Facturile întârziate de la Hidroelectrica au devenit deja folclor și au ajuns chiar subiect de meme. Pe bună dreptate, însă: s-a ajuns la peste 3 miliarde de lei. O sumă greu de conceput într-o companie care nu ar fi fost controlată de stat și chiar ar fi trebuit să le dea socoteală acționarilor.

În 2023, Hidroelectrica a realizat cel mai mare profit din istoria sa: 6,33 de miliarde de lei. În același timp, însă, compania a ajuns și la un nivel greu de egalat al creanțelor comerciale. Potrivit rezultatelor financiare preliminare anunțate de companie, soldul total al acestora era, la 31 decembrie 2023, de 3,01 miliarde de lei – de 2,2 ori mai mare ca la finalul lui 2022.

Creanțele Hidroelectrica, cât cifra de afaceri a unor mari companii

Ca termen de comparație, este o sumă aproape cât cifra de afaceri (pe 2022) a unor companii precum Coca-Cola România, Alro sau Bosch Automotive. Iar problema vine de la facturile de energie electrică care nu au fost încasate, însă nu din cauza clienților rău-platnici, ci pentru că nu au fost emise de Hidroelectrica.

Avem cifre defalcate doar pentru primele 3 trimestre ale anului trecut, când deja creanțele ajunseseră la 2,97 de miliarde. Or, potrivit acestor cifre, 2,82 de miliarde veneau din segmentul de furnizare și doar 288 de milioane, din cel de producere a energiei. Peste jumătate nu erau nici măcar facturate, la momentul respectiv. La acestea se adăugau pierderi din depreciere de peste 138 de milioane de lei.

De la 2 clienți la 600.000

Cum s-a ajuns aici? Portofoliul de clienți casnici și non-casnici ai companiei a explodat în ultima perioadă, grație prețurilor mici, chiar sub cele plafonate. În clipa de față sunt în jur de 600.000 de clienți pentru furnizarea de energie, în vreme ce în 2015 existau contracte de furnizare pentru 2 (două) locuri de consum. Încă de anul trecut, Hidroelectrica a devenit cel mai important furnizor de energie electrică către clienții finali pe piața concurențială.

Emiterea facturilor pentru acești clienți nu a ținut însă pasul cu creșterea numărului lor. A contribuit și modificarea de 15 ori a legislației privind facturarea (plus introducerea e-factura). Nu a ajutat nici inconsecvența statului - cum ar fi cazul declarației pe proprie răspundere pentru plafonarea prețului energiei introdusă și apoi retrasă la finalul lui 2022.

Ca urmare, chiar și Hidroelectrica recunoaște că întârzierile au ajuns să fie nu doar de ordinul lunilor, ci și al anilor. Iar pe rețelele sociale, clienții se plâng constant de astfel de situații, care sunt și mai problematice în cazul celor care au contract de prosumator.

Aplicația Hidroelectrica: soluție, dar nu prea

Între timp, Hidroelectrica a lansat în octombrie 2023 mult-promisa aplicație iHidro. Aceasta a rezolvat o parte din probleme – dovadă creșterea extrem de modestă a volumului creanțelor în trimestrul 4 al anului trecut.

Aplicația este însă departe de a fi perfectă – de pildă, utilizatorii se plâng că dă erori la trimiterea indexului. Nu doar că iHidro nu a rezolvat toate problemele, ci chiar a creat unele noi: în primele zile, unii abonați au intrat, neintenționat, în conturile altora.

Compania promite însă că în primul semestru al acestui an va îmbunătăți aplicația, pentru a ”reduce diferența la nivel de adopție tehnologică față de competitorii principali”. De asemenea, spune că va investi în centre de relații cu clienții și într-un portal separat de pagina web a Hidroelectrica, dedicat clienților de furnizare.

De ce se emit facturile cu întârziere

De ce emite Hidroelectrica (dar și alți furnizori) facturile de energie cu întârziere? Compania vorbește despre ”întârzierile în procesul de facturare a energiei electrice furnizate către consumatorii finali datorate atât implementarii unui nou sistem de facturare cât si multiplelor modificări legislative”. Mai simplu, vinovat pentru întârzierea trimiterii facturilor este sistemul informatic de facturare al fiecărui furnizor. În cazul unui furnizor important din România, acest soft emite zeci de mii de facturi pe zi, care trebuie să cuprindă multe alte informații, pe lângă suma facturată.

În mare, sunt 2 cauze principale (și legate între ele) pentru care sistemul informatic nu trimite facturile la timp. Fie că nu face față unui volum prea mare de clienți, fie din cauza unor modificări în informațiile care apar în factură – de pildă, trebuie adăugată o ”căsuță” suplimentară sau trebuie schimbat modul în care se calculează datele dintr-o ”căsuță”.

”Softul funcționează astfel ca în fiecare noapte să factureze către 100.000 de clienți, timp de 30 de zile pe lună. Dacă ai ratat o noapte, trebuie să faci sistemul să recupereze. Problema e că, dacă vrei să faci reorganizarea algoritmului, care durează câteva săptămâni, acelea trebuie recuperate, deci trebuie să trimiți 200.000 sau 300.000 de facturi pe noapte. Iar softul ar putea să nu aibă această capacitate”, ne-a explicat directorul IT al unuia dintre cei mai mari furnizori.

Ce se întâmplă cu facturile emise cu întârziere

Chiar dacă Hidroelectrica ar factura acum toate sumele restante, nu își va putea încasa banii pe loc. Reglementările le permit clienților să ceară eșalonarea în cazul facturilor de energie emise cu întârziere, chiar dacă întârzierea e doar de o lună. Și chiar dacă formularul de pe site-ul Hidroeletrica prevede un maxim de 6 rate pentru eșalonare, experții consultați de wall-street.ro spun că nu există un număr maxim de rate eșalonate.

Regulamentele de furnizare stabilesc precis faptul că eșalonarea trebuie făcută ”pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura”. Altfel spus, dacă primim o factură emisă pentru 12 luni, putem cere eșalonarea pentru o perioadă de 12 luni, în rate egale sau nu (aici reglementările nu sunt clare).

Mai mult, unii clienți au contestat în instanță facturile emise cu întârziere sau unele dintre sumele facturate. Hidroelectrica recunoștea anul trecut că s-ar putea ca nu toate deciziile instanțelor în astfel de spețe să-i fie favorabile.

Sursa foto: Facebook / Hidroelectrica

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri