Victor Bostan a intrat in afaceri, in Republica Moldova, in anul 1992. La inceput au fost afaceri de mica anvergura, business-ul cu vin l-a inceput in anul 1995, iar principala piata de desfacere era reprezentata de Rusia si Comunitatea Statelor Independente. Doua embargouri din partea Rusiei, in care a pierdut peste 12 milioane de dolari, l-au determinat pe omul de afaceri sa lase Rusia deoparte si sa se indrepte catre Romania si pietele din Europa Centrala si de Est. Pretul nu a fost mic: in schimbul finantarii de la Banca Mondiala, prin IFC si de la fondul de investitii Horizon Capital, Victor Bostan a cedat 70% din actiuni. Astazi, conduce compania in calitate de CEO si se pregateste de o extindere si consolidare in Europa Centrala si de Est. Unul dintre primii pasi in aceasta directie a fost cooptarea in echipa a lui John Maxemchuk, un executiv cu experienta de peste 20 de ani in pietele din Asia si Europa de Est.

Politista de frontiera moldoveana imi cere pasaportul, se uita cu atentie la el, trece in revista vizele existente, imi verifica fizionomia si imi zambeste. ”Ati mai fost pe la noi?”. ”Nu, dar de-abia asteptam sa ajung”, ii raspund. Imi returneaza pasaportul, inca zambind. Ma gandesc ca zambetul este ceva rar intalnit la politistii de frontiera, dar aveam sa vad zambete de multe ori in week-end-ul pe care l-am petrecut in Republica Moldova la inceput de ianuarie, cand ortodocsii de rit vechi sarbatoreau Craciunul. Ies din cladirea Aeroportului International Chisinau si sunt preluat de reprezentantul Purcari, vinarie parte a grupului fondat de Victor Bostan in urma cu mai bine de 20 de ani.

Ne urcam in masina si plecam spre Purcari, localitate aflata la peste 100 de kilometri de Chisinau. In timp ce ne deplasam prin ceata densa care acopera totul, inclusiv soseaua de o calitate nu prea buna – de la Causeni la Purcari drumul e mai bun, e facut din fonduri europene –, ma gandesc ca ma aflu in regiunea in care, acum mai bine de 70 de ani, bunicul lui Victor Bostan le intampina pe sotia si fiica sa – bunica si mama omului de afaceri –, care se intorceau din Romania. Erau vremuri de razboi, iar cele doua veneau de la Segarcea. Bunicul lui Victor Bostan, proprietar de vii si vinificator – avea o productie de zeci de tone pe an, pe care o vindea la targul de la Husi – parasise Moldova, impreuna cu familia.

Vinul, o afacere de familie pentru Victor Bostan

Linia frontului se apropia de Moldova si aducea rusii, asa ca ”bunelul” lui Victor Bostan decisese sa treaca Prutul spre Romania si gasise un post de agronom la Segarcea, pe domeniul regal. Se intorsese insa dupa o perioada, sa vanda ce mai avea ramas in Moldova, insa lucrurile au durat mai mult decat estimase si, speriata, sotia sa a luat-o pe cea mica si s-au intors in Moldova, sa vada ce e cu el. Peste cateva zile, au venit rusii si au inchis granitele, asa ca cei trei au ramas acolo, in satul Carpineni, la 25-30 de kilometri de Husi, foarte aproape de Albita, de frontiera cu Romania. Terenurile bunicului au fost confiscate – in anii `90, mama lui Victor Bostan a reusit sa recupereze o parte, din care azi familia mai are teren agricol, pe care-l gestioneaza – dar pasiunea pentru vin a ramas in familie.

Victor Bostan, vin, Purcari

”Parintii mei aveau pe langa casa 15 ari de vie, doar cu soiuri europene, nu hibrid si faceau cel mai bun vin la noi in comuna. In fiecare an faceau cam 1 tona de vin, un butoi de 500 de litri il vindeau la piata din sat pe parcursul unei saptamani. Era un loc la piata unde puteai inchiria aceasta dugheana ca sa-ti vinzi vinul in mod oficial, era ceva reglementat de statul sovietic. Parintii mei erau vestiti pentru vinul pe care-l vindeau intr-o saptamana si aceasta dragoste a venit de acolo”, povesteste Victor Bostan, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Aceasta dragoste pentru vin si faptul ca meseria de oenolog se numara, in perioada sovietica, printre ocupatiile de prestigiu in Republica Moldova, alaturi de cele de medic si profesor, l-au determinat pe tanarul, pe atunci, Victor Bostan, sa se indrepte, pentru studiile superioare, catre Institutul Politehnic din Chisinau, Facultatea de Tehnologie, specialitatea Tehnologia Vinului, de unde a absolvit in 1982.

”Imediat dupa facultate am mers la o vinarie sovietica, am lucrat ca oenolog si oenolog principal 10 ani de zile. La aceasta vinarie am primit principala doza pentru a deveni oenolog, era o vinarie foarte importanta, cea mai noua si cea mai performanta pentru anii `80, de aceea acolo am avut ce invata”, spune Victor Bostan, care, in studentie, a facut un stagiu practic chiar la Purcari, vinaria pe care astazi o detine alaturi de partenerii sai, Banca Mondiala si Horizon Capital, alaturi de Bostavan Etulia, tot in Republica Moldova si Ceptura, in Romania.

In 1992, dupa incheierea perioadei sovietice in Republica Moldova, Victor Bostan a intrat in afaceri si a lucrat, pentru cativa ani, pentru o asociatie care grupa mai multe vinarii moldovene si cateva din Rusia. In 1995, Victor Bostan a cumparat o gospodarie agricola, cu o vinarie veche pe care a renovat-o, a reconstruit-o si a pornit ”business-ul adevarat cu vin”, dupa cum spune astazi. Piata principala de desfacere pentru vinul pe care-l producea Victor Bostan era Rusia, in proportie de 99%. In 1998 a venit insa criza financiara in Rusia si tarile asiatice.

”Atunci cand a venit criza, dolarul a sarit de la 6 ruble la 24, consumul s-a stopat, vanzarile s-au stopat, distribuitorii s-au pierdut, a devenit problematica producerea in Republica Moldova si exportul in Rusia si am mers pentru a cauta o platforma de producere acolo. Am mers in regiunea Krasnodar, care este cea mai importanta zona viticola din Rusia, 50.000-60.000 de hectare de vita de vie, pe litoralul Marii Negre, este zona preferata de vacanta pentru toata Rusia. Am cumparat acolo o vinarie mare, dar intr-o stare deplorabila, nu se mai produsese nimic de mai bine de zece ani, nu avea nici imbuteliere ca program de producere, ci doar producere de vin vrac. Am facut reutilare, renovare, linii de imbuteliere cu toate utilajele moderne, italienesti, cap-coada, in 6-8 luni si am pornit productia in 1999 spre 2000”, povesteste Victor Bostan.

Inainte de Purcari: Experienta ruseasca a lui Victor Bostan

In decurs de doi ani, Victor Bostan a dus vinaria sa din Krasnodar in topul producatorilor, a depasit concurenta zonala si, la sfarsitul lui 2002, a aparut oportunitatea de a vinde vinaria. Nu a pierdut ocazia si a obtinut astfel prima suma cu sapte zerouri din istoria business-ului sau: 10 milioane de dolari americani.

Victor Bostan, vin, Purcari

”Am revenit in Moldova si in Romania pentru a incepe investitiile, am achizitionat mai intai Etulia, apoi Onesti, apoi Purcari, apoi Ceptura si incepand din 2002-2003 am facut renovarea si reconstructia lor. La fel, toate aceste vinarii erau intr-o decadere totala, intr-o stare dezastruoasa, dar foarte rapid le-am relansat una dupa alta: in 2003 Etulia Bostavan, in 2004 Purcari si Ceptura. Am inceput din 2003 replantarea. Foarte importanta pentru vin este vita de vie, strugurii – 70% din calitatea vinului vine din struguri. Eu, cunoscand bine lucrul acesta, am facut foarte mult efort si investitii pentru a replanta, circa 900 de hectare am replantat foarte rapid, in patru ani au fost replantate vii noi. Butasii sunt 70-80% francezi si o mica parte din Italia. Am lucrat cu doi producatori mari francezi, am selectat foarte mult, am facut analize amanuntite ale solului, am ales altoiul si asa mai departe”, explica Victor Bostan.

Business-ul mergea, piata cea mai mare era reprezemtata de Rusia si Comunitatea Statelor Independente. Majoritatea vanzarilor, 85-90%, erau in Rusia, iar restul in Ucraina, Belarus si Kazahstan. Apoi a venit insa embargoul rusesc din 2006.

”A fost o dezvoltare rapida, de succes, am startat de la zero si deja in 2005 am ajuns in top 5 ca vanzari, ca export, din Moldova. Pe 25 martie 2006, in drumul spre Rusia erau 55 de vagoane cu vin, pe care am reusit si le-am intors inapoi, circa 3 milioane de sticle, dar la depozit in Moscova, unde aveam depozitul companiei si firma oficiala a companiei, 5.000 de metri patrati depozit, era plin, circa 4 milioane de sticle care au fost nimicite. La fel la toti distribuitorii de pe tot lantul, incepand de la Vladivostok, a fost ordinul ca toata productia sa fie stransa si nimicita. In plus, plateam pentru fiecare sticla distrusa inca 30 de centi statului rus. Toata aceasta a durat o luna-doua pana cand s-a finisat, s-a inchis. A fost o problema foarte mare, am pierdut cel putin 12 milioane de dolari, pretul de cost, nu din vanzari, am contabilizat minus 12 milioane de dolari”, spune Victor Bostan, fondatorul grupului Purcari.

Victor Bostan, vin, Purcari

Situatia nu era deloc ”roze”, asa cum este vinul premium care avea sa devina varf de lance al gamei Purcari in Romania cativa ani mai tarziu: investitiile tocmai fusesera facute, existau peste 500 de oameni angajati, productia mergea. Romania, unde crama Ceptura era deja lansata, a fost piata salvatoare pentru business-ul lui Victor Bostan, platforma de unde afacerea s-a extins apoi catre Europa Centrala si de Est. Compania era decapitalizata, bancile nu mai ofereau credite pentru ca vedeau starea de alerta si problemele existente, iar unica solutie era de a gasi investitii. Victor Bostan a reusit sa aduca fondul IFC al Bancii Mondiale, primind de la acesta, pentru investitii, cinci milioane de dolari, in mai 2008. Afacerea isi mai revenise, dar a venit criza financiara mondiala, iar vanzarile din toate tarile au scazut, in conditiile in care investitiile in tehnologii, care in domeniul vinificarii sunt de ordinul milioanelor de euro pe an, pentru a tine pasul, continuau.

Victor Bostan duce grupul Purcari spre Europa

In aceste conditii, tot in luna mai, dar in 2010, fondul Horizon Capital a venit cu investitii de 18 milioane de dolari in capitalul grupului Purcari, iar actionariatul s-a schimbat: Victor Bostan a ajuns la 30%, IFC – la 6%, iar Horizon Capital – la 64%. Actionariatul este acelasi si in prezent.

”In 2010, cu noua componenta de actionari si cu un program de dezvoltare foarte bine pregatit, am inceput dezvoltarea pietelor. Rusia se redeschisese si in cativa ani am crescut iarasi cam la 30% cota din vanzari pe Rusia, dar in 2013 a venit urmatorul embargou, pierderile au fost mai mici, dar am pierdut iarasi marketing, vanzari si multe altele. Imediat in Belarus, Kazahstan si Ucraina s-au devalorizat iarasi valutele nationale, lumea nu a mai cumparat vin, iarasi au fost niste provocari, a inceput razboiul in Ucraina”, explica Victor Bostan.

