Epoca magazinelor cu suprafata mare a apus, dupa cum ne-au demonstrat retailerii americani precum Target, Best Buy si Kohl’s, care si-au inchis unitatile fizice si cauta parteneri pentru a umple spatiile goale. Zilele acestea, cand consumatorii au la dispozitie o multime de variante de shopping, cheia de succes a unui retailer este conexiunea, iar aceasta nu este tocmai posibila intr-un magazin de 10.000 de metri patrati.

Totusi, magazinele fizice nu dispar, cel putin nu in viitorul apropiat, dar trec printr-un proces de transformare si reorganizare. Iata cateva concepte, formate si idei inovatoare cu ajutorul carora retailerii aleg sa isi dezvolte businessul prezentate si dezbatute in cadrul Shoptalk 2018, conferinta globala de retail si eCommerce, potrivit retaildive.com.

Showroom

Ben Fischamn, fondatorul si CEO-ul retailerului italian de incaltaminte de lux M. Gemi, nu crede in contracte de inchiriere pe termen lung, de zece ani. De fapt, considera ca magazinele de retail vor fi inchiriate pe o perioada de trei pana la cinci ani. „Nu centrele comerciale au murit, ci retailerii. Cladirile in sine functioneaza, dar chiriasii lor, nu”, spune acesta.

magazine fizice retail

Citeste si:
LEMS a inregistrat o crestere de 17% in primul semestru din 2019
LEMS a inregistrat o crestere...

Sursa foto: mgemi.com

M.Gemi detine doua showroom-uri si deschide periodic pop-up truck-uri pentru a oferi articole de fast fashion. „Desi compania se concentreaza pe zona de mobile, retailul fizic face ceea ce stie mai bine”, spune acesta. In cadrul showroom-ului consumatorii vin sa vada si sa testeze produsele, insa nu le pot cumpara. De fapt, magazinul depoziteaza o marime pentru fiecare produs de incaltaminte, pe care clientii le probeaza, le comanda, le platesc si le sunt livrate acasa.

Brand storytelling

Modelul showroom-ului nu functioneaza insa pentru fiecare segment de business. De exemplu, valizele. Cand a fost ultima oara cand te-ai gandit ca ai nevoie de o valiza noua? Cand ai avut nevoie de ea si nu ai avut-o sau era deteriorata si nu o puteai folosi. Ideea este ca daca te duci intr-un magazin pentru a cumpara o valiza, trebuie sa poti sa o cumperi si sa o primesti chiar in acel moment.

Citeste si:
Brand content-ul a ajuns si in Romania! Ce avantaje ai?
Brand content-ul a ajuns si...

Co-fondatorul Away, business care vinde un singur produs, impartaseste din experienta sa de succes: compania americana are patru locatii, in New York, Austin, Los Angeles si San Francisco, insa vinde un singur produs: valize, in diverse forme, marimi si culori.

magazine fizice retail

Sursa foto: awaytravel.com

Insa magazinele Away nu sunt doar despre produsele pe care le comercializeaza, este despre calatorii. De fapt, cand intri intr-un magazin Away, esti mai intai intampinat cu cafea si o biblioteca plina cu carti si ghiduri de calatorie. Si daca mergi mai departe in magazin, de abia atunci gasesti valizele expuse.

Citeste si:
Review-urile consumatorilor, un criteriu important la cumparaturi
Review-urile consumatorilor,...

„Este usor sa spui ca esti un brand de lifestyle, dar este cu totul altceva sa ai un magazin de cateva sute de metri patrati care comercializeaza un singur produs si sa-l faci sa comunice mai multe despre tine ca brand decat despre produsul pe care il vinzi, valiza”, spune CEO-ul Away

Community engagement

Retailerul canadian Frank and Oak a evoluat considerabil din 2012 de cand a fost lansat in bucataria lui Ethan Song, ajungand sa valoreze in prezent 40 milioane de dolari, sa detina 17 magazine si sa devina brandul preferat al milenarilor canadieni.

Dupa ce a investit masiv in zona de mobile, Song isi percepe magazinul ca fiind o „experienta omnichannel perfecta”. „Nu ai nevoie de magazine pentru a vinde. Este o alegere pe care trebuie sa o faci pentru brandul tau, insa este vorba de experienta pe care vrei sa o oferi”, spune fondatorul Frank and Oak.

Acesta explica cum percepe el magazinele: nu ca generatoare de venituri, ci ca pe un canal media. Song nu masoara succesul brandului sau in vanzarile pe metru patrat, ci prin modul in care interactioneaza cu comunitatile creative.

magazine fizice retail

Sursa foto: Frank and Oak Facebook

„Nu deschidem magazine pentru a dezvolta piete, ci pentru a le creste pe cele existente”, spune acesta, adaugand ca personalizarea si mobile data sunt cheia in aceasta ecuatie. Totusi, antreprenorul nu vede in retailul din viitor ecrane peste tot: „Noi credem ca in magazine clientii stau pe telefon. Atunci de ce sa adaugi mai multe ecrane cand deja le au?”

Pentru brandurile digital native care vor sa testeze experienta offline, antreprenorul spune ca este important sa stie ca primele doua magazine vor arata ce fel de experienta vor sa ofere, iar urmatoarele patru vor ajuta sa isi dea seama ce fel de amprenta fizica isi pot lasa acestea in comert si cum poate avansa.

Magazin pop-up

Magazinele pop-up au fost in trend acum ceva timp, insa nu am disparut de tot. In mod special nu cele ale Appear Here, denumit “Aibnb-ul retailului”.

Ross Bailey, fondator si CEO al unei companii de real estate care a lucrat cu 150.000 de branduri din lume, spune ca desi antreprenoriatul creativ se dezvolta, perioadele de inchiriere pentru spatii se micsoreaza. In acest caz companiile mici, care nu pot investi in magazine fizice cu suprafete mari si pe perioade lungi, opteaza pentru o asemenea varianta, de pop-up store.

magazine fizice retail

Sursa foto: v74/Shutterstock

Bailey considera ca fiecare brand are nevoie de o prezenta in brick-and-mortar, chiar si pentru cel putin o saptamana. Iar magazinele pop-up ofera o alternativa pentru ca nu presupun investitii majore. De fapt, brandurile nici nu au nevoie de spatiu de vanzare traditional. Compania lui Bailey a realizat de-a lungul anilor mai multe astfel de proiecte de pop-up stores de cafenele, magazine de bicicleta sau chiar florarii in cadru metroului londonez.

Centru de servicii

Noul concept de magazin al retailerului Nordstrom a starnit multa valva toamna anului trecut, cand a fost inaugurat, nu pentru ca lansa o noua colectie de imbracaminte pentru sezonul de iarna sau pentru experientele digitale, ci pentru ca oferea servicii. De la manichiura, croitorie sau styling, magazinul de 3.000 de metri patrati se concentreaza pe a oferi clientilor servicii si mai putin produse.

magazine fizice retail

Sursa foto: nordstrom.com

Customer service si personalizarea sunt cheia succesului unui astfel de magazin, dupa cum a declarat Shea Jensen, responsabil Nordstrom, in cadrul Shoptalk. “Noul concept este despre a construi loialitatea clientilor fata de brand prin intermediul ofertei de servicii si eventual, de a migra catre vanzari efective. Nordstrom Local este un hub de cartier, unde regasesti cele mai cerute si populare servicii din piata intr-un singur loc, unde economisesti timp in primul rand si te aproprii de brand”, a mai spus acesta.


Hub inspirational

Consumatorii prezentului isi doresc o experienta de shopping unica, pe care retailerii se intrec in a le-o oferi, mai ales in mediul offline. Asa cum nici doua magazine nu sunt asemanatoare, nici consumatorii nu au aceleasi gusturi.
magazine fizice retail

Sursa foto: lvmh.com

Bridget Dolan din cadrul Sephora stie acest lucru si considera ca, in functie de dispozitie, consumatorii au diverse nevoi. Prin urmare, a realizat trei scenarii de achizitie pentru clientul Sephora: inspiratie, misiune si oprire rapida. Fiecare dintre aceste scenarii necesita o atentie aparte pentru aranjarea produselor in magazine, ambianta, instrumentele digitale sau consultanta oferita clientilor.

Dolan vizeaza ca magazinul Sephora sa deserveasca atat consumatorii novici de produse beauty, cat si entuziastii industriei de frumusete, sa le ofere experiente, dar si sa ii implice si, de ce nu, sa ii distreze. Conceptul functioneaza de minune pentru retailer, avand in vedere ca planuieste sa il extinda si sa investeasca in continuare in inovatie.

Sursa foto: fiphoto/Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Millenials cumpara like-uri si share-uri, nu produse