Cum a fost 2017 pentru cele mai mari retele de retail detinute de romani

Retailul romanesc este dominat de marile retele internationale, care au impanzit Romania inca din 2001, insa in peisajul regional cativa retaileri romani au dezvoltat afaceri profitabile, dand astfel o sansa comertului independent. Cu o pondere inca destul de mare, de aproximativ 40% din piata, magazinele traditionale au trecut pe plan secund in alegerea consumatorilor, odata cu tendinta marilor retaileri de a se orienta catre comertul de proximitate. Pe langa birocratia excesiva, lipsa sprijinului autoritatilor si alte pietre de incercare pentru retailerii autohtoni, Romania are cateva exemple de povesti de succes. Iata pe scurt cum au evoluat afacerile acestora anul trecut.

Annabella

Pentru retailerul din Ramnicu Valcea, prezent pe piata locala inca din 1994, anul trecut a insemnat o crestere a cifrei de afaceri cu aproximativ 15%, de la 48,5 milioane euro (218 milioane lei) din 2016, la 55,9 milioane euro (255 milioane lei) in 2017.

De asemenea, retailerul si-a crescut atat profitul, cat si numarul de angajati: daca in 2016 obtinea un profit net de aproximativ 2 milioane euro (9,1 milioane lei), anul trecut Annabella a incasat peste 2,2 milioane euro (10 milioane lei). Ca numar de angajati, retailerul si-a majorat personalul cu 62 de persoane, ajungand la 856 de angajati in 2017.

Annabella este una dintre cele mai mari retele 100% romanesti din retail, avand in prezent 65 de magazine in judetele Valcea, Arges si in Bucuresti. Retailerul si-a inceput activitatea in 1994, comercializand legume si fructe, iar primul magazin cu autoservire a fost inaugurat in 2000, in Ramnicu Valcea. Pana in 2011, Annabella deschisese alte 6 magazine. Annabella este afacerea de familiei a sotiilor Dorina si Dan Mutu, antreprenorii care se afla si in spatele brandului de conserve din fructe si legume Raureni.

Darina

Pentru retailerul muresan, prezent pe piata romaneasca tot din 1994, anul trecut a inseamnat de asemenea o majorare a business-ului. Cifra de afaceri s-a majorat de la aproximativ 16 milioane euro (72 milioane lei) la 17,5 milioane euro (80 milioane lei) in 2017, in timp ce profitul net a crescut de la circa 970.000 de euro din 2016 la 1,3 miliaone euro (6,3 milioane lei) anul trecut.
In ceea ce priveste numarul de angajati, retailerul muresan a avut 274 de angajati, aproximativ la fel (281) ca in anul anterior.

Citeste si:
Mai vor românii să plece în străinătate la muncă?
Mai vor românii să plece în...

Povestea retelei Dorina incepe tot in 1994, odata cu prima investitie facuta de Aurel Baciu in domeniul comertului alimentar. De la an la an, numarul magazinelor Darina a crescut atat in Targu Mures, cat si in afara, in orasul Ungheni. In prezent, reteaua Darina numara 15 supermarketuri.

In paralel cu extinderea retelei de supermarket-uri, Darina a investit si in servicii hoteliere si de restaurant. Familia Baciu a investit intr-un complex turistic din Ungheni, iar ulterior in hotelul Darina din Targu Mures, Complextul Hotelier din Ungheni si Complextul Pestisorul de Aur din Sincraiu de Mures.

Paco

Fondatorul Paco Supermarkets, Feliciu Paraschiv, a inregistrat anul trecut vanzari de 18,5 milioane de euro (84,4 milioane lei), in crestere fata de 2016, cand bifa afaceri de 15,5 milioane euro (70 milioane lei). Retailerul, care detine o retea de zece magazine in judetul Vrancea, a raportat insa in 2017 un profit net asemanator celui inregistrat anul anterior, de aproximativ 315.000 de euro. De asemenea, Paco a avut anul trecut 256 de angajati, in crestere fata de 2016, cand avea un colectiv de 238 de oameni.

Paco a luat fiinta in 1995, intr-o perioada in care comertul traditional era mult mai dezvoltat, insa neavand la baza criterii de vanzare bine conturate si strategii de marketing. Primul supermarket Paco inaugurat avea o suprafata de 48 de metri patrati; ulterior Feliciu Paraschiv a ajuns sa deschida zece astfel de locatii, cu suprafete mult mai mari, cu autoservire si un non-stop.

Citeste si:
Hugo Boss reduce numarul marcilor si ritmul extinderii retelei de maga
Hugo Boss reduce numarul...

Issa

Lantul de supermarketuri Issa, detinut de omul de afaceri Jamil Kadhem, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 10 milioane euro (45,8 milioane lei), in crestere cu aproximativ un milion de euro fata de 2016. Profitul, in schimb, a stagnat la nivelul din 2016, de aproximativ 285.000 de euro (1,2 milioane lei), iar numarul de angajati s-a mentinut.

Initial o sala de internet dintr-un spatiu comercial din zona Tei, afacerea lui Jamil Kadhem s-a extins in zona comertului alimentar, in 2009, odata cu aparitia primului centru Issa pe bulevardul Lacul Tei. Al doilea magazin a fost lansat in 2011, pe soseaua Oltenitei, Bucuresti, iar anul urmator a aparut cel de-al treilea supermarket, pe Calea Serban Voda, primul non-stop. In 2013, a aparut si Issa Kebab, primul fast-food non-stop din portofoliul companiei. Al patrulea supermarket Issa a fost deschis in 2014, tot in sectorul 4 din Bucuresti si in acelasi an apare Issa Express. In 2016, apare Issa Cash & Carry, prima unitate cash & carry a companiei.

Zanfir

Reteaua de supermarketuri Zanfir, din judetul Focsani, a raportat anul trecut o cifra de afaceri de peste 41 milioane euro (188 milioane lei), in crestere fata de 2016, de la 32 milioane euro (144 milioane lei). Profitul retailerului din Focsani a fost, insa, in scadere: daca in 2016 raporta un profit net de peste 881.000 euro (3,9 milioane lei), anul trecut acesta s-a situat in jurul a 655.000 euro (2,9 milioane lei). Numarul de angajati, in schimb, a crescut: de la 403 la 503 in 2017.

Zanfir numara in prezent zece supermarketuri. Retailerul a luat nastere in 1991, avand ca obiect de activitate comertul cu ridicata a carnii si mezelurilor. In 1998, se deschide in Focsani primul depozit de produse alimentare, iar extinderea in comertul en detail are loc in 2002, odata cu inaugurarea primului supermarket Zanfir, in cartierul Sud-Focsani, urmat de al doilea magazin in 2003. In 2006, sunt deschide alte doua supermarketuri in Adjud si altul in cartierul Gara – Focsani.

Tot in 2006 familia Zanfir renunta la depozitele inaugurate de-a lungul timpului si lanseaza un alt depozit en-gros, organizat in sistem cash&carry. Business-ul de retail se desprinde de cel de productie de carne, iar din august 2010 sectia cea noua incepe sa produca specialitati sub marca proprie Policalita.

Citeste si:
Românii sunt mai interesați de snack-urile sănătoase locale decât...
Compania românească...

Maya

Pentru retailerul prahovean Maya, 2017 a inseamnat dublarea business-ului: de la 6,6 milioane euro (29 milioane lei) in 2016 la 12,9 milioane euro (58 milioane lei) anul trecut. In ceea ce priveste profitul inregistrat de comerciantul din irasul Plopeni, Prahova, in 2017 a incasat un profit net de aproape 136.000 de euro (619.000 lei), in scadere fata de 2016, cand inregistrat pestw 186.000 euro (838.000) profit net. Numarul de angajati a crescut de la 89 la 228 anul trecut.

Reteaua Maya numara 11 magazine in localitatile Plopeni, Paulesti, Urlati, Boldesti si Slanic din judetul Prahova si s-a desprins din afacerea cu panificatie a familiei Popescu.

Cleopatra

Compania Cleopatra Center, care opereaza reteaua de magazine de proximitate Cleopatra, a inregistrat anul trecut afaceri de 27,5 milioane euro (125,6 milioane lei), in usoara crestere fata de 2016, cand bifa afaceri de 26,9 milioane euro (121 milioane lei). Profitul companiei detinuta de omul de afaceri din Barlad Iulian Bularda a fost in 2017 de peste 233.000 euro (un milion lei), in scadere fata de anul anterior, de la aproximativ 670.000 euro (1,9 milioane lei). Numarul de angajati a fost in usoara crestere, de la 190 la 201 angajati in 2017. Potrivit ultimelor date disponibile, in 2015, reteaua de magazine Cleopatra numara 10 unitati in Vaslui, Husi si Barlad.

Merkur/Szuper

Reteaua de magazine Merkur din Odorheiu-Secuiesc a bifat anul trecut afaceri de peste 40 milioane euro (185 milioane lei), in usoara scadere fata de 2016 – 41 milioane euro (187 milioane lei). Profitul societatii Elan-Trio SRL, care opereaza conceptul Merkur, a fost in 2017 de peste 157.000 euro (717.458 lei), insa reprezinta revenirea pe profit a comerciantului, dupa pierderi de 1,1 milioane euro (5 milioane lei) in 2016. Numarul de angajati a fost in scadere in 2017, ajungand la 529 de la 660 de angajati.

Elan-Trio SRL a inceput in 1993 cu o activitate de depozit en-gros; ulterior a luat nastere Szuper Market, iar sapte ani mai tarziu a aparut primul centru comercial Merkur, ce numara 5.800 de metri patrati si pe langa supermarket si un restaurand fast-food, cafenea si florarie. In 2007 s-a deschis primul supermarket Merkur in Miercurea Ciuc, iar in 2009 un altul in Gheorgheni. Compania detine si un depozit comercial en-gros C+C, in Odorhei.

Reteaua de magazine a Tinutului Secuiesc detine puncte comerciale in toate cele trei judete din regiunea secumii: 4 supermarketuri, un hipermarket si un magazin non-stop in Odorheiu Secuiesc, 2 supermarketuri in Miercurea Ciuc si cate unul in Targu Mures si Sfantu Gheorghe. Compania Elan-Trio mai detine, de asemenea, depozit comercial en-gros in Odorheiu Secuiescu, Gheorgheni si Sfantu Gheorghe, precum si un centru de joaca si un restaurand fast food.

Diana

Retailerul Diana, desprins din afacere de productie de carne si preparate din carne a antreprenorului Dumitru Craciunescu, a inregistrat afaceri de peste 26 milioane euro (120 milioane lei) in 2017. Comparativ, 2016 a insemnat pentru Diana vanzari de 24,6 milioane euro (110,7 milioane lei).

In ceea ce priveste profitul, comerciantul din judetul Valcea, a inregistrat un profit net de aproape 500.000 euro (2,2 milioane lei), in crestere de la 343.000 euro (1,5 milioane lei) in 2016. Numarul de angajati s-a mentinut in 2017: de la 291 la 298 de angajati.

Compania Diana a luat nastere in 1991, avand ca principal obiect de activitate comercializarea produselor alimentare si nealimentare. Retailerul detine in prezent 50 de magazine in 5 judete: Valcea, Dolg, Arges, Gorj si Olt.

Sursa foto: Shutterstock / George Rudy
Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Setari Cookie-uri