Astfel, in 2013, actionarii au hotarat sa se concentreze aproape exclusiv, din punct de vedere al pietelor de desfacere, pe Europa Centrala si de Est: in primul rand Romania, apoi Polonia, Cehia, Slovacia si Tarile Baltice. In prezent, vinul produs in Moldova si Romania este vandut in peste 30 de tari, printre care Japonia, Marea Britanie, SUA, China , chiar si cateva tari din Africa.

Victor Bostan, vin, Purcari

”Aveam deja crama Ceptura lansata, am folosit aceasta platforma si pentru importul de vinuri din Republica Moldova pentru Romania si foarte rapid am ajuns in Romania la cifre importante de vanzari. In prezent (rezultate la 9 luni din 2017 – n.red.) România genereaza 35% din vanzari, Polonia - 12%, Moldova - 26%, Asia/China - 4%. Acum suntem independenti de piata CSI si Rusia, in CSI avem vanzari sub 5% si in Rusia sub 1%”, explica Victor Bostan.

Grupul Purcari, business-ul cu vin fondat de Victor Bostan, a ajuns in prezent, dupa ce a trecut prin momente cu adevarat dificile, la o cifra de afaceri in primele noua luni din 2017 de 94,6 milioane de lei (rezultate neauditate) si un venit net de 22 de milioane de lei. Spre comparatie, in intregul an 2016, veniturile au atins nivelul de 106,7 milioane de lei, in crestere semnificativa fata de 2015 (71,24 milioane lei); iar venitul net a fost de 23,11 milioane de lei, fata de 166.209 lei in 2015. Vanzarile anuale ale grupului, Purcari au cunoscut o expansiune rapida in pietele cheie: intre 2014 si 2016, cresterea anuala in Romania a fost de 55%, in Polonia de 49%, iar in Asia 44%. Chiar si in Ucraina, care a cunoscut o devalorizare masiva si o implozie a economiei, cresterea anuala a fost de 6%.

”Dezvoltam foarte mult Polonia si o vedem ca pe o piata de importanta strategica pentru noi, vrem sa multiplicam succesul pe care-l avem in Romania, unde avem echipa noastra de vanzari, circa 30 de pesoane, care se ocupa de branduri, de retele, de magazine, de distribuitori, de horeca. Vrem sa multiplicam acest lucru pozitiv, pe care l-am obtinut in Romania, si in Polonia, sa facem echipa noastra de vanzari, ne va permite sa vindem altfel. Acum vindem acolo in procent de 70-80% prin distribuitori. In Romania vindem direct in retele, iar aceasta ne permite in primul rand sa avem si o marja putin mai buna, dar cel mai important este ca putem sa lucram foarte strans cu reteaua si sa facem foarte multe proiecte de marketing pentru consumatori”, explica Victor Bostan.

Grupul Purcari, spre corporatie

De altfel, extinderea spre alte piete este strategia pe care grupul Purcari o va urma in urmatorii ani. Acesta este unul dintre motivele pentru care, din decembrie, grupul Purcari are un nou Chief Operating Officer (COO), John Maxemchuk, un executiv cu o experienta vasta in zona, care a ajuns in Europa in prima parte a anilor `90, cu americanii de la AT&T, companie care se extindea catre Europa. In 1995, cand AT&T s-a destramat, John Maxemchuk a cautat o alta companie americana cu activitati in Europa, intrucat nu voia sa paraseasca Batranul Continent. I-a gasit pe cei de la Metromedia International, care aveau ca obiectiv sa se extinda in zona fostei Uniuni Sovietice si a Europei Centrale si de Est, in 1997.

John Maxemchuk, vin, Purcari

”Era o piata noua, iar eu eram destul de la inceputul carieriei, aveam 27 de ani si am castigat foarte multa experienta, foarte repede. Aveam sediul la Viena, dar aveam responsabilitati pentru mai multe tari, am avut activitiati si in Letonia si in Romania, era o companie de paging denumita CNM. Asta a fost doar pentru putin timp, ceea ce faceam eu pentru Metromedia era intrarea pe diverse piete. Una dintre aceste intrari a fost in Georgia, cu un start-up in domeniul telecomunicatiilor, care astazi este una dintre cele mai mari companii de GSM din Georgia. Am mai facut o lansare in Rusia si una in Azerbaidjan. Era vorba despre intrari pe piata si dezvoltare, cand deveneau suficient de mari mergeam in alta parte. Am avut astfel si prima mea experienta de CEO, la o varsta destul de tanara, 29 de ani. In Azerbaidjan am inceput la doar cateva luni inainte de prabusirea monedelor rusesti si est-europene, in 1999. Practic am preluat afacerea care cazuse si care trebuia sa ajunga pe plus din punct de vedere cash flow si foarte repede. Nu au fost cele mai bune conditii, dar a fost o sansa pentru mine sa fiu CEO la 29 de ani. Am adus compania la un nivel stabil, dar nu se mai intampla nimic interesant, asa ca m-am intors in State pentru MBA. Apoi am aflat ca Metromedia, vechiul meu angajator, voia sa vanda o companie de telecomunicatii din Moldova, m-au rugat sa vin in calitate de consultant, sa ajut, am organizat un management buyout acolo si am venit apoi ca CEO al companiei Sun Communications”, povesteste John Maxemchuk, al carui strabunic era ucrainean si a servit, inainte de a emigra in Statele Unite ale Americii, in Armata Alba tarista, in timpul Revolutiei Ruse din 1917.

Experienta sa in intrarea pe piete noi, precum si activitatea sa din Republica Moldova din 2003 incoace – John Maxemchuk, care a venit initial cu un contract de consultanta de patru luni in Moldova, dar care a ramas acolo, pentru ca s-a casatorit cu o moldoveanca, se numara printre fondatorii AmCham in Moldova si a dezvoltat Sun Communications dintr-o firma mica, cu activitate intr-un singur oras, intr-una dintre principalele companii din domeniul telecomunicatiilor din Moldova, achzitionata de Orange anul trecut – au stat la baza recrutarii sale in grupul Purcari.

”Am venit aici cu un contract de consultant pe patru luni in mai 2003 si acum sunt aici de aproape de 15 ani. Acum sunt casatorit, am trei copii, am familie aici. Sunt «nanas », am «cumatru», sunt deja partial moldovean. Am locuit in Moldova mai mult decat oriunde altundeva”, spune noul COO al grupului Purcari.

Printre obiectivele lui John Maxemchuk pentru urmatoarea perioada se afla elaborarea de proceduri si controale, dezvoltarea unei echipe de marketing, astfel incat sa incorporeze bine si eficient din punct de vedere financiar toate noile piete pe care sunt prezente sau pe care urmeaza sa ajunga produsele grupului Purcari, precum si dezvoltarea capacitatii operationale a companiei.

”Ma alatur unei echipe existente si aduc un set de abilitati specifice, pe care le-am dobandit la AT&T si Metromedia, mai ales in privinta intrarii pe piete noi, intr-un mod eficient din perspectiva financiara. Vrei sa ai un impact puternic, dar nu vrei sa dai peste cap bugetul. Eu ma voi ocupa mult de dezvoltarea capacitatii operationale. Echipa de la Purcari a gasit cerere in toate aceste tari pentru produsele acestea si acum trebuie sa construim toata capacitatea si organizatia aferente. Rolul meu in echipa, in calitate de COO, e sa ajut la construirea acestei capacitati organizationale, au adus de asemenea un nou director de HR, care va fi foarte mult implicat in dezvoltarea organizatiei. Totul este foarte orientat spre detaliu, ma voi asigura ca exista proceduri comune in toate pietele, astfel incat sa fie la fel si in Moldova, si in Romania, si in Polonia, in toate tarile unde suntem prezenti. E ca o masina care schimba vitezele: simti ca lucrezi la fel de mult, dar masina merge mai repede”, explica John Maxemchuk.

Afacerea Purcari: Totul este despre vin

Potrivit noului COO al grupului, Purcari se transforma in prezent intr-o corporatie, intr-o organizatie regionala. John Maxemchuk spune ca echipa de marketing va fi dezvoltata ”foarte repede”, pentru a se ocupa de un numar de produse in crestere, destinate unui numar in crestere de piete.

John Maxemchuk, vin, Purcari, Victor Bostan

”E o imbunatatire. Primul pas va fi in principiu organizational: crearea de proceduri si controale. Bugete, controale, urmarirea bugetelor, asa cum este la corporatii, totul facut intr-un mod care nu genereaza birocratie si incetinirea companiei si distrugerea spiritului antreprenorial al companiei. Am vazut asta de prea multe ori si asta nu o sa se intample aici. Compania va creste, dar nu-si va pierde caracterul antreprenorial, care a transformat-o intr-un succes”, spune John Maxemchuk, in timp ce facem un tur al facilitatilor de productie de la Purcari, situate la doar cativa de kilometri de Transnistria si de Ucraina, in mijlocul celor 256 de hectare cultivate cu vita de vie – in total, grupul detine peste 1.000 de hectare cultivate cu vita de vie (256 ha la Purcari, 164 ha la Ceptura, 555 de hectare la Bostavan-Etulia si 76 ha la Onesti) – care anul trecut au dat o productie record de 10.300 de tone de struguri.

Si pentru ca discutia a revenit, din nou, la struguri si vin – nici nu are cum sa fie altfel, atunci cand esti la Purcari – imi revine in minte evolutia lui Victor Bostan, de la oenolog la om de afaceri. Dupa ce a trecut prin evenimente prin care putini antreprenori trec, acum se intoarce catre pasiunea care a stat la baza afacerii: strugurii si vinul.

vin, Purcari, Victor Bostan

”Initial a fost un business mic, eram unicul actionar, ma ocupam de toate, aveam o echipa, dar nu pe cea de acum, la inceput ma ocupam si de vanzari, si de marketing, si de finanta, si de investitori. Acum avem departamente pentru fiecare dintre acestea, iar eu personal ma ocup de partea vinului, dedic foarte mult timp acestui segment. 70% din succesul in acest business vine de la struguri, iar dupa studiul Nielsen Romania , suntem, Purcari impreuna cu Ceptura, cam la 26% cota de piata in segmentul premium. Recent, in 2017 am lansat, atat pentru brandul Bostavan, cat si pentru Purcari, doua segmente de vinuri spumante. Pentru Bostavan spumant charmant, in fermentare secundara in vase speciale si apoi imbuteliere in sticla, dar pentru Purcari avem fermentarea clasica, minimum 12 luni in sticla. Aceste doua segmente sunt la fel de importante si cu un ritm de crestere mai mare decat la vinurile linistite. In Romania, segmentul de vin spumant are un ritm de crestere dublu fata de cel al vinului linistit si noi nu eram pana acum in acest segment”, spune Victor Bostan, fondator si CEO al grupului Purcari.

Parasim domeniul Purcari, cu o istorie din 1827, din timpul Rusiei tariste, cand a tarul Nicolae a adus aici un francez si un neamt care au pus bazele vinariei si unde exista astazi si o unitate de cazare cu 10 camere, crama, beciuri si restaurant unde se organizeaza degustari si plecam spre Chisinau, pe un drum care este bun doar pana la Causeni. De acolo spre Chisinau, soseaua este inca de slaba calitate, dar daca mai multi oameni de afaceri locali se vor indrepta spre Europa si nu spre Rusia, la fel ca Victor Bostan, probabil ca drumul va deveni mai lin si mai bun.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri