Industria transporturilor feroviar de marfa se dezvolta puternic in tara noastra, iar companiile private sunt in continua cautare de personal. In Romania, insa, muncitori calificati au mai ramas putini si au varste inaintate, iar tinerii nu "se bat" sa lucreze in acest sector, preferand munca la birou. Salariile insa sunt tot mai tentante, astfel ca un mecanic de tren ajunge sa castige si 7.000 de lei, iar conditiile de munca nu mai sunt cele din urma cu 30 de ani.

Angajatorii privati din sectorul de transport feroviar de marfa gasesc cu dificultate candidati pentru posturile pe care le au disponibile, deoarece in ultimii ani, romanii nu s-au mai orientat catre aceasta zona. Muncitorii calificari din domeniu au ramas putin, au varste de peste 45-50 de ani, iar tinerii isi doresc mai degraba un job la birou, decat pe caile ferate.

Salariile mecanicilor de tren ajung la 7.000 de lei

"Noi oferim posibilitatea de a castiga niste salarii bune, stand in Romania, nu trebuie sa plece pentru a avea un nivel de trai peste medie. De exemplu, salariul mediu al unui mecanic de locomotiva este in jur de 4.000 de lei net, putand sa creasca pana la 6.000 -7.000 de lei, in functie de experienta, dar si de programul de lucru, pentru ca la noi se lucreaza 24/7. Au diverse sporuri, de noapte, de duminica, de sarbatori legale. Iar noi suntem angajatorul care le plateste pe fluturasi", a declarat pentru wall-street.ro Andreea Ciulacu, HR director la Deutsche Bahn Cargo Romania.

Deutsche Bahn Cargo Romania este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata transportului feroviar de marfa din Romania, prezent de 20 de ani pe piata locala, iar in prezent numarand 650 de angajati.

Potrivit acesteia, sectorul de transport de marfa pe cai ferate este destul de necunoscut in randul tinerilor, insa odata ce acestia afla ce inseamna munca in domeniu se arata atrasi.

Citeste si:
Stai departe de aceste domenii: sectoarele in care au scazut salariile
Stai departe de aceste...

"In momentul in care avem campanii si explicam oamenii inteleg si sunt atrasi. De exemplu, anul trecut, am calificat 120 de tineri", a explicat Andreea Ciulacu.

Cred ca ar mai fi nevoie in domeniul transporturilor de inca 1.000-2.000 de oameni

Compania ii plateste ca sa se califice

Andreea Ciulacu a subliniat ca in domeniul transportului feroviar de marfa poate lucra oricine isi doreste acest lucru, chiar daca nu are experienta, adaugand ca angajatorul asigura formarea profesionala in domeniu.

"Noi ii angajam ca muncitori necalificati, trebuie doar sa fie absolventi de 12 clase, iar singurele lor obligatii sunt sa se duca la cursuri, sa invete si sa ia examenul. In acest timp, noi le platim salariu conform grilei de muncitor necalificat, tichete de masa, fara sa munceasca efectiv in companie", a explicat Ciulacu.

Citeste si:
Noua domenii pe care sa le iei in calcul, daca iti cauti job in 2020
Vrei sa te angajezi? Noua...

Formarea mecanicilor de tren se realizeaza in prezent la Centrul National de Calificare si Instruire Feroviara (CENAFER) si dureaza doi ani. In curand, insa, si operatorii privati vor putea organiza astfel de cursuri.

"Dureaza doi ani sa devii mecanic de locomotiva, insa dupa primul an, care este preponderent studiu teoretic si cu cateva luni de practica, poti incepe sa lucrezi in companie. CENAFER este singura institutie acreditata, dar s-a schimbat legea si ne putem face si noi, opetarorii privati, scoli de calificare, dar examinarea se va sustine la CENAFER. Lucram deja la un plan, urmeaza sa scoatem capul in lume", a adaugat directorul de HR al Deutsche Bahn Cargo Romania.

"Trebuie sa fie constienti ca pleaca de acasa la o anumita ora si se intorc dupa 12-16 ore"

Desi odata cunoscute salariile, romanii s-ar putea "aventura" sa se pregateasca pentru meseria de mecanic de locomotiva, Andreea Ciulacu atrage atentia si asupra aspectelor importante legate de program si conditii de munca, indepente, uneori, de angajator.

"Noi nu le prezentam doar partea frumoasa a lucrurilor, pentru ca noi ne dorim niste oameni care sunt hotarati sa faca meseria aceasta, care este frumoasa, calatoresti si vezi toata tara. Insa ei trebuie sa fie constienti ca pleaca de acasa la o anumita ora si se intorc dupa 12-16 ore, daca ne gandim cat dureaza si transportul pana la gara. Este adevarat ca uneori lucrezi si in conditii neplacute. In garile noastre, de exemplu, ca sa ajungi la tren , caci nu te duci direct de pe peron, ci de pe liniile unde este garat trenul, uneori mai treci printre caini vagabozi, printre stufaris, iar pentru unii reprezinta o problema", a precizat reprezentantul DB Cargo Romania.

Citeste si:
Salariul mediu al romanilor se apropie de 3.200 de lei
INS: Salariul mediu a urmat...

Deutsche Bahn Cargo Romania se afla in topul celor mai mari jucatori de pe piata transportului feroviar de marfa din Romania. Compania este parte a grupului Deutsche Bahn (lider mondial in domeniul logisticii si mobilitatii cu circa 300.000 de angajati la nivel mondial).

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Florin Citu: O companie a Gabrielei Firea, cheltuieli doar cu salarii