Bucurestiul s-a schimbat enorm in ultimii 10-15 ani in privinta obiceiurilor de consum si mai ales a modului in care obisnuiesc romanii sa faca cumparaturi, iar acest lucru se datoreaza cel mai mult noului val de dezvoltari comerciale, bazate pe modelul vestic al mall-urilor.

Dupa deschiderea Veranda Mall Obor si a proiectului ParkLake Plaza din acest an, Capitala a ajuns sa fie dominata de zece proiecte majore de retail, care impart optiunile si preferintele de shopping ale unui potential de peste 2 milioane de locuitori.

Mall-urile reprezinta in prezent peste 60% din suprafata centrelor comerciale din Bucuresti. Dintre acestea, aproximativ jumatate sunt centrele comerciale dominante, asa cum este cazul Baneasa Shopping City, AFI Palace, Mega Mall, ParkLake si Sun Plaza.

Primul centru comercial modern deschis in Romania a fost Bucuresti Mall (1999), dezvoltat de catre turcii de la Anchor Grup, pentru ca in anul 2004 acestia sa isi continue planurile de expansiune din Capitala, prin deschiderea Plaza Romania.

Chiar inainte de criza, in anul 2008, doua proiecte reprezentantive pentru Capitala aveau sa isi deschida portile – Baneasa Shopping City – in nordul Capitalei si Liberty Center, in zona de Sud-Vest. Baneasa Shopping City, dezvoltat de catre Baneasa Developments, este in prezent unul dintre cele mai vizitate centre comerciale din Romania, in timp ce Liberty Center se lupta cu insolventa si incearca sa isi regaseasca drumul pe piata de profil.

Anii 2009 si 2010 au aduc inca doua dezvoltari comerciale de anvergura, prin deschiderea AFI Palace Cotroceni (AFI Europe) si Sun Plaza (S Immo). Cele doua proiecte comerciale sunt si printre cele mai mari din Romania in ceea ce priveste suprafata inchiriabila. AFI Palace Cotroceni are o suprafata totala de circa 76.000 mp, in timp ce Sun Plaza beneficiaza de o suprafata inchiriabila totala de peste 70.000 mp.

In ultimii cinci ani, proiectele de mari dimensiuni au inceput sa populeze si mai mult Capitala. Prin deschiderea Promenada Mall si Mega Mall, NEPI si-a facut intrarea puternica pe piata din Bucuresti, in timp ce ParkLake Plaza si Veranda Mall Obor au urcat numarul dezvoltarilor la 10 unitati.

Care sunt cele mai performante mall-uri din Bucuresti si ce cauta romanii la un astfel de centru comercial

Pentru majoritatea retailerilor, cele mai performante magazine sunt cele aflate in mallurile Baneasa Shopping Center, AFI Palace Cotroceni, Sun Plaza, precum si magazinul Unirea Shopping Center din centrul Capitalei, conform datelor Colliers International, una dintre cele mai mari companii de consultanta imobiliara la nivel local.

„Cele trei mall-uri, impreuna cu Unirea Shopping Center sunt si cele care inregistreaza si cel mai mare trafic din Bucuresti, cu o medie estimata de peste 40.000 de vizitatori zilnic. Centrele comerciale au devenit atat de populare datorita varietatii de produse, de branduri si de servicii pe care un centru comercial le ofera consumatorilor in acelasi loc. Dorinta consumatorului de a economisi timp si posibilitatea de a alege cel mai bun raport calitate – pret avand acces rapid la o oferta cat mai variata, sunt motivele principale pentru care consumatorii prefera centrele comerciale in detrimentul magazinelor stradale, spre exemplu”, este de parere Daniela Popescu (foto mai jos), senior associate in cadrul departamentului de retail al Colliers International.

Specialistul Colliers International sustine ca optiunile de divertisment pe care un centru comercial le ofera diferitelor categorii de vizitatori sunt, de asemenea, o atractie pentru consumatori in special in weekend-uri, intrucat ofera optiuni de petrecere a timpului liber pentru intreaga familie.

„Spatiile de entertainment sunt extrem de importante intr-un astfel de proiect, in timp ce zonele de food court sunt din ce in ce mai aglomerate, tendinta dezvoltatorilor fiind sa extinda tot mai mult oferta pe acest segment, integrand in mixul proiectului noi concepte din ce in ce mai diversificate si care sa se adreseze unui segment cat mai larg de consumatori. Vedem si in alte tari din regiune aceasta tendinta de extinderea a zonelor destinate food court-ului si chiar extinderi ale centrelor existente cu noi zone de restaurante”, a mai adaugat Daniela Popescu.

In opinia sa, operatorii de spatii alimentare (hipermarket, supermarket) raman in continuare o ancora care genereaza zilnic trafic intr-un centru comercial. „Conceptele lor sunt, de asemenea, in continua schimbare si adaptare la nevoile consumatorilor din zona de atractie”, a mai adaugat reprezentantul Colliers International

Colliers: Bucurestiul suporta dezvoltarea inca unui centru comercial de mari dimensiuni la nivel local

Specialistii imobiliari de la Colliers apreciaza ca Bucurestiul ar mai putea suporta dezvoltarea a inca unui centru comercial de mari dimensiuni.

„Daca ne uitam la distributia centrelor dominante din punct de vedere geografic, estimam ca zona de nord - vest a Bucurestiului ar putea sa mai sustina un centru comercial important. Mai mult, exista o cerere constanta din partea retailerilor pentru aceasta zona a Bucurestiului, multi dintre ei dorind sa mai deschida magazine in zona de nord a Capitalei”, a mai adaugat Daniela Popescu.

Pe baza calculelor Colliers International, luand in calcul evolutia puterii de cumparare si ritmul de crestere a consumului in urmatorii ani, se estimeaza ca piata va mai putea absorbi in urmatorii ani aproximativ 200.000 mp suprafata inchiriabila.

„Consideram ca in afara proiectelor livrate in acest an, in Bucuresti mai este loc pentru inca un centru comercial de mari dimensiuni”, sustin specialistii companiei de consultanta imobiliara.

Colliers International este una dintre cele mai mari companii de consultanta imobiliara prezente pe piata din Romania, segment pe care mai activeaza nume precum JLL, CBRE, DTZ Echinox sau Knight Frank.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri