Compania TAROM a platit 900.000 de euro avans pentru achizitionarea a noua aeronave ATR-uri fara contract, pe baza unui memorandum semnat de fostul director general interimar Madalina Mezei, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, Lucian Bode, intr-o conferinta de presa prilejuita de preluarea mandatului.

"In acest moment, la TAROM sunt in vizita urmatorii: DNA, DIICOT, Corpul de Control al prim ministrului, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor, Autoritatea pentru Protectia Datelor, Consiliul Concurentei, Autoritatea pentru Discriminare, politia, parchetul. Nu stiu daca mai exista o institutie care sa nu fie acolo. Ce s-a intamplat cu aceasta companie si modul in care a fost administrata in ultima perioada depaseste orice imaginatie. Sunt in discutii avansate pentru achizitionarea celor noua ATR-uri, cu acel contract buy back semnat de doamna Mezei si aici repet: tineti-va bine! Doamna Mezei a semnat un memorandum prin care a acordat un avans de 900.000 de euro pentru achizitia celor noua aeronave. Inca o data: a acordat un avans pe baza unui pe baza unui memorandum. Nu am mai vazut asa ceva! Nu exista niciun contact. TAROM a platit 900.000 de euro avans pentru achizitionarea celor noua ATR-uri fara contract, pe baza unui memorandum", a atras atentia ministrul.

Potrivit acestuia, TAROM are in conturi 21 de milioane de euro, a inregistrat pierderi de 160 de milioane de lei in 2018 si "se pregateste" sa depaseasca 180 de milioane de lei in 2019.

Lucian Bode a subliniat ca este nevoie de o restructurare urgenta a acestei companii, in conditiile in care la Serviciul Comercial sunt peste 200 de angajati care "nu fac nimic ca zborul sa devina profitabil", iar Serviciul Tehnic peste 400.

"Este clar ca avem nevoie de restructurare urgenta a acestei companii, dar nu restructurarea din 2017. In 2017 s-a demarat o procedura de restructurare. Aveam 1.874 de angajati, iar la finalul procedurii de restructurare compania TAROM avea 1.900 de angajati. Deci, restructurare. La Comercial sunt peste 200 de angajati, dar nu fac nimic ca zborul sa devina profitabil. La Tehnic avem cele mai mari costuri din Europa. Peste 40% costuri, mai mari decat la orice companie din Uniunea Europeana. Va trebui sa intervenim de urgenta. Sustin decizia Guvernului de a implementa managementul profesionist si aici, la compania TAROM, au nevoie urgent de un ajutor de salvare. O sa discutam cu toti factorii implicati, cu Comisia Europeana in special pentru un ajutor de stat si pentru un ajutor de salvare, dar ne propunem clar sa salvam compania. Sa nu mai spun de acele celebre agentii de turism din toata lumea care in multe situatii rezerva 100% biletele alocate si apoi le anuleaza. De ce fac asta? Pentru ca incaseaza un comision si raman banii respectivi in cont. Avem toata bunavointa si toata disponibilitatea sa salvam aceasta companie", a spus Bode.

La randul sau, fostul ministru al Transporturilor Razvan Cuc, intrebat de jurnalisti despre acest avans, a spus ca nu stie nimic si ca nu s-a implicat in achizitia de aeronave in niciun mandat de-al sau.

"Nu stiu (despre avans - n. r.), eu nu m-am implicat niciodata in achizitia de aeronave in niciun mandat. Ce pot sa va spun este ca aceste noua ATR-uri sunt vitale companiei. Trebuiau aduse din luna octombrie. Graficul de livrare a ATR-urilor era: unul in luna octombrie, doua in luna noiembrie, unul in luna decembrie si ulterior in anul urmator sa vina restul aeronavelor. Ele sunt vitale pentru ca din punct de vedere al eficientei sunt cele mai bune pe scurt curier, pe distantele interne din tara. Nu stiu ce a facut doamna Mezei (Madalina Mezei, fostul director general interimar al TAROM - n.r.), ce avans a dat doamna Mezei. Consiliul de Administratie imputerniceste un director, el duce mai departe strategia companiei in functie de prerogativele pe care le are. Ea nu a venit niciodata sa imi spuna mie ca da un avans la ATR-uri. Si presupun ca daca l-a dat, l-a dat legal, nu cred ca a facut cineva vreo ilegalitate", a sustinut Cuc.

Fostul ministru a tinut sa sublinieze ca si el a facut referire la Serviciul Comercial al companiei TAROM pe parcursul mandatelor sale, fiind nemultumit de activitatea acestuia.

"Asa cum am vazut, si dansul (Lucian Bode - n.r.) a facut referire la Comercial. Eu am spus si in timpul mandatului si tocmai de asta am si solicitat restructurarea la TAROM din temelie, pentru ca sunt anumite sincope. Degeaba ai aeronave noi daca nu reusesti sa le umpli sau daca vinzi biletele foarte scump", a aratat Razvan Cuc.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri