brandului de lux IM a debutat la Geneva

Odată cu pandemia, cei care-și doresc o mașină au realizat că nu mai e nevoie nici măcar să-și vadă modelul visurilor în „carne și oase”, ci se mulțumesc să-l întoarcă pe toate părțile pe internet, din confortul propriului cămin. Cum totul este disponibil online, tot mai puțini sunt dispuși să se deplaseze până la un salon, unde intrarea se face cu bilet. E mult mai ușor - spun și clienții, dar și producătorii - să urmărești o lansare ce se transmite live pe rețelele sociale, la fel cum este mai ușor să cumperi o mașină fără să vizitezi vreodată un showroom.

În plus, revenind la milioanele cheltuie pe un salon auto, este mult mai ieftin. wall-street.ro a fost la Geneva și a observat standurile destul de elaborate pe care le avea Renault, dar și BYD. Erau niște construcții complicate, cu zone pentru întâlniri, zone de relaxare, etaj, spații speciale pentru mașini sau interviuri. În schimb, dacă faci o lansare privată, separată de un salon, tu, ca și constructor, nu trebuie să-ți bați capul cu toate acestea. Nu trebuie nici să te gândești că vei sta cot la cot cu un rival, care este și el prezent la același salon.

Renault a lansat versiunea modernă a celebrului R5, cu propulsie 100% electrică

Tot ce trebuie să faci, teoretic, este să închiriezi un spațiu, să aduci niște prezentatori, poate niște reprezentanți ai presei sau ai rețelei tale de dealeri și atât. Practic, de la cinci zile cât trebuie să ai prezență la un salon, toată treaba se reduce la câteva ore cât durează evenimentul tău privat. Lansezi mașina, moment transmis live pe internet, iar totul se încheie acolo. Nu trebuie să închiriezi spațiul decât pentru cel mult o zi, deci ROI-ul este evident în favoarea acestei opțiuni care a devenit tot mai populară în ultimii 4-5 ani.

Cei care susțin, în continuare, conceptul salonului auto clasic spun că acesta oferă o punte între clienți (inclusiv cei potențiali) și constructori. Practic, nu există alt liant care să aducă omul de rând în apropierea executivilor din industrie, a specialiștilor, experților sau inginerilor din diferite domenii. La un salon, clientul poate discuta față-în-față cu reprezentanții oricărei mărci prezente, iar reprezentanții aceștia obțin, în schimb, un feed-back ce se poate dovedi valoros. Adesea, concepte prezentate la saloane auto au fost propuse pentru producția de serie ca urmare a reacției pozitive de care s-au bucurat.

MG Cyberster este tot mai aproape de a intra în producția de serie, dar vedeta a fost MG3

Se pare, însă, că cei care se ocupă cu contabilitatea și fac acele adunări de care depinde participarea unui constructor la un salon sau altul au tras, deja, un semnal de alarmă: aceste evenimente trebuie să evolueze pentru a rămâne relevante sau, pur și simplu, riscă să dispară. Chiar și CES-ul din Las Vegas a suferit câteva lovituri, iar acolo engagement-ul între vizitatori și exponate este chiar mai mare. În fond, nu poți testa o mașină la salon, dar ai putea testa un produs de gaming sau de tech, de pildă.

Pentru wall-street.ro, Geneva 2024 a fost despre două lumi: una a prezentului, reprezentată de parterul singurei hale animate de la Palexpo, respectiv cea a trecutului. Mai multe mașini clasice (și nu numai) au populat etajul halei, iar acestea au arătat, cumva, cât s-a schimbat industria în ultimele decenii. Când mașini făcute acum 40-50-60 de ani sunt mai memorabile decât cele mai noi lansări, fie ele și de la un număr redus de constructori, este o problemă.

Micul constructor Chimera a fost printre puținele firme de acest gen care s-a încumetat să participe. Vedeta: o Lancia 037 restomod

Și nu, nu mă refer doar la faptul că un Ferrari clasic este, fără doar și poate, mai interesant ca o Dacie din 2024 sau ca un Renault Megane E-Tech. Nu, vreau să spun că un Citroen 2CV sau un Fiat 500 bătrân de șase decenii ar putea atrage mai multe priviri decât acel nou MG3 hibrid. De ce? Poate că este vorba de nostalgie, poate că orice obiect vechi - fie el pe patru roți sau nu - provoacă o reacție ceva mai plăcută decât „ultima noutate”, dar consider că această situație ar trebui să-i pună pe mai marii industriei pe gânduri. Dar probabil nu o va face.

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri