Leul va continua sa se deprecieze in 2020, iar cursul valutar ar putea ajunge la 4,85 lei/euro in ultima parte a anului, anticipeaza analistii Erste Group (proprietarul BCR), Juraj Kotian si Zoltan Arokszallasi. De asemenea, acestia se asteapta ca agentiile internationale sa inrautateasca perspectivele de rating ale tarii, S&P luand deja o astfel de decizie chiar saptamana aceasta.

BNR a anuntat joi un curs de schimb oficial de 4,7791 lei/euro, nivel care a urcat cu 11 bani fata de inceputul acestui an. Erste mizeaza pe o stabilizare in jurul acesui nivel in decembrie, urmata de o crestere progresiva in timpul anului 2020, la 4,79 lei/euro in primul trimestru si la 4,85 lei/euro in trimestrul al treilea.

In prezent Estimare final 2019 Estimare T1 2020 Estimare T2 2020 Estimare T3 202
Curs leu/euro 4,77 4,77 4,79 4,82 4,85

Toate estimarile apartin Erste Group

“Coroana ceha va fi una dintre valutele din Europa Centrala si de Est (ECE) care se va intari in 2020, in vreme ce leul romanesc este asteptat sa mearga in directia opusa, reflectand astfel problemele fiscale nerezolvate”, mentioneaza analistii Erste.

Cu o saptamana in urma, un sondaj realizat de Reuters in randul analistilor internationali a relevat de asemenea ca leul ar putea atinge pragul de 4,85 lei/euro in 2020.

Deficitul a speriat agentiile de rating si poate creste costurile de finantare ale Romaniei

Sursa date: Eurostat, Erste

Principala amenintare pentru curs si economia romaneasca in 2020 va fi inregistrarea unui deficit bugetar mai mare de 4%. Intr-un scenariu chiar mai negativ, in care pragul de 4% ar fi atins inca de anul acesta, ponderea datoriei publice in PIB s-ar apropia “periculos” de 40%, considerat un nivel de risc pentru tari cum este Romania, care functioneaza cu mix relaxat si prociclic de politici economice, considera Andrei Radulescu, director de cercetare al Bancii Transilvania.

Romania 2017 2018 Estimare 2019 Estimare 2020
Deficit bugetar ca procent din PIB 2,6% 3% 3,4% 4%

Toate estimarile apartin Erste Group

"Pe finante publice, estimam un deficit de sub 4% in acest an. Si vreau sa subliniez, in acest context, ca daca deficitul bugetar va depasi 4% din PIB in acest an, anul viitor ne vom apropia periculos de mult de pragul de 40% in PIB pentru datoria publica, ceea ce va constitui un risc sever pentru finantarea statului. Eu inca mai cred ca economia va creste cu 4,2% in acest an si inca mai cred ca deficitul bugetar la final, datele vor fi comunicate la inceputul anului viitor, se va situa sub pragul de 4%”, a declarat Radulescu.

De cealalta parte, austriecii de la Erste Group anticipeaza un deficit de 3,4% in 2019 si de 4% in 2020.

“Balanta fiscala este cea mai presanta problema in Romania. Cel mai probabil, deficitul bugetar va depasi limita de 3% din PIB deja in 2019, dar si in 2020. Un asemenea scenariu poate duce la declansarea procedurii de deficit excesiv si ameninta rating-ul si perspectivele Romaniei. Fara masuri care sa corecteze problemele bugetare, deficitul in crestere va duce, probabil, la schimbarea perspectivei rating-ului Romaniei in ‘negativ’”, spun analistii Erste.

Romania 2017 2018 Estimare 2019 Estimare 2020
Inflatie medie 1,3% 4,6% 3,9% 3,3%

Toate estimarile apartin Erste Group

La inceputul acestei saptamani, agentia Standard & Poor’s a revizuit in jos perspectiva privind economia Romaniei din cauza deficitelor in crestere si a incetinirii economice. Astfel perspectiva rating-ului de tara al Romaniei a fost modificata din “stabila” in “negativa”.

Teoretic, modificarea perspectivei de rating reprezinta un semnal de avertisment pentru investitorii internationali, un posibil efect fiind cresterea dobanzilor pe care acestia le cer pentru a imprumuta Romania.

Cu totate ca in esenta este o stire negativa, schimbarea perspectivei nu este asteptata sa aiba efecte extrem de puternice asupra costului de finantare al tarii, o eventuala retrogradare a reting-ului avand un impact mult mai mare in acest sens.

Cand sectorul auto global tuseste, Europa Centrala si de Est raceste

Chiar daca tarile din Europa Centrala si de Est (Romania, Slovacia, Cehia, Croatia, Serbia, Ungaria, Slovenia, Polonia) vor continua, anul viitor, sa inregistreze o crestere economica mai mare decat statele din vestul continentului, ritmul este asteptat sa incetineasca.

“Slabirea cresterii economice globale, politicile protectioniste (n.red. “razboiul comercial dintre SUA si China) si o serie de posibile schimbari structurale in sectorul auto vor avea un impact din ce in ce mai mare asupra economiilor din tarile ECE. Productia auto reprezinta fundamentul multor economii din ECE, o incetinire a sectorului reprezentand o provocare pentru regiune”, subliniaza analistii Erste.

Romania 2017 2018 Estimare 2019 Estimare 2020
Crestere PIB 7% 4,1% 4% 3,5%

Toate estimarile apartin Erste Group

Doua aspecte majore ii ingrijoreaza pe acestia: cererea in scadere pentru automobilele diesel si tranzitia la productia automobilelor electrice. Astfel, intr-o asteptata perioada de tranzitie in sectorul auto, cererea si productia ar putea sa inregistreze scaderi, cu efect direct asupra evolutiei PIB. Cele mai afectate tari ar fi Cehia, Ungaria si Slovacia, acolo unde o scadere a productiei auto cu 10% s-ar traduce intr-o reducere cu 1% a cresterii economice anuale.

Chiar daca nu intra in topul celor mai afectate tari din regiune, o scadere a sectorului auto ar pune piedici si economiei romanesti avand in vedere ca Dacia, Ford si Daimler se afla in top 5 exportatori ai Romaniei. De asemenea, un numar important de firme romanesti de talie medie asigura livrarile de piese si componente pentru producatorii locali si mai ales pentru cei din Germania.

Totusi, viitorul nu este complet negru pentru piata auto din Europa Centrala si de Est, analistii Erste mizand pe o revenire dupa ce productia autoturismelor electrice va lua intr-adevar proportii.

“Tarile din ECE ar trebui sa beneficieze de investitii majore in electro-mobilitate odata ce companiile auto isi scaleaza productia de masini electrice incercand sa isi mentina costurile reduse. Dupa perioada de tranzitie din piata auto, mai mult de jumatate din productia de baterii din Europa va fi localizata in ECE (Polonia si Ungaria in special)”, au concluzionat austriecii.

Citeste si:
OECD: Epidemia de coronavirus va duce la cea mai severă scădere a...
OECD: Epidemia de coronavirus...
Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Citește și
Libra Bank pune pe masă obligațiuni în euro cu dobandă de până la 5%
Setari Cookie-uri