In ceea ce priveste Romania, apocalipsa centrelor comerciale nu ameninta piata, tara noastra fiind un exemplu contrar in legatura cu acest fenomen. Acest lucru nu inseamna ca retailerii brick & mortar nu sunt afectati; de-a lungul timpului offline-ul a fost nevoit sa se adapteze la noile realitati comerciale si la trendurile care s-au impus.

Mai jos, cateva dintre tendintele care remodeleaza viitorul industriei de retail si care vor ajuta comerciantii sa tina pasul cu valul de schimbare.

1. Omnichannel

In retailul prezentului exista o miscare inevitabila spre omnichannel. Deja aproape ca nu mai putem vorbi de o tendinta, ci de un fapt in sine ce se petrece, o realitate, o necesitate, mai pregnanta in anumite zone, segmente, industrii, piete, tari. Totusi, e clar care este viitorul retailului. Comerciantii nu mai au departamente web sau mobile, ci functioneaza ca o unitate care aduna experienta fizica cu cea digitala.

Retailerul american de pantofi DSW exceleaza la capitolul omnichannel de ani buni de cand permite clientilor sa preia comenzile online din magazin. Recent, brandul Zara, apartinand grupului Inditex, a anuntat ca urmeaza sa implementeze un nou sistem in cadrul magazinelor fizice si online pentru a castiga batalia din ecommerce cu e-taileri precum Amazon, Asos sau Zalando. Zara planuieste sa lanseze serviciul de livrare direct din 2.000 de magazinele offline, ce va permite companiei sa aiba un control mai bun asupra stocului.

Penny Market a investit peste...
Citeste si: Penny, investitie de 120 mil. lei in remodelarea magazinelor

2. Internet of Things

Aceasta a doua tendinta se refera in mare masura la prima, deoarece Internet of Things (IoT) ofera informatii suplimentare care pot sprijini o cultura omnichannel in cadrul unui retailer. Potrivit unui studiul Goldman Sachs, universul IoT este deja format din 12 miliarde de dispozitive conectate, numar ce ar putea creste pana la 30 miliarde in 2020. Retailerii care aleg sa nu-si doteze magazinele cu tehnologia IoT risca sa-si piarda relevanta repede.

Desi accentul IoT este adesea pe device-uri, adevarata valoare a IoT se regaseste in datele care pot fi combinate cu altele pentru a cunoaste cat mai bine audienta si pentru a conecta comportamentele online si offline. IoT este pretutindeni: Walmart foloseste date despre vreme pentru a prognoza vanzarile, in timp ce ID-urile unice Magicband (Disney) pot functiona ca si chei de camera, bilete de calatorie, de acces in parc sau portofele electronice.

3. Realitate virtuala si realitate augmentata

Retailerii au inceput sa experimenteze comertul virtual si sa utilizeze dispozitive virtuale si de realitate augmentata, pentru a crea cat mai multe beneficii si experiente pentru consumatori. Desi sunt diferite, atat realitatea augmentata (AR), cat si realitatea virtuala (VR) permit comerciantilor sa gandeasca si sa planifice totul, de la marketing, la sectia de produse sau design sau fulfillment. Sunt un avantaj pentru marketingul creativ – cum sa nu apreciezi o holograma a artisului tau preferat sau sa faci o plimbare pe Marte?

Dar atat VR, cat si AR nu sunt folosite doar pentru entertainment in zona de marketing, ci au un impact puternic in numeroase domenii, de la retail pana la cercetare. Industria de design beneficiaza de noi moduri de a furniza, decora si imbunatati casele, un exemplu bun fiind Ikea, care a lansat o noua experienta VR care plaseaza clientii in mijlocul unei bucatarii 3D. Testele, care candva necesitau investitii substantiale, se pot face acum repede si fara efort.

Optical Network, proprietarul...
Citeste si: Proprietarul Optiblu si Klarmann, afaceri de 63 milioane lei in 2018

4. Inteligenta artificiala

La ce ora din zi sunt clientii tai mai tentati sa cumpere? Cat de des cumpara? Cum iti influenteaza vremea vanzarile? Raspunsuri ce pareau imposibil de obtinut candva sunt posibile acum datorita inteligentei artificiale, care combina seturi imense de date cu algoritmi de invatare profunda pentru a intelege comportamentele si a oferi comerciantilor un avantaj competitiv. Inteligenta Artificiala atinge fiecare aspect al businessului, de la roboti si echipamente de productie, la drone pentru livrare sau plati automatizate.

5. Hyper-personalizarea

Care va fi rezultatul acestei combinatii de noi tehnologii? De ce obsesia cu datele? Raspunsul: hyper-personalizarea. Scopul din spatele tuturor tendintelor din retail este de a imbunatati relatia consumator-comerciant prin cresterea personalizarii, transformarea clientilor in fani si cresterea valorii de viata a clientilor. Marketingul generic pierde teren in detrimentelor campaniilor one-to-one, mult mai eficiente si evoluate.

Imagineaza-ti un magazine unde 99% dintre produse sunt selectate pentru tine in functie de istoricul de achizitii si preferinte. Un frigider virtual plin cu mancarurile preferate, un speaker smart care iti cunoaste obiceiurile de consum si iti poate comanda cafeaua printr-un simplu mesaj vocal. Un magazin unde stocul, preturile, marimile si mesajele sunt schimbate special pentru tine. In curand ne va parea absurd ca am putut face cumparaturi intr-un magazin care nu a fost conceput pentru noi.

Magazinele fizice de ieri vor fi greu de recunoscut in comparatie cu unitatile din retailul viitor. Acum este momentul pentru retaileri sa-si regandeasca strategiile, sa creeze un produs, un magazin si chiar un consumator adaptat noii ere a retailului. Au nevoie doar de imaginatie si foarte multe date.

JYSK inaugureaza doua...
Citeste si: JYSK deschide 2 magazine noi si ajunge la o retea de 68 de unitati

Sursa foto: MONOPOLY919/Shutterstock