Ministerul Finantelor Publice a publicat o noua Strategie fiscal-bugetara pentru perioada 2019-2021, care prevede un deficit al bugetului general consolidat de 28,249 miliarde lei, respectiv de 2,76% din PIB (cash), fata de 26,118 miliarde lei (2,55% din PIB) varianta anterioara, din februarie, potrivit Agerpres.

PIB-ul a ramas la acelasi nivel, respectiv 1.022 miliarde lei, cresterea economica la 5,5%, veniturile la 342,675 miliarde lei (33,31% din PIB), in timp ce cheltuielile au fost majorate la 370,924 miliarde lei (36,28 % din PIB), de la 368,793 miliarde lei (36,07% din PIB) in varianta anterioara.

Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a declarat, la mijlocul lunii februarie, ca majorarea deficitului la 2,76% din PIB a fost singura masura posibila pentru a putea da alocatii marite copiilor, conform unui amendament adus proiectului Legii bugetului pe 2019, insa tinta de deficit pe 2019 nu va fi depasita.

"Noi am mers in Parlament cu o propunere de 2,55% (deficit n.r.). Sa majoram acest deficit la 2,76% a fost singura masura posibila ca sa putem da copiilor aceasta alocatie", explica Teodorovici.

Conform Strategiei, planificarea bugetara a avut in vedere realizarile veniturilor bugetare la nivelul anului 2018, prognoza pe termen mediu 2018-2022 (prognoza de iarna 2019) elaborata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza conform careia cresterea reala a PIB in anul 2019 va fi de 5,5%, angajamentul ANAF de a colecta venituri suplimentare de aproximativ 7,5 miliarde lei prin intensificarea actiunilor de imbunatatire a colectarii si reducerea evaziunii fiscale, prevederile legislative actuale, inclusiv pentru TVA (cota standard 19%, cota redusa de 9% pentru alimente) si accize (mentinerea nivelului accizei pentru produsele energetice), impactul generat de OUG 114/2018 prin cresterea taxarii in domeniul jocurilor de noroc (0,5 miliarde lei) si cresterea nivelului accizelor pentru produsele din tutun (0,6 miliarde lei).

Balint, OTP: Cu o taxa de 0,2...
Citeste si: Balint, OTP: Cu o taxa de 0,2 - 0,4%, bancile pot sa traiasca in 2019

Au fost luate in calcul si distribuirea si virarea sub forma de dividende sau varsaminte la bugetul de stat, in cazul regiilor autonome, a 35% din sumele repartizate la alte rezerve (1,5 miliarde lei), veniturile estimate a fi incasate in urma vanzarii licentelor de telecomunicatii de tip 5G de catre ANCOM (2,1 miliarde lei), aplicarea si in 2019 a masurilor de repartizare a minimum 90% din profitul net realizat sub forma de varsaminte la bugetul de stat sau local, in cazul regiilor autonome, sau dividende, in cazul societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor cu capital integral sau majoritar de stat. Estimarea Pilonului II de pensii pe perioada 2019 - 2022 a fost realizata in conditiile mentinerii, ca si in anul 2018, a unei cote de contributie la fondul de pensii de 3,75%.

La estimarea cheltuielilor s-au avut in vedere: majorarea de la 1 septembrie 2019 a valorii punctului de pensie cu 15%, respectiv de la 1.100 lei la 1.265 lei;
majorarea de la 1 septembrie 2019 a indemnizatiei sociale pentru pensionari garantata cu 10%, respectiv de la 640 lei la 704 lei; stabilirea, de la 1 ianuarie 2019 a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata la suma de 2.080 lei lunar, majorarea salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare cu 1/4 din diferenta dintre ce este prevazut pentru 2022 si decembrie 2018, acordarea de vouchere de vacanta si a indemnizatiei de hrana etc.

"De asemenea, la stabilirea cheltuielilor de personal pe anul 2019 s-a avut in vedere continuarea aplicarii unora dintre masurile care vizeaza limitarea cheltuielilor aprobate in anii anteriori, astfel: munca suplimentara efectuata peste durata normala a timpului de lucru sau in zilele libere se va compensa numai cu timp liber, cu anumite exceptii in cazul personalului din domeniile apararii, sigurantei si ordinii publice sau personalului cu statut special; in perioada 2019-2021, institutiile si autoritatile publice nu acorda personalului din cadrul acestora premii, cu anumite exceptii in cazul sportivilor si colectivelor tehnice, studentilor, elevilor si profesorilor; in perioada 2019-2021 nu se acorda ajutoarele sau, dupa caz, indemnizatiile la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea in rezerva; in perioada 2019-2021 institutiile si autoritatile publice nu acorda personalului bilete de valoare, cu exceptia tichetelor de cresa reglementate de Legea 165/2018", se mentioneaza in strategie.

In aceste conditii veniturile bugetare proiectate pentru anul 2019 reprezinta 33,51 % din PIB, 32,23 % in anul 2020, urmand ca in anul 2021 sa reprezinte 31,97 % din PIB, evolutie determinate de evolutia indicatorilor macroeconomici pe orizontul de referenta, precum si de actele normative adoptate pana la acest moment, iar cheltuielile bugetare proiectate pentru anul 2019 reprezinta 36,28% din PIB, ajungand 33,98 % in 2021, in scadere pe orizontul de referinta ca pondere in PIB, se mai arata in Strategie.

UniCredit si Banca Mondiala...
Citeste si: Declinul economiei, amplificat de OUG 114 chiar si dupa modificare

Planificarea bugetara pe anul 2019 si estimarile pe perioada 2020-2021 stabilesc deficitul bugetar ESA in anul 2019 la 2,78 % din PIB, o ajustare de 0,18 puncte procentuale fata de anul 2018 , care va continua pe orizontul 2020-2021, urmand ca acesta sa ajunga in anul 2021 la 2,45% din PIB, respectiv o ajustare 0,33 de puncte procentuale fata de anul 2019.

"Pe orizontul 2019-2021, politica de deficit bugetar continua sa sustina in mod direct cresterea economica, situandu-se in marja permisa de Pactul de Stabilitate si Crestere, respectiv un deficit bugetar ESA de 3% din PIB. In termeni structurali, se estimeaza ca deviatia semnificativa inregistrata in anul 2016 de la OTM stabilit pentru Romania (respectiv 1% din PIB) se va ajusta incepand cu anul 2021. Devierea de la OTM s-ar produce in conditiile mentinerii, pe intreg orizontul de planificare, a unui nivel sustenabil al datoriei publice de sub 40% din PIB, Romania inregistrand in anul 2017 un procent al datoriei publice de 35,2%, in scadere fata de anul 2016 cu 2,1 puncte procentuale. Perspectiva de crestere moderata a datoriei guvernamentale pe termen mediu si de mentinere la un nivel relativ stabil si sustenabil se datoreaza cresterii economice sustinute si unor deficite bugetare calculate conform metodologiei UE de pana la 3% din PIB, in perioada 2019-2021", se mai precizeaza in Strategie.

Sursa foto: Agerpres FOTO

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Eugen Teodorovici: amnistia fiscala este pentru companiile de stat