Conferința CSR Growing Responsible: Cum schimbă implicarea sectorului privat sistemul de educație românesc

Conferința CSR, Companii și ONG-uri pentru educație și sănătate, organizată de wall-street.ro, în parteneriat cu LIDL, CEZ Group, Vodafone, Janssen Companiile Farmaceutice ale Johnson & Johnson în Romania și Robert Bosch SRL, a avut scopul de a găsi soluții pentru sistemul de învățământ grav afectat de criza provocată de COVID-19. Împreună am abordat teme la zi, precum redeschiderea anului școlar în condiții de pandemie și implementarea celor trei scenarii de funcționare a unităților de învățământ.

România se află în fața unei provocări internaționale, pe de o parte, iar pe de altă parte, în fața unor provocări naționale, locale, care ar fi rămas în continuare ascunse, dacă nu exista acest cutremur, intitulat COVID-19. Coronavirusul a declanșat manifestarea unei serii de slăbiciuni ale României, multe dintre ele, deja cunoscute. A fost o problemă descoperirea acestora? Răspunsul corect: nu. Pentru a putea fi rezolvate, aceste probleme trebuiau expuse public. Însă faptul că au pornit toate deodată a generat dezechilibrul major.

Cristina Hanganu: Educația este cel mai de preț lucru pe care îl poate avea un popor

Într-un interviu acordat wall-street.ro., Cristina Hanganu, Director de Comunicare Lidl România, vorbea despre influența negativă pe care sărăcia o are asupra sistemului de educație din România. Lipsurile materiale din școlile din țara noastră, dar și veniturile insuficiente ale familiilor din clasa de jos fac ca cei mai mulți copii să nu beneficieze de o educație propice. Iar pandemia a demonstrat încă o dată acest aspect.

La conferința CSR Growing Responsible, Hanganu a insitat menționat din nou acest aspect, precizând că stresul din jurul sistemului de educație românesc este unul care s-a adâncit în ultimii ani, aceasta declarând nu doar din perspectiva unui om de afaceri, ci și din perspectiva unui părinte.

”Pot să vorbesc în calitate de părinte, cu un copil care a intrat acum în clasa întâi și să spun că a fost complicat pentru noi toți. Ceea ce este clar este că sistemul de învățământ românesc funcționează în condiții de stres de ani de zile și concluziile sunt destul de clare aici, un sistem șubred nu face față. Știm cu toții că educația este cel mai de preț lucru pe care îl poate avea un popor, de aceea noi ne implicăm activ”, a spus Cristina Hanganu, în cadrul conferinței.

Citeste si:
Mihai Boldijar, Bosch România: Încă pleacă prea mulți români din țară
Mihai Boldijar, director...

Cornelia Szabo: Pandemia a adâncit decalajul dintre educația în mediul rural și cea în mediul urban

Cornelia Szabo, CEO CEZ Vânzare, prezentă și ea la cea de-a doua ediție a conferinței, a vorbit despre cât de important este un parteneriat între mediul public și cel privat pentru a mai îndulci puțin amarul din sistemul de educație din România.

„Nici noi nu suntem experți în educație”, a spus Szabo, precizând că este foarte important ca niciun copil să nu rămână în urma procesului de învățare.

”Pandemia a adâncit decalajul dintre mediul rural și cel urban, iar acest lucru se vede și în educația copiilor. E foarte important ca niciun copil să nu rămână în urma porcesului de învățare și să aibă acces la toate materialele necesare. Iar, în acest context, mă refer la tablete, internet, chiar și instruire digitată a copiilor, dascălilor, dar și părinților, lucruri pe care privatul le-a oferit”, a adăugat Cornelia Szabo.

Angela Galeta: Schimbarea în educație vine de la mediul privat

Cu ”Școala în valiză”, Angela Galeta a vorbit despre importanța digitalizării în sistemul de educație din România. Încă de dinainte de pandemie existau probleme în școli cu lipsa materialelor necesare. Din păcate, pandemia a acutizat această nevoie, demonstrând că unele școli ar fi într-o vacanță continuă în scenariul roșu de funcționare.

Citeste si:
Beneficiile extrasalariale, un moft sau o necesitate?
Beneficiile extrasalariale,...

În plus, o altă mare problemă este dată de profesori sau învățători, care nici ei nu sunt familiarizați cu asemenea proceduri.

”Un lucru bun este că există o oportunitate de schimbare. Am costatat că există multe lucruri de schimbat, în timp ce altele trebuie îmbunătățite. Dar, în același timp poate nu ar fi rău să ne uitam la școli care nu funcționează. Sunt mulți dascăli care au reușit să se adapteze la predarea online și să facă față tuturor provocărilor. Cred că ar trebui să învățăm de la ei și să găsim soluții împreună cu ei”, a spus Angela Galeta, Director Fundația Vodafone România.

Ioana Nainer: Un stat este atât de puternic, pe cât este de educat

Ioana Nainer, Patient Engagement, Advocacy & CSR Lead Janssen Companiile Farmaceutice ale Johnson & Johnson în România, a identificat o altă problemă pe care românii au manifestat-o de-a lungul timpul, cauzată de anumite lipsuri ale sistemelor din România.

Pornind de la echivalarea educației cu o valoare, Nainer a descris cum sistemul de sănătate românesc a împiedicat crearea unei educații în prevenție pentru poporul român.

Citeste si:
CSR-GROWING RESPONSIBLE: Care este rolul mediului privat în...
Rolul mediului privat în...

„Sistemul de sănătate din România permite o mai mare conștientizare doar ca trebuie conectate două puncte: serviciul și omul care trebuie să își facă acele analize. Prevenția e direct legată de educație pentru că partea de prevenție implică o conștientizare a faptului că ar trebui să faci ceva înainte să îți apară un semn sau un simptom. De-a lungul anilor, fiind și companie farmaceutică am putut să vedem o evoluție a nivelului de conștientizare a prevenției, dar mai e mult de lucru în acest sens”, a mai precizat Ioana Nainer, în cadrul conferinței.

Mihaela Nabar: Ceea ce am văzut la 14 septembrie a fost o explozie a problemelor din sistemul de educație românesc

Aproape de aproximativ 14.000 de copii, Mihaela Nabar, CEO World Vision, a atras atenția asupra unui început de an școlar atipic, ce va avea repercusiuni la nivelul ratei de analfabetism. În plus, Nabar a spus că întreaga concentrare a autorităților a fost asupra scenariilor de funcționare, scăpând din vedere lipsa infrastructurii pentru acest nou model de educație.

”Ceea ce am văzut la acest 14 septembrie este, de fapt, o explozie a problemelor din educație. Nu e nicio noutate să aflăm că nu e apă curentă în școlile din România sau că elevii nu merg la școală pentru că nu au rechizite. Sunt foarte multe fețe ale sărăciei în România. În acest an școlar, important este ce vom face cu copilul și cu profesorul din punct de vedere al predării conținutului, dacă atenția noastră cade doar asupra distanțării sociale”, a mai spus Nabar, în cadrul conferinței.

Mihai Boldijar: Încă pleacă prea mulți tineri din țară

Unul dintre cei care încearcă să rețină forța de muncă a României în fabricile sale, Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch România, a subliniat că tinerii români sunt destul de greu de păstrat în țară. Bosch România a investit 7 milioane de euro într-un centru de învățământ dual, la Cluj. Centrul de Training Bosch este dedicat pregătirii elevilor în sistemul educaţional dual și dezvoltării continue a angajaţilor, atât în plan profesional cât și personal.

Încă pleacă prea mulți tineri din țară. Avem un exod care cred că nu îl putem stăvili, e un fenomen pe care l-am tratat cu indiferență fără să ne dăm seama că vom ajunge la o situație care va fi foarte greu de controlat. În ultimii ani, s-au mai găsit soluții, a fost un aflux de muncitori străini, dar nu compensează. Toate directivele inițiate de autorități au fost un ecou. Sunt mulți copiii care s-au adaptat în țările în care au plecat, nu mai vorbesc limba română, părinții la fel nu se vor întoarce, vor rămâne cu copiii”, a spus CEO-ul Bosch România.

Marian Staș: Cadrul didactic nu este salvatorul suprem

Una din vocile sistemului de educație din România, Marian Staș insistă asupra necesității schimbării conținutului ce este predat copiilor. Cu toate că forma examenului de Bacalaureat capătă noi forme, conținutul rămâne același. În plus, acesta insistă asupra rolului pe care cadrul didactic îl are, dar asupra celui pe care oamenii îl atribuie unui astfel de statut social.

„Avem impresia că fie școala cât de proastă, dacă profesorii sunt buni, totul va fi bine. Nu, nu va fi bine deloc pentru că știm cu toții că în momentul în care fiecare dintre noi operăm într-un mediu profesional prost croit, atunci vom începe să avem comportamente duplicitare. Ne vom comporta ca să șmecherim sistemul, în sensul de a ne pune în valoare competențele și de a face dintr-un sistem prost construit cât putem ca să ne fie nouă bine. Acest lucru nu este un comportament normal (...) În momentul în care vom avea comportamente prost croite, rămâne întrebarea cât putem să salvăm din el pentru copiii noștri”, a spus expertul în educație, în cadrul celei de-a doua ediții a Conferinței CSR – Growing Responsible.

Cea de-a doua ediție a Conferinței CSR – Growing Responsible a fost realizată de wall-street.ro în parteneriat cu: Lidl, Cez Group, Vodafone, Janssen Companiile Farmaceutice ale Johnson & Johnson in Romania și Robert Bosch România.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Setari Cookie-uri