In 2012, Alexandru Raducanu, fondatorul revistelor Business Women si The Marketer, punea bazele unui proiect de televiziune de business. Dupa cinci ani in care s-a “batut” cu CNA pentru a obtine o licenta de audiovizual, pe care a pierdut-o dupa ce investitiile au stagnat, proiectul a fost lansat initial intr-o forma online, iar in curand se va vedea si la televizor, in marile retele de distributie. Despre cat de greu se lanseaza un post de televiziune independent, ce investitii presupune si ce planuri de dezvoltare au, am vorbit cu fondatorul Canal 33, Alexandru Raducanu.

Proiectul Canal 33 a luat nastere in urma cu cinci ani, din dorinta fondatorului de a se extinde in audiovizual. Jurnalist si om de media cu studii de psihologie si publicitate, Alexandru Raducanu a pus bazele a doua publicatii in print, The Marketer in 2006 – destinata comunitatii de marketing si publicitate – si Business Women, care la origine a fost un anuar, iar ulterior s-a transformat intr-o revista lunara. Cam in aceasi perioada in care The Marketer isi inceta aparitia din cauza reducerii drastice a bugetelor de publicitate alocate printului, Raducanu se reorienta catre lumea audiovizualului cu conceptul Canal 33.

“Am lucrat destul de mult la proiect, am gasit spatiu de studio, iar cand am ajuns cu amenajarile intr-o faza promitatoare am zis sa aplic si pentru o licenta de televiziune, crezand ca e o formalitate. Aveam vreo opt ani de presa de business, eram un jucator clean, care urma sa produca acelasi continut, doar ca in audiovizual. Am fost foarte naiv”, povesteste Raducanu.

Aparent, licentele de televiziune se acorda pe alte criterii, nu doar profesionale, spune acesta. “Traim intr-o tara in care TV-ul este o miza foarte importanta din punct de vedere politic. Nefiind afiliati politic in niciun fel ne-am dus ca un aplicant simplu, dar este greu sa obtii o licenta neavand o sustinere politica. Asta a fost experienta mea personala”, explica acesta.

Antreprenorul s-a lovit de faptul ca proiectul si echipa nu erau cunoscute in lumea audiovizualului, dar si de lipsa unei sustineri politice, “pentru ca asta este cel mai rau lucru cu putinta, toti te suspecteaza ca o ai de fapt, doar ca faci parte din tabara adversa”, mai spune acesta.

Long short story, dupa ce a convins membrii CNA ca sunt un proiect independent, fara implicatii politice, Raducanu obtine licenta de TV in 2015, la mai bine de doi ani de la aplicare. Intre timp insa proiectul isi pierde din credibilitate, Raducanu amana lansarea postului, iar intr-un an pierde licenta. “Eu anuntasem ca se face, propusesem proiecte si colaborari si nu se mai realiza nimic, obtinerea intarziata a licentei ne-a tras inapoi din demararea proiectului. Abia acum ca l-am lansat oficial oamenii s-au convins ca il facem, pentru cineva care nu e familiarizat cu obtinerea unei licente, ar putea crede ca nu suntem seriosi”, spune Raducanu.

In prezent, Canal 33 detine licenta de televiziune si autorizatie de emisie de la CNA, insa ruleaza cu un program de sase ore, urmand ca in scurt timp sa revina cu o grila de 24 de ore, spune Alexandru Raducanu. Motivul? "Studioul din Militari nu este nici in acest moment finalizat, avem aparatura si echipamentele necesare, insa in urmatoarele doua, trei luni cred ca ne vom putea muta. Pana atunci, functionam dintr-un studio inchiriat si cu un program redus de sase ore", spune aceasta.

Investitia aproximativa in tot ce a presupus dezvoltarea proiectului Canal 33 se ridica la aproximativ 300.000 de euro, suma din care un procent de 80% a mers catre aparatura si echipamente tehnice, iar 20% catre productia de continut. In urmatoarele luni insa Raducanu estimeaza ca aceasta va creste, odata cu functionarea 24 din 24 de ore si cu dublarea colectivului de 20 de persoane in prezent.

Pentru a atrage capital, jurnalistul sustine ca sunt deschisi la potentiali parteneri si investitori, pastrand insa pachetul majoritat de actiuni. In prezent, Raducanu detine 97%, iar avocatul postului, Cristina Sarbu in procent de 3%. Mai mult, nu exclude o posibila listare la Bursa in urmatorii ani, daca totul decurge conform planurilor sale de dezvoltare, iar postul va fi sustinut de cifre si rezultate pe masura, mai spune acesta.

In momentul de fata, Canal 33 se receptioneaza in retele de cablu Next-gen, Ines, Media Sud și pe platformele online seenow.ro și arktv.ro și face demersuri pentru listarea în celelalte rețele de distribuție, Telekom si UPC fiind retele majore in care televiziunea va intra in urmatoarele luni.

Ce-si propune Raducanu cu Canal 33

Planurile jurnalistului cu propriul canal de televiziune includ crearea de continut business, specializat pe mai multe domenii si industrii, "insa pastrandu-ne totusi caracterul generalist. Vom avea jurnale de stiri si emisiuni specializate pe diverse domenii. Acest lucru nu se vede deocamdata pentru ca operam pe o grila redusa, insa cand vom intra full vom avea emisiuni despre banci, industria auto, imobiliare, cariera si dezvoltare personala, antreprenoriat, fonduri europene, sanatate si pharma si altele", mai spune acesta.

Ca audienta, Canal 33 inregistreaza 20.000 de spectatori in transmisiunile live de trei ore pe pagina de Facebook si tocmai din acest considerent Raducanu sustine ca in urmatorii ani audienta Canal 33 se va putea "bate" cu publicul comercial al posturilor de stiri consacrate. Ca audienta generala insa isi cunoaste limitele si nu-si impune targeturi. "Va fi mai mica pentru ca publicul nostru va fi in intregime comercial", explica acesta.

Ce target si-a impus pe termen mediu cu Canal 33? "1% - o tinta realizabila si decenta, ar asigura o voce, o cota de piata, venituri din publicitate. Nu ma refer la share of voice, ci mai degraba la share of money, cat am putea atrage din totalul de publicitate din piata, ar insemna undeva la 2,5 - 3 milioane de euro si ne-ar permite sa functionam decent, din resurse proprii", spune Raducanu.

Cum va face asta? "Vom colabora cu o regie de vanzari, suntem in discutii avansate cu doua dintre cele mai cunoscute din piata, care au un portofoliu de aproxiamtiv 300 de clienti", spune Alexandru Raducanu. Pentru proiecte speciale, clienti nespecifici zonei de TV, fondatorul Canal 33 isi propune sa realizeze continut si reclame proprii.

Cum vedea viitorul acestei industrii

Cu o experienta de peste zece ani in industria media, Raducanu a fost martorul evolutiilor majore care s-au petrecut. Despre cum arata aceasta in momentul in care a inceput sa lucreze, spune ca era o industrie in expansiune, in care se investeau sume foarte mari, dar existau in general trusturi care aveau in spate investitori locali cu resurse extraordinare. "Se investa in calitatea angajatilor, erau bine platititi, se scoteau produse de calitate, era un boom. Cred ca a fost o industrie cu glamour", spune Raducanu.

Cum e acum? "O Cenusareasa. Odata cu criza financiara, dar mai ales cu problemele investitorilor de natura juridica, investitiile s-au stopat si acum e in suferinta, s-a restructurat foarte mult si a ramas un fel de cenusareasa a societatii. Inclusiv in raporturile dintre media si clienti interlocutori care erau din zona de business, cel putin unde am activat eu, cumva erau de la egal la egal, daca nu cumva erau privite cu respect mediile de presa, acum mi se pare ca a ramas o cenusareasa in aceste raporturi de putere in societate", considera fondatorul Canal 33.

Cum vede in viitor industria media? "Evolutia ei va fi sustinuta de explozia digitala si de interesul consumatorilor catre continut video si social media, dar video in social media, mai putin in clasicul format". Cat despre print, nu crede ca poate sa revina la perioada de glorie: "Exista publicatii care au ramas in print si functioneaza, care au o baza in interesele oamenilor, un echilibru si stabilitate financiara, care sunt sustenabile. Cred ca cei care au ramas au o justificare real economica, nu doar interesele unor investitori de a avea in portofoliul o publicatie prin care sa-si promoveze afacerile. Este cu totul altceva daca se fondeaza o publicatie ca o afacere de sine statoatoare. Dar daca ea nu functioneaza pe criterii reale de piata, atunci disorsioneaza piata. Daca eu am un lant de cazinouri si am easy money din asta, investesc intr-o publicatie si concurez ca de la egal la egal cu o publicatie care si castiga bani doar din publicitate, e o concurenta neegala. Dar este bine ca exista, eu sunt in favoarea concurentei si vreau sa ajunga la consumator un lucru de calitate. Ce este in spate, deja sunt niste lucruri care nu intereseaza pe consumatori, ci pe noi, jucatorii din industrie", incheie fondatorul Canal 33.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »