În luna februarie, românii au două motive să sărbătorească dragostea: de Valentine`s Day și de Dragobete, aceasta din urmă fiind considerată Ziua iubirii în tradiţia populară din România, precum și ziua constituirii perechilor atât pentru păsări cât şi pentru oameni. Se spune că să iubești și să fii iubit este totul, iar calitatea vieții noastre depinde de relațiile pe care le avem cu cei din jur și mai ales cu partenerul sau partenera de viață. Dar ce se întâmplă când îți găsești jumătatea la locul de muncă, unde împărți același șef și aceiași colegi? Ei, bine, părerile sunt împărțite aici.

În România, relațiile amoroase la locul de muncă sunt reglementate în principal de către angajatori, în baza Codului Muncii și a politicilor interne ale companiilor. Există și reguli nescrise în societate care pot influența aceste relații, însă, în general, liderii din companii sunt cei care stabilesc normele și restricțiile în acest sens, a explicat pentru wall-street.ro Sorina Faier, Managing Partner Elite Searchers.

„Multe companii au regulamente interne care reglementează relațiile romantice de la locul de muncă, deoarece acestea pot influența negativ mediul de lucru și performanța angajaților. Prin urmare, unele companii interzic complet relațiile romantice între angajați, în timp ce altele impun restricții sau cer angajaților să declare relațiile lor către departamentul de resurse umane”, spune Sorina.

De Dragobete iubim românește, dar iubim și la locul de muncă? Ce efecte au relațiile amoroase în colectivul de la job

Relațiile de la locul de muncă nu sunt ceva nou sau neobișnuit. Un studiu internațional realizat de revista americană Forbes arată că peste 60% dintre adulți au avut parte de legături amoroase la locul de muncă. Dintre aceștia 43% au declarat că relațiile închegate la job au dus la căsătorie și aproape tot atât (40%) susțin că legăturile s-au dovedit a fi relații eșuate ca urmare a faptului că cei implicați și-au înșelat partenerii de viață.

Însă, indiferent dacă vorbim de conexiuni de durată sau de relații pasagere, lucrurile pot sfârși urât și pentru companie, nu doar pentru cei implicați. O relație amoroasă la locul de muncă poate avea efecte semnificative în cadrul unei firme și poate genera riscuri considerabile pentru angajați și pentru companie în ansamblu, care poate ajunge să se confrunte cu medii de lucru tensionate.

„O relație romantică la locul de muncă poate afecta grav atmosfera de lucru și dinamica echipei. Unul dintre riscurile majore pe care o astfel de relație le poate genera este crearea unui mediu tensionat și inconfortabil pentru ceilalți angajați. De asemenea, poate apărea un conflict de interese, cu potențial de a fi interpretat de către colegi ca favorizarea unuia sau celuilalt partener în detrimentul echității și profesionalismului în cadrul organizației. Un alt risc este acela că, în cazul în care relația se încheie, pot apărea conflicte și tensiuni ce pot duce la o scăderea productivității și la deteriorarea moralului angajaților. În plus, o relatie romantică la locul de muncă poate influența negativ calitatea deciziilor deoarece cei implicați în relație pot să nu fie obiectivi în luarea deciziilor corecte”, explică Sorina Faier.

Ce ar trebui să facă doi angajați dintr-o companie care au decis să fie împreună?

O vorbă veche din străbuni, dar la fel de actuală spune că nu alegem de cine ne îndrăgostim, la fel cum nu ne alegem rudele sau vecinii. Așa că poate nu e vina noastră dacă ajungem să ne îndrăgostim de un coleg de la același loc de muncă. Totuși, asta nu înseamnă că nu avem o responsabilitate în modul în care acționăm. Prin urmare, cei care s-au îndrăgostit la job și au ales să rămână împreună, trebuie să țină cont de impactul pe care relația lor îl poate avea asupra celorlalți colegi. Prin urmare, atitudinea și comportamentul lor trebuie să nu perturbe mediul de lucru sau să afecteze gradul de productivitate.

În primul rând, cei doi angajați ar trebui să comunice deschis și transparent cu cei din departamentul HR și să respecte politicile și procedurile companiei referitoare la relațiile interpersonale în cadrul organizației. Este important să se asigure că relația lor nu afectează în niciun fel performanța lor la locul de muncă sau nu încalcă standardele de etică și integritate ale companiei. De asemenea, cei doi ar trebui să evite orice favoritism sau conflict de interese în ceea ce privește deciziile și procesele de lucru. E esențial să mențină o distincție clară între viața personală și cea profesională și să nu implice colegii în problemele lor personale.

Sorina Faier, Managing Partner Elite Searchers (foto)

Sorina Faier, managing partner elite searchersÎn final, cei doi ar trebui să fie deschiși la feedback și să caute ajutor de la angajații din departamentul de resurse umane în cazul în care întâmpină greutăți sau obstacole legate de relația lor în cadrul firmei, mai spune specialistul.

Românii sunt împărțiți când vine vorba de relațiile de la locul de muncă. De pildă, un sondaj realizat de BestJobs arată că 29% dintre angajați se declară împotriva relațiilor amoroase de la serviciu, în vreme ce 23% dintre aceștia susțin că aceste tipuri de legături sunt binevenite. Pentru a nu oferi motiv de bârfă la birou, 41% dintre respondenți au declarat că și-ar ține relația ascunsă de văzul colegilor dacă ar dezvolta o pasiune pentru cineva cu care își împart activitatea, în timp ce 26% dintre ei spun că nu ar avea o problemă în a-și afișa sentimentele.

Citeste si:

    În ceea ce privește regulile organizațiilor în raport cu relațiile romantice de la locul de muncă, doar 10% au o politică clară și se poziționează vehement împotriva acestora. Același sondaj arată că 12% dintre lideri au avut colegi care au fost sancționați sau chiar concediați pentru că au încălcat politica firmei privind relațiile amoroase la job.

    Sursa foto: Shutterstock

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Raluca Juncu
    Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Cariere »



    Setari Cookie-uri