Dupa o istorie de 27 de ani, Agricola International Bacau, vrea sa ramana in piata de productie si procesare a carnii, iar pentru a face asta are in plan sa achizitioneze din jucatorii mai mici si sa isi continue, astfel, evolutia din ultimii ani, care duce grupul de firme la o cifra de afaceri de peste 160 de milioane de euro, la finalul anului 2019.

Istoria Agricola International Bacau incepe in 1957, cand, la Bacau, apare Avicola, companie care se ocupa de cresterea animalelor si a pasarilor. Cativa ani mai tarziu, in 1976 se deschidea fabrica pentru macelarii si mezelarii bacauani, numita astazi Salbac. In 1992 apare holdingul romano-german Agricola International, care reunea Fabrica de Nutreturi Combinate, Avicola, Suinprod (astazi Salbac), Carbac si Aicbac.

In anul 1989, Grigore Horoi avea putin peste 30 de ani si lucra la o ferma agricola. A devenit angajat Agricola, iar din 1997, Horoi a ocupat functia de vicepresedinte al companiei, pozitie din care a coordonat activitatea economico-financiara, marketing si vanzari. La inceputul anului 2009, Grigore Horoi a devenit presedinte al Agricola International Bacau.

In cei 27 de ani de activitatea, cel mai dificil moment din istoria producatorului de carne de pui a fost in anul 1997, cand leul s-a devalorizat in doar cateva luni cat in tot restul anului anterior, iar cursul de schimb valutar s-a dublat si a ajuns de la 3.500 la 7.700 de lei pentru un dolar american. Agricola a inregistrat pierderi foarte mari si nu mai putea accesa noi credite bancare, in contextul in care se angajase la un proiect de investitii in valoare de 22 de milioane de dolari, cat jumatate din cifra de afaceri de atunci. „A fost un moment marca «A fi sau a nu fi?»”, marturiseste Grigore Horoi, presedintele Agricola.

Peste acea perioada grea, echipa Agricola a trecut cu determinare, alaturi de consultantii angajati de grupul german, care controla atunci compania, cu 51% din actiuni. „In primul rand, a fost o determinare cum rar gasesti la o echipa, data de faptul ca am avut niste predecesori care aveau o aura de mari invingatori si facusera greseli despre care nu s-a discutat, dar care trebuiau sa fie decontate de noi daca esuam. In al doilea rand, am fost educati in spiritul consultarii expertilor. Din 92, cand s-a constituit Agricola, pana in 2000, cand am cumparat pachetul majoritar, am functionat ca societate romano-germana”, spune Horoi.

La inceputul anului 2009, Grigore Horoi a devenit presedinte al Agricola International Bacau, dupa retragerea din functie a lui Gheorghe Antochi, de la care a invatat sa gandeasca fara bariere. „Domnul Antohi are un merit foarte mare in salvarea Angricola si in mersul mai departe a acestei companii. El era foarte determinat si am avut sansa sa lucrez cu el, avea o minte extrem de creativa. In afara de faptul ca isi dorea, genera si solutii, care uneori pareau inabordabile. Realitatea a dovedit ca se pot face. Dansul spunea ca daca Romania ar fi condusa de managementul Agricolei, ar progresa, fara discutie. Inca sunt de acord cu acest fapt”, spune Horoi.

Competitia din industria romaneasca

In ultimii 30 de ani, industriile din tara au tinut pasul cu timpul, s-au modernizat, cum a facut Agricola Bacau, punand Romania pe harta europeana a carnii. Agricola detine 18% din piata carnii de pui, este lider cu 19% din piata de semipreparate si produse de tip ready-meal, iar Salamul de Sibiu Agricola este lider in total segment Salam de Sibiu comercializat in Romania cu 50% cota de piata, medie, in valoare (Nielsen).

„Afirmam in urma cu cativa ani ca industria de pui din Romania este una dintre cele mai moderne, aliniata cu ce se intampla afara. Imi mentin afirmatia. Ceea ce se intampla aici este la un standard foarte ridicat. Reusim sa scoatem un produs la o anumita calitate, la o anumita varsta, pentru ca altii au lucrat in amonte la rasa, in cercetare ca sa alinieze necesitatile de furajare la nivelul cerintelor”, explica Horoi.

Unele industrii nu au tinut, insa, pasul cu trecerea de la comunism la capitalism, iar diversi factori externi sau interni au impiedicat dezvoltarea companiilor renumite, precum producatorul si crescatorul de porcine Comtim de la Timisoara.

„Daca te ridici si ai o privire de ansamblu, vezi cata risipa de avere nationala s-a facut, trimitand la gunoi firme care ar fi putut sa produca. Noi suntem o companie veche, dar, in opinia noastra, credem ca suntem tineri. Am facut eforturi sa ne adaptam, sa ne aliniem vremurilor si sa privim cu incredere spre viitor”, spune Horoi.

Viitorul industriei de carne se anunta competitiv, iar principalul competitor al Agricola este Transavia, cel mai mare producator de carne de pui din Romania, controlat de Ioan Popa, companie care trimite la export peste 25% din productia anuala.

„Industria este neconsolidata. Suntem prea multi care jucam in acest meci si va trebui sa fim mai putini. Agricola va fi un jucator activ in piata de consolidare, vom cumpara una, doua, noua firme si vom ramane un jucator activ. Daca nu vom face lucrul acesta, vom fi cumparati. Procesul de consolidare oricum se va intampla”, spune Horoi.

De curand, grupul de firme Agricola, unul dintre cei mai mari producatori de carne de pui din Romania, a anuntat ca a inceput investitia a 16 milioane de euro in modernizarea abatorului de pasari Agricola, care va asigura cresterea capacitatii de productie cu 70%. In plus, Europrod, firma din cadrul Grupului Agricola specializata in semipreparate din carne si produse tip ready-meal din carne si vegetale, va investi, in 2024, 5 milioane de euro intr-o linie de productie, care va angaja circa 150 de oameni in noua locatie.

„Resursele de crestere interna s-au cam epuizat, odata cu crestere capacitatii de abatorizare. Nu cred ca ar trebui sa investim in noi ferme, ci sa ne urmarim vocatia de procesatori si distribuitori. Avem un brand foarte puternic. In afara, acesta este practica: producator de carne, insamantare, abatorizare, procesare, distributie, marketing. Fermele sunt ale altuia. Acesta este modelul si nu cred ca trebuie sa reinventam roata. Trebuie sa mergem in directia care a fost validata de istorie. In materie de mezeluri, am crescut organic. Mai avem in aceasta curte o fabrica de conserve care este exploatata de cineva care o are in chirie. Noi ne gandim ca atunci cand piata ne-o va cere, ne extindem si in locul acesteia. Dupa ce epuizam aceasta perioada de crestere, care poate sa dureze doi-trei ani, eu sau urmasii mei ne putem gandi, de asemenea, la o implicare intr-un proces de consolidare, adica o achizitie”, explica Horoi.

Agricola este unul dintre cei mai mari producatori de carne de pui din Romania si principalul exportator din aceasta categorie, care in septembrie 2019 a implinit 27 de ani de la infiintare. Agricola detine 18% din piata carnii de pui, este lider cu 19% din piata de semipreparate si produse de tip ready-meal, iar Salamul de Sibiu Agricola este lider in total segment Salam de Sibiu comercializat in Romania cu 50% cota de piata, medie, in valoare (Nielsen).

Afacerile Agricola in prezent

In urma cu 27 de ani, cand Agricola a fost infiintata, compania avea 5.000 de angajati si o cifra de afaceri de circa 50 de milioane de dolari. In prezent are 2.700 de angajati si o cifra de afaceri de 160 de milioane de euro.

Agricola International SA, cea mai importanta companie a Grupului Agricola, in care sunt integrate lantul de productie al carnii de pasare si operatorul logistic, a inregistrat in primele noua luni o cifra de afaceri de 378,371 mil. lei, in conditiile in care a vandut cu aproape 9% mai multa carne de pasare, cresterea valorica fiind de aproape 11% comparativ cu anul trecut.

Cifra de afaceri a companiei Salbac a crescut in primele noua luni cu 7,2%, ajungand la 105,146 mil. de lei, in conditiile in care vanzarile la categoria salamuri crud-uscate au inregistrat o crestere de 8,2% in valoare, iar mezelurile fiert-afumate o crestere valorica de 6%.

Categoria semipreparate si produse de tip ready-meal, obtinute la fabrica Europrod, a inregistrat in aceasta perioada o crestere a cifrei de afaceri de 6,78% (42,863 mil. de lei), in contextul in care exporturile companiei in tarile europene ating cota de 25% din productie. La Europrod s-a finalizat la inceputul acestui an o investitie de peste 5,5 milioane euro, dubland capacitatea sa de productie.

Pentru categoria oualor proaspete obtinute in cadrul Avicola Lumina, se inregistreaza in primele 9 luni ale anului o mentinere a cifrei de afaceri de 38,752 mil. de lei, in conditiile in care se mentine si numarul oualor vandute (59,348 mil. buc) fata de perioada similara anului 2018.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri