In plin sezon estival, piata bauturilor racoritoare este pe val. In aceasta perioada se realizeaza cele mai mari vanzari, iar producatorii investesc sume semnificative in promovare. Coca Cola, Fanta, Sprite, Nestea, Pepsi, 7UP, Prigat, Lipton, Giusto, Prigat si Schweppes sunt doar cateva dintre brandurile cele mai cunoscute si care fac cele mai mari vanzari in Romania.

"Piata s-a maturizat si a crescut constant in acesti ani, consolidarea sa fiind mai rapida in intervalul 2015 - 2018. Acest fapt este reflectat clar de cresterea de 750% a rezultatului net in ultimii 5 ani, acest indicator atingand in 2017 o valoare de peste 523 milioane de lei.”, au declarat analistii de la KeysFin.

Cel mai important jucator pe piata racoritoarelor din Romania este, in continuare, Coca-Cola HBC Romania SRL, producatorul marcilor Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, Dorna, Poiana Negri, Burn, Monster Energy. Cifra de afaceri a companiei a crescut de la 1,83 miliarde lei in 2014 la 2,21 miliarde lei in 2017, reprezentand in prezent mai mult de 37% din piata.

Adrian Lacatus se alatura...
Citeste si: Adrian Lacatus, noul Commercial Senior Director al PepsiCo

In topul firmelor din piata bauturilor racoritoare (coduri CAEN 1107,1032), locul secund este ocupat de Quadrant Amroq Beverages SRL, firma controlata de PepsiCo. Imbuteliatorul marcilor Pepsi, Mirinda, Lipton, 7Up, Prigat, Everess, Gatorade, Mountain Dew si Rockstar a inregistrat anul trecut vanzari de 854,8 milioane de lei, in crestere cu 12,6% fata de anul 2016, ajungand la o cota de piata de 14%.

Podiumul este completat de Romaqua Group SA, cu o cifra de afaceri de 725,1 milioane lei. Compania, care produce, apele minerale Borsec, Aquatique si Stanceni sucurile Giusto si Quick Cola, a ajuns la o cota de piata de 12%, apropiindu-se astfel de nivelul inregistrat de Quadrant Amroq Beverages SRL.

Top 10 – cei mai importanti jucatori din piata bauturilor racoritoare este completat de La Festa International SRL (Tymbark si Tedi), European Drinks SA, La Fantana SRL, Carpathian Springs SA, Rio Bucovina SRL, Perla Harghitei SA si Alconor Company SRL, cu afaceri cumulate ce au depasit 1,4 miliarde lei in 2017.

In prezent piata este foarte concentrata: primii 10 jucatori, dintre cei 526 prezenti pe piata, acopera 87% din cifra de afaceri totala a pietei. Primii trei, Coca-Cola, Pepsi si Romaqua, avand o cota de piata cumulata de 64%.

Schimbari in managementul...
Citeste si: Noul presedinte Coca-Cola in Europa, Orientul Mijlociu si Africa

72% din piata bauturilor racoritoare este controlata de investitorii straini, olandezii (51%), polonezii (8,2%) si suedezii (4,6%) fiind cei mai importanti.

Datele financiare vin sa confirme, totodata, ca in conditiile in care comportamentul de consum tine in mare parte de impuls, afacerile din acest sector sunt strans legate de investitiile majore in promovare. Asocierea cu diverse evenimente, campaniile de promovare indoor si outdoor, spoturile radio si TV, prezenta activa pe canalele social media genereaza, in continuare, succesul in acest domeniu”.

Traditie vs. modernitate. Cum se racoresc romanii?

Acum 30 de ani, Pepsi Cola era cel mai cunoscut brand din Romania, cu puternice valente occidentale. Imbuteliata in Romania, era bautura mult ravnita de la aniversarile romanilor si nu numai, mai ales in mediul urban. Siropurile cu sifon, Cico si, ulterior Brifcor, inregistrau de asemenea vanzari spectaculoase.

A urmat epoca sucurilor la dozator, a celor la plic, iar apoi piata a inceput, treptat, sa urmeze trendurile occidentale. Marii jucatori au adus branduri tot mai variate, astfel ca ceaiul imbuteliat si sucurile naturale, de exemplu, au intrat in obiceiurile de consum.

Coca Cola se pregateste sa...
Citeste si: Coca Cola se gandeste la lansarea unei bauturi care sa contina canabis

In 2018, piata continua sa urmeze aceleasi tendinte. Faptul ca Coca Cola si Pepsi sunt cele mai vandute bauturi racoritoare dovedeste ca, pentru romani, gustul ramane in prim-plan.

"Chiar daca ultimii ani au adus noi bauturi cu continut caloric redus, light, din ingrediente naturale, acestea nu au reusit, pentru moment, sa rastoarne trendurile. Consumul de bauturi racoritoare cu zahar continua sa fie in prim-plan, insa nu este exclus ca lucrurile sa se schimbe, mai cu seama ca, atat reglementatorii cat si firmele producatoare incearca sa impuna tot mai mult bauturile racoritoare slab calorice, precum Coca Cola Zero, Pepsi Light si Max sau apele cu arome”, au mai spus analistii.

"Campaniile publicitare insista tot mai mult pe avantajele bauturilor fara zahar, pe consumul de racoritoare naturale. Un trend extrem de puternic in Occident care, in ultima perioada, se accentueaza si la noi. La fel cum s-a intamplat cu produsele alimentare, domeniu in care tot mai multi romani au devenit atenti la calitate si continutul caloric, este probabil ca in cativa ani, fenomenul sa influenteze semnificativ si piata bauturilor racoritoare”, mai spun acestia.

"2018 se anunta a fi cel mai bun an din ultimii cinci pentru producatorii de bauturi racoritoare. Dupa o primavara prelungita, marcata de ploi si vreme nu tocmai calda, preconizata extindere a sezonului estival spre luna septembrie va influenta in sens pozitiv afacerile firmelor din piata”, declara analistii de la KeysFin care estimeaza ca piata bauturilor racoritoare va depasi pragul de 6 miliarde de lei, iar profitul net al jucatorilor din piata va trece de 844 milioane lei, un nivel de aproape 3 ori mai mare fata de acum cinci ani.

Studiul KeysFin are la baza datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de cele 526 companii la Ministerul Finantelor (la sfarsitul perioadei), companii care au ca domeniu principal de activitate codul CAEN: 1107 - Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate sau 1032 - Fabricarea sucurilor de fructe si legume. Datele pentru 2017 pot suferi modificari pana la sfarsitul anului. Estimarile au la baza rata medie anuala, calculata pe o perioada de cel putin 4 ani.

Sursa foto: Kazitafahnizeer/Shutterstock