Cum a evoluat impozitarea investitorilor in ultimii 12 ani si ce s-ar putea intampla in guvernarea PSD

De la o taxa de doar 1% asupra profitului realizat din vanzarea actiunilor pe bursa, la mult-contestata plata anticipata a unui impozit de 16% pe orice tranzactie profitabila, romanii care au ales sa isi plaseze economiile in fonduri mutuale sau in actiuni pe bursa au avut mai mereu o relatie tulbure cu autoritatile statului responsabile de stabilirea si colectarea impozitelor. Schimbarea guvernului ar putea aduce noi modificari si in urmatorii ani.

2004 – 2005: Perioada “de aur”

Cele mai mici impozite pentru investitorii de pe bursa au fost inregistrate in aceasta perioada, o cota de 1% fiind aplicata asupra castigului din transferul titlurilor de valoare, precum si din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen pe baza de contract si orice alte operatiuni similare.

De asemenea, in 2004, dividendele incasate de persoanele fizice erau taxate cu 5%, impozitul urmand sa urce la 10% in 2005.

2006: Apar cotele diferentiate in functie de perioada detinerii

La un an dupa introducerea cotei unice de 16% in Romania, investitorii de pe bursa incep sa fie taxati in functie de perioada de timp in care si-au mentinut actiunile. Mai exact, investitorii care isi vindeau actiunile in mai putin de un an de la data dobandirii acestora erau taxati cu 16%, iar ceilalti trebuiau sa plateasca in continuare cota de 1%. Masura a fost luata in principal pentru incurajarea plasamentelor pe termen lung, in detrimentul speculatiilor pe termen scurt.

In cazul dividendelor, impozitele au crescut din nou, de data aceasta de la 10% la 16% in cazul persoanelor fizice. Companiile in schimb plateau in continuare doar 10% pentru veniturile din dividende incasate.

Citeste si:
DIICOT: Din analize a rezultat profilul Alexandrei Macesanu
DIICOT anunta oficial ca din...
Citeste si:
Coronavirus - cum se transmite, simptome, tratament
Coronavirus - cum se...

2007: Primul scandal privind impozitarea anticipata. Bursa face “greva”

In ianuarie 2007, Bursa de Valori Bucuresti si-a suspendat in semn de protest pentru prima si singura data sedinta de tranzactionare. Totul e plecat de la neclaritatile privind felul in care investitorii vor fi impozitati pentru castigurile din actiuni: ANAF a vrut impozitarea veniturilor brute din tranzactiile cu actiuni facute in anul anterior, in vreme ce interpretarea brokerilor si a investitorilor era ca veniturile nete din tranzactiile cu actiuni vor fi impozitate, asa cum se mentiona si in Codul Fiscal.

Mai exact, in cazul in care un investitor ar fi realizat intr-un an o pierdere neta de 1.000 de euro, rezultata ca urmare a unor tranzactii de pe urma carora a castigat 50.000 de euro si a pierdut 51.000 de euro (pierdere neta 1.000 euro), acesta ar fi trebuit sa plateasca o taxa de 8.000 de euro (16% din castigul brut de 50.000 euro). La o data ulterioara (cel putin peste un an de zile), statul ar fi urmat sa constate ca investitorul a avut de fapt o pierdere si sa ii restituie astfel impozitul platit anticipat.

Impozitarea separata a castigurilor brute, fara luarea in considerare a pierderilor, a declansat furia reprezentantilor pietei, aceasta culminand cu suspendarea sedintei de tranzactionare, timp de o ora, in data de 25 ianuarie 2007.

2009: Din cauza crizei, Vosganian suspenda impozitul pe bursa timp de un an

Efectele crizei financiare globale s-au facut simtite pentru prima data in Romania in anul 2008, investitorii de pe bursa ajungand sa piarda chiar si 70-80% din valoarea actiunilor pe care le detineau. Ca urmare, ministrul finantelor de la acel moment, Varujan Vosganian, a decis modificarea Codului Fiscal suspendand impozitul pe castigurile rezultate din piata de capital aferente anului urmator (2009).

Citeste si:
Amnistia fiscală, un moment zero în raporturile cu administrația...
Amnistia fiscală, un moment...

2010: Apare cosmarul birocratic al investitorilor – declaratiile trimestriale

De la jumatatea anului 2010, din punct de vedere al impozitarii nu s-a mai facut diferenta intre investitiile speculative (sub un an de zile) si cele pe termen lung (peste un an de zile). Ca urmare, toate castigurile din tranzactionarea actiunilor au inceput sa fie taxate cu 16%.

Investitorii au mai primit in acest an un cadou neplacut de la Finante: obligativitatea raportarii trimestriale a profitului si plata impozitului aferent. Astfel, la finalul fiecarui trimestru, casele de brokeraj erau obligate sa determine castigul/pierderea fiecarui client si sa le trimita acestora documentele aferente. Investitorii erau ulterior nevoiti sa depuna aceste declaratii la Fisc si sa faca platile necesare… de patru ori pe an. Mai mult decat atat, chiar si in cazul unei pierderi trimestriale, aceasta trebuia declarata la ANAF prin completarea celebrului formular 225.

2012-2013: Un nou scandal pe impozitul anticipat. Statul cedeaza si in final se ajunge la un impozit unic de 16% anual

Dupa ce timp de doi ani reprezentantii pietei cerusera eliminarea declaratiilor trimestriale, dorinta acestora a fost indeplinita de stat, care insa a venit la pachet si cu plata anticipata a impozitului – masura criticata puternic de brokeri.

Astfel, la inceputului lui 2012 Guvernul a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta de Modificare a Codului Fiscal care prevedea eliminarea declaratiilor trimestriale si inlocuirea acestora cu o singura declaratie anuala. Pe langa acest lucru, ordonanta mentiona si retinerea unui impozit anticipat de 16% pentru fiecare tranzactie de pe piata de capital realizata in profit, ajungandu-se din nou la situatii ciudate, in care un investitor care facea pierdere neta ajungea sa plateasca anticipat un impozit.

Citeste si:
Lanțul de florării Magnolia deschide două noi puncte de lucru în...
Lanțul de florării Magnolia...

Ca urmare a valului de critici din piata, Guvernul a modificat in cele din urma proiectul de Ordonanta de Urgenta, iar incepand cu 2013 investitorii au inceput sa plateasca un impozit de 16% la sfarsitul fiecarui an, pe diferenta dintre castigurile si pierderile inregistrate in acel an.

2016: Reducerea impozitului pe dividende

Impozitul pe dividendele distribuite persoa­nelor fizice si juridice romane, precum si pe dividendele obtinute, din Romania, de persoane nerezidente a fost redus in 2016 de la 16% la 5%. Masura era prevazuta initial sa se aplice din 2017, dar ulterior s-a decis aplicarea acesteia din 2016.

2017: Contributii suplimentare la sanatate de 5,5%

Persoanele care obtin venituri din investitiile pe bursa si din dividende vor fi in continuare taxate cu 16% anul viitor, insa, pe langa acest impozit, din 2017 vor fi platite pentru aceste venituri si contributii sociale si de sanatate (CASS) reprezentand o cota de 5,5%.

Decizia a starnit nemultumire in randul investitorilor care sunt salariati si care astfel vor ajunge sa plateasca CASS atat pentru leafa lunara, cat si pentru castigurile din tranzactiile cu actiuni.

2018: Eliminarea impozitului pe dividende?

Investitorii ar putea sa primeasca o veste buna incepand cu 2018, cand, potrivit programului de guvernare al PSD, impozitul pe dividende ar urma sa se reduca de la 5% la 0%.

Propunerea PSD a fost facuta insa in campania electorala, fiind greu de estimat in momentul de fata daca aceasta va si ajunge sa fie pusa vreodata in aplicare.

De asemenea, reprezentantii pietei de capital au cerut constant in ultimii ani revenirea la impozitarea diferentiata in functie de perioada de detinere a actiunilor, in scopul incurajarii plasamentelor pe termen lung. O alta masura ceruta recent a fost acordarea unor deduceri fiscale pentru romanii care isi reinvestesc castigurile obtinute din dividende sau din tranzactionarea actiunilor pe bursa.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri