Partea de masurare a rezultatelor campaniilor, setarea de obiective si alegerea indicatorilor de performanta potriviti, dar si utilizarea unor canale sau formate din simplul motiv ca sunt in trend reprezinta cateva greseli pe care le fac digital marketerii din .ro si nu numai. Am discutat cu Alexandra Manea, Philips, pe marginea unei piete din ce in ce mai provocatoare, dar si din ce in ce mai satisfacatoare – digital marketing-ul.

Alexandra Manea are peste 9 ani de experienta in zona de digital, activand in prezent ca digital marketing manager la Philips Romania, pozitie din care acopera intreaga regiune SEE pentru divizia Personal Health. Am discutat cu Alexandra depre tendintele in domeniu, perspective, dar si provocarile din piata.

Tendinte in zona de digital marketing

„Cu siguranta putem spune ca zona de digital marketing a trecut printr-o transformare majora si evidenta in aceasta perioada, atat la nivel global, cat si local. Incepand cu gradul de adoptie, pregatirea specialistilor in domeniu, instrumentele folosite si pana la bugetele si resursele umane alocate, am asistat la o crestere exponentiala a focusului pe online”, spune Alexandra.

Daca ne uitam la tendintele din ultima perioada, care cu siguranta vor persista si in 2017, digital marketing manager-ul Philips ar mentiona:

The Internet of Things – vom vedea din ce in ce mai multe connected devices care, pe langa beneficiile evidente, reusesc in unele cazuri sa extinda businessul companiilor producatoare catre zona de servicii/solutii. Un exemplu in care acest trend este folosit intr-un mod creativ, pentru a raspunde unei nevoi de consum anterior neexploatate, este proiectul celor de la Amazon: Dash Buttons.

Social Customer Care si Social CRM – nu este un trend nou, dar devine din ce in ce mai vizibil si mai important, avand in vedere ca devenim din ce in ce mai “mobile first” si vrem cu totii raspunsuri imediate la orice. Multe branduri utilizeaza cu succes diferite instrumente de online pentru a fi alaturi de consumatorii lor, in timp real, iar unul din cele mai in trend pare sa fie Facebook Messenger Chatbot.

Video first” si influencerii – pentru ca mobile-ul este omniprezent in viata noastra si pentru ca este un mediu in care vizualul si social media castiga detasat, aceste doua tendinte se remarca detasat. Tot mai multe branduri vor incepe sa gandeasca din start continutul video adaptat la cerintele de mobile, iar dincolo de specificatiile tehnice, vor trebui sa adapteze si elementul de storytelling la comportamentul de consum din acest mediu.

„Daca ne uitam la numarul liderilor de opinie care s-au format si au capatat notorietate prin intermediul video-blog-urilor si a canalelor personale de YouTube, vedem transformarea si in zona de influencer marketing. Este clar ca acestia devin din ce in ce mai mult nu doar o sursa de inspiratie, pe zona de video storytelling, dar si un partener important in conversatia de brand”, considera ea.

Principalele provocari in a promova brandul in zona de digital

Provocarile sunt unele generale, la nivelul ariei de digital din Romania.

„Avem un public consumator de online putin mai specific daca ne gandim la modul de interactiune cu brandurile – sunt mai putin predispusi la a da feedback, in comparatie cu vesticii, iar tendinta este de a interactiona online cu anumite companii numai in cazul unor situatii negative sau atunci cand vine vorba de concursuri si premii. O alta provocare este comertul online – stim ca suntem inca la inceputuri, ca si piata, si inca exista varii motive de reticenta pentru o parte din public”, considera specialista.

La nivel de campanii, functioneaza cele in care reusesti, in primul rand, sa ai un mesaj clar si potrivit pentru publicul tinta, dar si pentru faza din procesul decizional de cumparare in care se afla fiecare. Si mai bine este atunci cand reusesti, pe langa cele mentionate, sa ai si o comunicare disruptiva, fie prin mesaj, fie vizual sau chiar si prin canalul de comunicare ales.

Ce pondere din investitiile in marketing ale Philips in regiune se duc catre zona de digital? Investitiile in digital marketing au crescut constant, odata cu piata, asa cum s-a observat si la nivel global, dar si in Romania. In ceea ce priveste brandul Philips, investitia in digital se apropie de 40% din bugetul de marketing.

Ce ar face specialista cu un buget de 10.000 de euro pentru a promova un magazin de gadget-uri?

Pornind de la premisa ca obiectivul este unul de conversie, ea ar directiona investitia catre zona de performance, cu siguranta mobile. De asemenea, ar miza mult si pe instrumentele de remarketing, affiliates si real time bidding.

Instrumente de marketing utile in zona de digital

Rog pe Alexandra Manea sa enumere cateva instrumente de marketing pe care le foloseste in mod curent si i se par utile.

Prima mentiune este o sursa de date despre comportamentul online, in general, dar si despre cel de consum, in mod particular. „Este destul de stufoasa si cu update-uri constante - Consumer Barometer de la Google”, spune ea.

A doua mentiune nu este neaparat legata strict de digital, ci de trenduri in general: Trendwatching – „stim ca multe din tendintele globale influenteaza si mediul online, dar si comunicarea de marketing per total. Daca vrem, insa, sa ne uitam in mod specific la tendintele in online, exista si Think with Google”.

Si cateva alte instrumente interesante: Buzzsumo – iti permite sa gasesti continut online pe baza de cuvinte cheie si, in acelasi timp, iti arata performanta respectivului continut in materie de like-uri, share-uri etc; Hotjar – este un instrument care ofera multe informatii despre audienta site-ului, informatii care nu sunt disponibile in instrumentele uzuale de analiza website.

Ce sfaturi ai putea oferi unui junior care doreste o cariera in marketing digital?

„I-as spune ca este pe drumul cel bun, pentru ca vorbim despre un domeniu in continua dezvoltare, dar si in continua transformare, deci ar trebui sa se pregateasca pentru a invata lucruri noi, zi de zi”, spune, zambind, Alexandra.

Totodata, va trebui sa isi dezvolte curiozitatea, atentia la detalii, imaginatia, dar si abilitatile de analiza si gandirea strategica.

„Depinde foarte mult si de ce anume in domeniul de digital marketing vrea sa urmeze: daca merge mai mult spre partea de creatie, partea tehnica sau partea de strategie si management, insa in toate iti trebuie cate putin din cele de mai sus, si nu numai”, continua ea.

Insa doua lucruri sunt sigure: daca vrea un job unde sa nu se plictiseasca, digital marketingul este o alegere potrivita si cel mai bun lucru pe care il poate face este sa ramana deschis la idei in tot ceea ce vrea sa dezvolte.

Ce campanii online a remarcat in ultima perioada

O campanie care a avut de toate, sa spunem asa, a fost cea de la Spotify de la finalul anului 2016 – „mi se pare ca a imbinat foarte bine zona de online cu cea de offline, chiar ca a revitalizat conceptul de OOH”.

In acelasi timp, au utilizat foarte bine partea de big data, concept pe care multe branduri inca incearca sa il defineasca/inteleaga. In plus, au reusit sa transmita niste mesaje personalizate si, mai ales, conectate cu topicuri actuale si de interes, in functie de locatia in care promovau campania. In ansamblu, o campanie integrata interesanta, copy-uri indraznete si o chimie buna cu publicul tinta.

Al doilea exemplu care nu mai este chiar atat de recent... insa demn de mentionat, este Old Spice cu Dream Runner.

„Din nou, un mix bun intre instrumentele de digital, componenta de continut generat de utilizatori si gamification. Dar ce mi s-a mai parut interesant a fost elementul de targeting: si-au indreptat focusul catre o comunitate relevanta pentru brandul lor, cea a celor pasionati de alergat, lucru ce le-a asigurat un engagement bun si o afinitate crescuta”.

Un exemplu local de aceasta data vine de la ACR. Nu vorbim despre o campanie, ci practic chiar despre dezvoltarea unui nou produs cu ajutorul mediului online si anume, primele teste auto din lume formulate pe Google Street View cu “Street View Test”. Au reusit sa intuiasca o nevoie neexploatata a utilizatorilor si anume, cea de a avea parte de o experienta cat mai reala in momentul in care sustin testele auto si sa o transpuna interactiv prin intermediul unul mediu deja existent – Google Street View. „As spune ca au pus in aplicare foarte bine conceptul de utilitate pentru consumatori”.

Erori pe care le fac marketerii in zona de digital

Alexandra ar aminti mai intai, „top of mind”, partea de masurare a rezultatelor – fie inca exista activitati in online care nu sunt masurate deloc, fie in extrema cealalta apare un focus pe analiza mult prea detaliata si raportata gresit, in relatie cu obiectivele. Din aceasta cauza se pierde imaginea de ansamblu si viziunea rezultatului final care ar trebui atins.

Pe aceeasi linie sta si setarea de obiective si alegerea indicatorilor de performanta potriviti - este bine, desigur, sa ne uitam la vizite, spre exemplu, dar este cazul sa ne bucuram ca am depasit target-ul abia in momentul in care traficul a fost de buna calitate – cu activitate pe website sau chiar conversii.

Un alt lucru care cred ca este specific mai mult pietelor in care digitalul este la inceput sau inca in perioada de dezvoltare este lipsa A/B testing-ului in multe din activitati. In general, cauzele sunt fie lipsa bugetelor, fie lipsa de timp, insa pe termen lung se pierd rezultate si oportunitati.

O ultima capcana a online-ului, pe care o pot mentiona, ar fi utilizarea unor canale sau formate din simplul motiv ca sunt in trend, ignorand lipsa conexiunii mesajului/produsului/serviciul promovat cu publicul tinta atins prin acele metode sau chiar obiectivul principal al campaniei.

„Un exemplu amuzant, pe care chiar l-am observat undeva luna trecuta: o crama de cartier care se promova pe Instagram cu o simpla imagine stradala a locatiei si un mesaj de “cumpara acum””, incheie, zambind, specialista Philips.

Ea face parte din juriul IAB Mixx Awards, unul dintre cele mai importante premii dedicate industriei de digital marketing din Romania.

Sursa foto - Shutterstock Cressida studio

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri