Dezvoltarea accelerată a capacităților de inteligență artificială generativă creează speranțe cu privire la sporirea productivității. 40% dintre executivi estimează că AI va urca productivitatea cu 30%. Totuși, 3 din 5 respondenți (58%) consideră că tehnologia avansează mult mai rapid decât capacitatea organizațiilor de a pregăti angajații pentru utilizarea acesteia. Unul din trei respondenți (36%) consideră că pot acoperi nevoia de resurse umane păstrând actualul model al organizației, arată datele unui raport Mercer, companie a Marsh McLennan, furnizor de servicii profesioniste în managementul riscului, strategie și resurse umane.

"Creșterea productivității prin intermediul AI este pe agenda executivilor, dar răspunsul nu stă doar în tehnologie. Creșterea productivității forței de muncă necesită o nouă abordare care să păstreze omul în centru. Companiile de top recunosc că AI este doar o parte a ecuației. Ele adoptă o viziune holistică pentru a rezolva pierderile de productivitate și pentru a oferi o mai mare agilitate prin noi modele de colaborare între oameni și mașini”, a declarat Kate Bravery, Global Talent Advisory Leader la Mercer și autor al studiului.

Există provocări în găsirea unei căi sustenabile către viitorul muncii. Trei din patru (74%) dintre executivi sunt îngrijorați de capacitatea angajaților de a se adapta, iar mai puțin de o treime (28%) dintre liderii de resurse umane sunt foarte încrezători că pot face din colaborarea om-mașină un succes. Cheia pentru o mai mare agilitate este adoptarea modelelor de angajare bazate pe abilități, un aspect deja realizat de companiile performante.

Încrederea angajaților a scăzut în toate domeniile

În 2023, încrederea în angajatori a scăzut de la un nivel maxim consemnat în 2022 - un semnal de alarmă, deoarece studiul arată că încrederea are un impact major asupra energiei angajaților, a motivării acestora și a intenției lor de a rămâne în organizație. Angajații care au încredere că organizațiile lor fac lucrurile potrivite pentru ei și pentru societate sunt de două ori mai predispuși să afirme că prosperă, au un simț puternic al scopului, al apartenenței și al valorii.

Aproape jumătate dintre angajați spun că vor să lucreze pentru o organizație de care să fie mândri, iar unele companii răspund prin prioritizarea eforturilor de sustenabilitate și a principiilor "Good Work". Având în vedere că salariul echitabil (34%) și oportunitățile de dezvoltare (28%) sunt factori cheie ai intenției angajaților de a rămâne în organizație, angajatorii sunt stimulați să facă progrese mai rapide în privința echității salariale, transparenței și accesului corect la oportunități de carieră în anul următor.

La nivel global, angajații afirmă că un sentiment de apartenență îi ajută să prospere, dar doar 39% dintre liderii de resurse umane spun că femeile și minoritățile sunt bine reprezentate în echipa de conducere a organizației lor și doar 18% spun că eforturile recente de diversitate, echitate și incluziune au crescut retenția grupurilor cheie de diversitate. Trei din patru angajați (76%) au fost martori la discriminarea pe criterii de vârstă. Pe măsură ce aceste provocări se agravează cu deficitul continuu de abilități, este necesară o mai mare atenție în jurul incluziunii și satisfacerii nevoilor angajaților pentru a asigura că toți pot prospera.

Reziliența este esențială în următorii ani

Investițiile recente în reducerea riscurilor s-au dovedit a fi eficiente, cu 64% dintre executivi spunând că afacerea lor poate rezista provocărilor neprevăzute, în creștere de la 40% față de valoarea consemnată în urmă cu doi ani. Îngrijorările pe termen scurt, cum ar fi inflația, influențează în mare măsură planurile pe trei ani ale executivilor, însă riscurile pe termen lung, cum ar fi cele cibernetice sau legate de climă, s-ar putea să nu primească atenția necesară.

Construirea rezilienței individuale este la fel de vitală precum reziliența organizației, fiindcă patru din cinci (82%) angajați sunt îngrijorați că vor ajunge la epuziare anul acesta. Reproiectarea muncii pentru bunăstarea angajaților este esențială pentru a atenua acest risc. 51% dintre companiile cu o creștere a veniturilor de 10% sau mai mult în 2023 au făcut deja acest lucru, în comparație cu doar 39% dintre organizațiile cu creștere mai mică.

Experiența angajaților este o prioritate

Peste jumătate dintre executivi (58%) sunt preocupați că organizația lor nu face suficient pentru a inspira angajații să adopte noi tehnologii, iar două treimi (67%) dintre liderii de resurse umane împărtășesc îngrijorările că au implementat soluții noi de tehnologie fără a schimba munca. Experiența angajaților este prioritatea departamentului de resurse umane în acest an; un focus demn de luat în considerare având în vedere că angajații productivi sunt de 2,6 ori mai predispuși să afirme că angajatorul lor organizează munca astfel încât ei să fie eficienți.

Departamentul de resurse umane joacă un rol critic în îmbunătățirea muncii pentru toți, însă există o nevoie crescută ca angajații să lucreze împreună cu liderii din domeniul riscurilor și digitalizare pentru a aduce schimbarea necesară în ritmul cerut. Pentru a răspunde așteptărilor organizaționale și ale angajaților, 96% dintre companii își planifică anul acesta o anumită reproiectare funcțională a resurselor umane, concentrată pe livrarea de tip silozuri și prin intermediul modalităților digitale de lucru.

Investitorii apreciază angajații motivați

Mercer a colectat feedback de la managerii de active cu privire la modul în care strategia de resurse umane a unei organizații afectează deciziile lor de investiții. Aproape nouă din zece (89%) văd implicarea și motivarea forței de muncă ca fiind factori cheie pentru performanța companiei, iar 84% consideră că o abordare de tip „rotație și epuizare” este dăunătoare pentru valoarea afacerii. Investitorii mai afirmă că promovarea unui climat de încredere și echitate este cel mai important factor în construirea unei valori adevărate și durabile în următorii cinci ani.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri