Peter Imre, directorul corporate affairs Philip Morris Romania, unul dintre primii trei producatori de tigari pe plan local, declara ca piata neagra, care a depasit procentul de 20% din totalul industriei de tutun, coroborata cu majorarea accizelor la tigarete reprezinta motive solide pentru ca principalii jucatori de profil sa ia in considerare inchiderea unitatilor de productie operationale in Romania.
“Am avut recent o discutie cu Mugur Isarescu in care ii spuneam ca orice miscare de pret pe piata tigaretelor are un impact asupra inflatiei. Accizele nu reprezinta doar o problema a producatorilor sau a cumparatorilor. 1,6 mld. euro reprezinta accizele platite catre stat de cei 7 mil. de fumatori, nu neaparat de catre producatori. Banii acestia ar trebui tratati mai cu respect”, a declarat Peter Imre (foto).

In opinia acestuia, guvernul nu ii sprijina cu nimic pe producatorii de tigarete din Romania, marind accizele fara un “bun simt comercial”. In plus, contrabanda cu tigari a depasit pragul de 20%, dupa ce in aprilie piata neagra reprezenta aproximativ 12% din totalul pietei locale de tigari.

“Incidenta fumatului nu scade, oamenii se indreapta catre produse pe care le pot achizitiona mai ieftin, fumeaza tigari de contrabanda. Piata neagra era in aprilie la 12%, in prezent a depasit pragul de 20% si se indreapta catre 25%. In aceste conditii, fara un sprijin, de ce sa mai tin 800 de oameni cand pot sa iau din Cehia sau Polonia. Ce zice un producator? Daca tot imi dati cu batul in cap, pana la urma voi pleca”, spune Imre.

Imre a oferit ca exemplu situatia in care s-a regasit BAT in Letonia, unde compania a fost nevoita sa isi inchida fabrica in conditiile in care contrabada depasise pragul de 30%. In prezent, primii trei jucatori de pe piata de tutun din Romania – British American Tobacco, JTI si Phillip Morris – au o productie anuala de 60.000 de tone.

Pretul minim al unui pachet de tigari este in prezent de 6,4 lei si ar putea ajunge anul viitor, dupa majorarea accizelor, pana la 7,1 lei, a afirmat Philip Gambaccini, director fiscal affairs&international trade EEMA Philip Morris. In opinia acestuia, Romania se confrunta cu un ritm prea accelerat al majorarii accizelor, in acest an avand deja loc doua cresteri, in aprilie si septembrie.

De asemenea, propunerea Comisiei Europene vizeaza o crestere a pretului pentru un pachet de tigari pana la 12,4 lei in 2016, pe fondul majorarii accizelor.

Pretul mediu al unui pachet de tigari este de 1,53 euro in Romania, 0,3 euro in Republica Moldova si 0,27 euro in Ucraina.

“Cresterea acccizelor nu a dus la cresterea incasarilor bugetare, la scaderea incidentei fumatului, ci la dezvoltarea contrabandei. Pe masura ce creste acciza, vedem o ocazie pentru comertul ilegal cu tigarete. Noi recomandam o crestere graduala a accizelor, nu asa abrupta. Consumatorul trebuie sa aiba timp sa se obisnuiasca cu noul pret. Aceasta masura ar putea fi insotita de o mai buna licentiere a lantului de distributie si mecanisme mai bune la vama”, explica Gambaccini.

Puncte de contrabanda sunt duty free-urile de la granitele cu Republica Moldova, Ucraina, si Serbia.

Philip Morris, unul dintre cei mai mari producatori de tigarete din Romania, are peste 700 de angajati. Bugetul de CSR al companiei a crescut cu 20% in 2009, si va fi repartizat unei cantine de saraci din Otopeni, Centrului Gavroche pentru copiii victime ale traficului de fiinte umane si Asociatiei Salvati Delta Dunarii. Peter Imre a refuzat sa mentioneze valoarea totala a bugetului de CSR.

Philip Morris produce brandurile Marlboro, L&M, Parliament, Chesterfield si Virginia Slims. Principalii competitori sunt British American Tobacco (Kent, Dunhill, Lucky Strike, Pall Mall, Vogue, Viceroy) si JTI (Camel, Winston, Silk Cut, More).
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri