Evolutia pietei muncii in concordanta cu evolutia tehnologiei a generat in ultimii ani, in piata, un vid de abilitati. In acest context, tot mai multe companii incearca sa ramana competitive si sa isi pregateasca oamenii cat mai bine pentru perioada in care tot mai multe dintre joburi vor fi automatizate, spune Dan Berteanu, managing partner in cadrul companiei de training Equatorial.

Specialistii LinkedIn au publicat la inceputul acestui an un studiu https://learning.linkedin.com/resources/workplace-learning-report-2018 in care vorbesc despre cele mai importante tendinte cand vine vorba despre invatarea in organizatii. In continuare, Berteanu a ales sa analizeze cinci dintre ele “pentru ca sunt etape fara de care procesul de invatare organizationala nu poate evolua”.

1. Soft skills sunt prioritare in toate organizatiile analizate

Cei mai multi dintre executivii care au participat la acest studiu au declarat ca investitia in proiecte pentru dezvoltarea soft skills la nivel organizational este prioritatea numarul 1 pentru compania lor. Abilitatile soft de care este cea mai mare nevoie sunt: leadership, comunicare si colaborare.

In Romania vorbim de aceeasi nevoie esentiala. Abilitatile soft sunt ”the thing”. De de? Pentru ca ele sunt de fapt abilitati sociale. Trebuie sa ne intelegem unii cu altii, sa vorbim, sa ascultam. In societatea noastra exista o lipsa acuta de repere care vine din faptul ca nu poti sa fii un model pentru altul daca nu ai aceste abilitati soft. Degeaba esti expert daca nu ai soft skills, nu te va urma nimeni. Liderii adevarati sunt cei care te fac sa ii urmezi nu sa ii asculti.

In acest moment, in organizatiile din Romania, este nevoie de abilitati soft precum: recunoasterea binelui facut de altii, empatia, compasiunea, discutia despre valori si despre moralitate, ascultarea activa, asertivitate.

5 sfaturi pentru achizitii...
Citeste si: Achizitii mai eficiente la birou. Cum sa economisesti bani si timp

2. Departamentul de HR trebuie sa imbine provocarile de azi cu oportunitatile de maine

Studiul arata ca in 2018 organizatiile cauta in primul rand oameni care sa raspunda nevoilor curente ale companiei, dar in acelasi timp exista o presiune mare asupra departamentului de HR de la care se asteapta sa fie la curent cu trendurile din piata si sa identifice candidati care vor putea sa raspunda si nevoilor viitoare ale companiei.

Astfel departamentul de HR trebuie sa se concentreze pe crearea sau cumpararea de programe educationale pentru dezvoltarea soft skills, dar si pe studierea tendintelor din piata astfel incat sa acopere vidul de abilitati existent in companie, sa inteleaga impactul tehnologiei in cadrul organizatiei si sa genereze modele de dezvoltare a abilitatilor pentru angajatii existenti.

In Romania nu putem vorbi despre o constientizare a vidului de abilitati. Momentan discutia despre invatarea in organizatii are loc intr-o modalitate destul de tranzactionala, adica ne gandim ce tip de program de invatare nu am avut pana acum in organizatie si pe acela il contractam. Simplu. Se merge pe ideea de a face ceva ce nu am mai facut insa fara o radacina strategica clara.

3. Dezvoltarea abilitatilor ia o alta turnura in era digitala

Organizatiile sunt in situatia de a asigura solutii de invatare digitale pentru a putea raspunde nevoilor tot mai diverse ale angajatilor care fac parte din diferite generatii. Studiul publicat de LinkedIn arata cat de mult interfereaza digitalizarea cu invatarea organizationala: 68% dintre angajati prefera sa invete la locul de munca, 58% dintre angajati prefera sa invete in ritmul lor, iar 49% dintre ei prefera sa invete atunci cand au nevoie.

Lidl isi extinde reteaua...
Citeste si: Lidl isi extinde reteaua locala cu doua noi magazine

In Romania preferam sa invatam ”calea scurta”, adica o reteta asupra careia sa primesc asigurarea ca va functiona. ”Zi-mi ce trebuie sa fac ca sa rezolv problema sa nu fie nevoie sa rezolv cu foarte multa munca”. In ziua de azi, in domeniul invatarii, suntem ca la rubrica ”Stiati ca…”: ”am aflat ca ultima tendinta este sa zici asa sau sa faci asa…”. Dar de ce?… daca ii pui sa iti explice rationamentul din spate, e foarte complicat…. Oamenii nu au timp. Cred ca in foarte multe situatii nu sunt constienti de riscurile pe care le poarta genul acesta de atitudine… pentru ca poti sa incerci prostii.

4. Cum ii determinam pe angajati sa isi faca timp pentru a invata? O noua provocare

Una dintre cele mai mari piedici in dezvoltarea invatarii organizationale este timpul. Cei mai multi dintre angajati se plang ca nu au timp sa faca asta. Cu toate acestea apreciaza faptul ca organizatia ii incurajeaza sa invete, 94% dintre ei spunand ca ar ramane mai mult timp intr-o organizatie care ii incurajeaza sa se dezvolte din punct de vedere profesional.

Oamenii invata mai bine atunci cand compania creeaza un cadru de invatare, adica il determina pe angajat sa isi doreasca sa faca aceasta activitate. Companiile ar trebui sa incerce sa ii faca pe oameni sa prinda drag de a invata, punand pret pe acest aspect. Nimeni nu marcheaza momentele de invatare... Ca impact asupra invatarii vorbim de acelasi tip de relatie cum este cea intre parinte si copil. Exista o singura intrebare care poate face diferenta: ce ai invatat azi la scoala… cresterea de impact de la aceasta intrebare la orice ai face in plus (teme, ascultat, exercitii suplimentare) este uriasa.

Este la fel pentru toate generatiile… ma refer la sentimentul pe care il starnesti in om pentru faptul ca a invatat ceva si e mai bun, a progresat fata de ziua de ieri.

Acord provizoriu pentru...
Citeste si: Mai multe drepturi la locul de munca

5. Implicarea managerilor in procesul educational ii motiveaza pe angajati sa invete mai mult

Plecand de la ce spuneam mai sus, iata cat de importanta este implicarea managerilor in procesul de invatare organizationala. Aceasta nu este singura modalitate de a determina angajatii sa invete, dar este una dintre metodele care poate ajuta. 56% dintre angajati ar face un curs daca managerul lor le-ar sugera asta.

In Romania, vorbim despre o stare de asteptare a invatarii organizationale, o stare latenta. Ne indreptam spre un moment in care se va avea loc un disruption. Invatarea se va transforma destul de mult. Ceea ce vedem acum legat de realitatea virtuala sunt doar semne. Imi aduc aminte de un film: Omul care tunde iarba, in care era vorba despre un barbat care se ocupa cu tunsul ierbii in cartier. Nu stia sa faca mai mult de atat, insa in timp devine extraordinar de inteligent si ajunge sa se dematerializeze si sa intre in sistem. Nu stiu daca ajungem acolo, dar cred ca se vor schimba foarte mult metodele de invatare in perioada urmatoare.


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
De la "bisnita", la un business de milioane de euro "in joaca"