Educatia, turismul viticol si dezolvarea din ultimii ani si-au pus amprenta si asupra consumului de vinuri de catre romani. Chiar daca drumul vinului se dezvolta cu pasi mici la noi in tara, cunoastem o dezvoltare de la an la an.

In urma primului studiu de piata realizat de Revino.ro si CrameRomania.ro, in primele luni ale anului 2018, pentru a afla detalii despre profilul consumatorului roman de vinuri, a reiesit ca respondentii puneau cel mai mult accent pe cramele producatoare si pe soiurile de struguri. Conform rezultatelor celei de-a doua editii a studiului din ianuarie – martie 2019, tendinta este aceeasi. Astfel, pentru 65 % dintre respondentii cel mai important criteriu in alegerea unui vin este crama producatoare, fiind urmate de culoarea si soiul de strugure din care este produs vinul.

“Este al doilea an in care realizam studiul de piata pentru a vedea care este profilul consumatorului roman de vinuri.” spune Alina Iancu, fondator ReVino.ro si CrameRomania.ro. “Vrem sa observam care este evolutia pietei, sa aflam detalii despre cum reactioneaza consumatorii la toate schimbarile si sa venim in ajutorul cramelor cu posibile informatii despre tendintele de consum. Asa am aflat ca respondentii consuma in medie vin de 2-3 ori saptamana, in principal de la cramele romanesti si apoi de la cele internationale, preferandu-l pe cel imbuteliat in sticla de 0,75 sau alte dimensiuni.”

Cel mai mare procent al respondentilor isi achizitioneaza vinul din supermarketuri – 43%, iar cei mai multi dintre consumatori (44 %) sunt dispusi sa plateasca intre 30 si 49 lei pe o sticla de vin. Un sfert afirma ca platesc intre 10 si 29 lei.

Cu toate ca etichetele din lanturile de magazine cunoscute sunt din ce in ce mai numeroase, multe dintre cramele mici si mijlocii nu isi comercializeaza vinurile decat in magazinele specializate sau in HoReCa. Avantajul celor din urma este faptul ca orice achizitie poate fi supervizata de un specialist in vinuri care ajuta la luarea celei mai bune decizii conform nevoilor fiecaruia dintre consumatori. Conform studiului realizat, cei mai multi respondenti consuma vinuri in timpul mesei, preferand vinurile rosii – 58%, urmat de vinurile albe – 29%, de vinurile rose – 11% si de cele spumante, alese doar de 2% dintre clienti.

In urma raspunsurilor, soiurile cele mai consumate sunt Feteasca Neagra (23 %), urmate de Cabernet Sauvignon (20%), Merlot (11%) si Sauvignon Blanc (11%). Feteasca Neagra a fost in topul preferintelor si in urma studiului din 2018, fiind unul dintre cele mai cunoscute si apreciate, soiul autohton cu cel mai mare potential la nivel international.

“Internetul este sursa principala de unde respondentii (21%) afla informatii despre vinuri, fie ca este vorba despre cum sa le aleaga, sa le deguste sau sa descopere zonele de unde provin. In continuare, criteriile principale dupa care se ghideaza atunci cand sunt in fata unui raft cu vinuri sunt: crama producatoare, soiul de strugure si culoarea, urmat mai apoi de pretul acestuia.” continua Alina Iancu.

In ultimii ani, printre sursele de informare importante pentru clienti sunt degustarile magazinelor specializate de vinuri, dar si evenimentele care se concentreaza pe promovarea vinurilor si a turismului viticol din Romania, precum salonul de vinuri ReVino Bucharest Wine Fair care are loc anul acesta intre 11 si 13 mai in Bucuresti.

“In urma raspunsurilor primite, 50% dintre persoane au calatorit de mai multe ori la cramele din Romania, iar 33% nu au avut ocazia, dar isi doresc sa le viziteze. Informatiile la care avem acces atunci cand discutam cu proprietarii de crame si oenologii sunt complexe si ne ajuta sa descoperim noi vinuri si noi zone pe care le putem vizita in timpul liber.” spune in continuare Alina Iancu.

In afara de vinuri, romanii mai consuma bere (37%), bauturi spirtoase (34%) si cocktail-uri (8%). Exista si un procent de 15% care nu prefer nicio bautura cu alcool in afara vin.

Studiul de piata a fost realizat in exlusivitate de Revino.ro si CrameRomania.ro pe un esantion de 2.683 persoane (67% barbati si 33% femei) din toata tara in perioada 15 ianuarie – 14 martie 2019. Cei mai multi dintre respondeti sunt localizati in Muntenia si Transilvania, 57% dintre acestia isi desfasoara activitatea in mediul privat, au absolvit o facultate (45%) sau un master (36%). La nivel de venituri, pentru 32% dintre ei incasarile lunare depasesc suma de 6.000 lei, urmati de cei care au 3.001 si 4.000 lei / luna – 19%. Studiul a fost realizat exclusiv online pe platforma www.esurveypro.com.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Profilul consumatorului de vin: cat plateste si de unde cumpara vin