Un interviu cu Ion Sturza, proprietar al fondului de investitii Fribourg Capital, ex-premier al Republicii Moldova si fost partener de afaceri al lui Dinu Patriciu, nu este deloc ceva dificil sau pretentios. Si asta pentru ca este o persoana deschisa, autentica, optimista, charismatica si poseda cel mai „original” accent moldovenesc. In timpul discutiei, omul de afaceri nu s-a ferit sa vorbeasca „pe bune” despre capitalism, „hipsterii” din industria IT, antreprenorii pe care ii admira sau modul in care isi monitorizeaza angajatii.


Capitalism in fosta URSS

Potrivit propriilor relatari, Ion Sturza se considera capitalist inca din anul 1987 cand, in fosta URSS, cand au aparut primele cooperative.

„Se incerca o remodelare a socialismului dur intr-unul mai maleabil. De fapt, era o «bisnitarie» generalizata si mai putin partea de productie sau servicii. Pe vremea aceea, orice ai fi facut, altceva decat in regimul de stat, aducea profit foarte mare”, rememoreaza Sturza.

Atunci a contribuit la infiintarea Asociatiei de Comert Exterior „Moldex” (OCEM), de pe langa Guvernul RSS Moldovenesti de la Chisinau, fiind numit in functia de vicedirector general. In cadrul OCEM au fost elaborate primele proiecte de investitii straine privind reutilarea tehnica a intreprinderilor din industria economiei nationale, proiecte care preconizau atragerea de capital strain.

Am inceput cu comertul exterior, creand prima companie de acest tip din afara Moscovei. Era in continuare de stat, insa modul de functionare era unul antreprenorial. Asta ne-a permis sa capatam experienta pe comert neplanificat, in special experienta interactiunii cu partenerii externi – Germania, Austria sau Elvetia - si sa ne cream un capital care ne-a ajutat ulterior sa ne extindem afacerile cand a venit capitalismul «salbatic»”.

Insa, pe masura ce piata s-a maturizat, s-au maturizat si afacerile, iar oportunitatile s-au diminuat. In noul context, au supravietuit doar cei care au inceput sa se profesionalizeze.

„Si in Romania s-a intamplat acelasi lucru: cei care au avut intelepciunea sa inteleaga ca afacerile trebuie sa fie profesioniste, au rezistat”, mai spune proprietarul Elefant.ro.

Colaborarea cu Germania, Austria si Elvetia, jackpot-ul lui Sturza

In perioada cand facea parte din comitetul de cooperare a URSS cu Austria la Dunare, Sturza l-a cunoscut pe Roman Rauch din cunoscuta familia Rauch, business austriac de familie in industria sucurilor si bauturilor din fructe.

„Scoala mea de business a fost familia Rauch, cu care am colaborat in modernizarea si retehnologizarea fabricilor din Republica Moldova”, considera fostul premier moldovean.

„Jackpot-ul vietii mele este ca am intalnit companii foarte bine structurate si cu moralitate in business. Primii 10 ani din business i-am petrecut in zona Germania, Austria, Elvetia. Atunci mi-am educat viziunea, stilul si etica”.

A venit „serios” in Romania la invitatia lui Dinu Patriciu

Inca din anii '90 Sturza a cochetat cu Romania, insa abia la inceputul anilor 2000 a intrat „serios” in Romania la invitatia lui Dinu Patriciu de a-l ajuta in constructia Rompetrol. In 2002, impreuna cu grupul Rompetrol, infiinteaza compania Rompetrol Moldova si devine presedinte-director general al acesteia, iar in 2005 este numit in functia de vicepresedinte pentru Dezvoltare al Grupului Rompetrol. In aprilie 2006, Ion Sturza este ales ca membru in Consiliului de Administratie al Grupului Rompetrol, avand o contributie importanta in tranzactia de cumparare a Rompetrol de catre KazMunaiGaz.

„In 2007-2009 am asigurat perioada de tranzitie de la un actionariat la altul si am condus compania”, spune Sturza. In septembrie 2009 paraseste Rompetrol, insa decide sa ramana in Romania.

„Raman un oportunist”

„Am ramas aici pentru ca este o piata mult mai matura si interesanta decat Republica Moldova, plus ca este si parte din piata unica”, mai spune Sturza care tot in 2009 infiinteaza fondul de investitii Fribourg Capital care pe parcursul anilor a facut mai multe investitii in Republica Moldova si Romania, cele mai cunoscute fiind magazinul online Elefant.ro si Liberty Technology Park Cluj.

„Mi-am diversificat foarte mult activitatile, fiind in continuare un invesitor care nu se indragosteste de afacerile pe care le are. Raman un oportunist, in sensul bun”.

Sturza considera ca Romania ramane o economie extrem de emergenta, unde randamentele investitiilor sunt inca foarte mari in comparatie cu pietele mult mai mature. In aproape orice domeniu.

In ce sa investim? Cel mai usor raspuns este sa zicem ca in consum, insa este o perceptie eronata. In curand, consumatorul se va destepta, va fi mai selectiv si mai prudent. Cred insa ca exista oportunitati in mai toate domeniile: industrie, energie, infrastructura, telecom, banking.

Capitalismul, perceptie preponderent negativa in Romania

Sturza considera ca in Romania capitalismul are in continuare o perceptie preponderent negativa pentru ca majoritatea romanilor neaga importanta dreptului la proprietate. Si e firesc pentru ca avem o istorie in care toti eram la fel de saraci.

„Daca capra vecinului da un pic mai mult lapte, starneste invidie si nu te stimuleaza cat sa te duci sa muncesti, sa ai grija mai bine de capra ta. Mai bine arunci o piata in capra vecinului”, mai spune omul de afaceri. In opinia sa, ne aflam intr-o faza foarte periculoasa a dezvoltarii capitaliste.

„Capitalismul este bazat pe o ideologie liberala, care in ultimul timp s-a epuizat si care trebuie sa se reinventeze. A starnit multe revolte si miscari populiste. Noi suntem intr-o faza foarte periculoasa a dezvoltarii capitaliste, afectata si de hipsterismul din industria digitala. Marile companii din IT nu vor sa fie reglementate, nu vor sa plateasca impozite, nu inteleg rolul statului”, explica Sturza.

Un antreprenor old fashion

Desi a avut si are proiecte in tehnologie, Sturza ramane, in esenta, un antreprenor „old fashion”, care crede ca valoarea adaugata se creeaza prin acea formula clasica de interactiune intre capitalul uman si cel financiar, nu pe profit din speculatii. Ii admira pe Warren Buffett, Steve Jobs sau Bill Gates. Dar si pe Tiriac, fratii Paval sau Horia Ciorcila.

Surpriza cand am venit in Romania a fost ca toti cei pe care ii vedeam la TV sau in presa erau niste oameni de paie sau miliardari de carton. Acum lucrurile s-au mai cernut. Cei care au beneficiat de conjunctura, de noroc, de „plesneala” sau de relatiile cu un stat slab si corupt au disparut.

Dar Sturza considera ca nu antreprenorii „vedeta” conteaza pentru economie, ci zecile de mii de oameni anonimi, cu business-uri mici si mijlocii:„ei sunt coloana vertebrala a economiei si angajatorul numarul unu; de ei depinde viitorul”.

„Matrita” de milionari

Intrebat cum lucreaza cu angajatii sai din top management, Sturza imi spune ca in toate proiectele sale are parteneri-angajati.

„Am facut pana acum peste 20 de milionari in euro in proiectele mele. Am foarte multa incredere in angajatii de top, care sunt si partenerii mei. Astfel, acestia nu vor actiona in detrimentul intereselor mele”.

Desi, in aparenta, nu se implica foarte mult in business-urile pe care le detine, Sturza a dezvoltat un sistem de analiza si supraveghere, non-intruziv, dar eficient.

„ Nici eu nu prea stiu cate companii sunt in grupul nostru, dar, in fiecare, top managerii au un sistem de raportare pe indicatori macro. Am invatat sa nu fiu focusat pe moment ci sa ma uit strategic”, conchide Sturza.

Acest articol este parte a proiectului editorial "30 de ani de capitalism". Anuarul 30 de ani de Capitalism a fost realizat de wall-street.ro cu sprijinul Filip & Company, ING Bank Romania si Electronic Arts Romania. Puteti descarca GRATUIT Anuarul aici.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Roxana Grosu
Roxana a absolvit Facultatea de Litere , fiind și traducător autorizat de engleză și franceză. Are o experiență de peste 15 ani în presă și comunicare, este grammar nazi și pasionată de istoria artei. Ca jurnalist, a lucrat pentru publicații precum Businessmen's, Bucharest Business Week , România Liberă - unde a fost editor coordonator - și Wall-Street.ro . De-a lungul carierei jurnalistice, Roxana a scris pe domenii precum diplomație , turism , aviație , retail ,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri