100 de milioane euro. Atât sperau autoritățile române să câștige de pe urma suporterilor străini ce urmau să vină la București pentru cele patru meciuri pe care țara noastră le-a organizat în cadrul turneului de fotbal EURO 2020. Situația ”din teren” a fost însă dezamăgitoare, analiștii Euromonitor consultați de wall-street.ro fiind de părere că România a câștigat mai degraba la capitolul imagine, dar chiar și acolo efectele sunt modeste.

”Umbrite de pandemie, cele mai importante industrii care în mod normal ar fi beneficiat de pe urma meciurilor Euro 2020 jucate la București – transporturi, bunuri de consum, retail – nu vor simți creșterea pe care în trecut o vedeam în țările și orașele care organizau turnee finale. Vor exista creșteri la capitolul vînzări de alimente și băuturi în București, însă, privind lucrurile din punct de vedere economic, găzduirea meciurilor la EURO 2020 va avea efecte foarte limitate și doar pe termen scurt”, a declarat Cosmin Dan (foto), Consultant - Services & Payments, în cadrul Euromonitor International.

Cosmin Dan - Euromonitor

Acesta menționează că România va beneficia totuși, pe termen lung, de cele câteva investiții în infrastructură făcute înainte de EURO 2020.

Analistul face astfel referire la cei peste 111 mil. euro investiți în modernizarea stadioanelor ”Arcul de Triumf” (26 mil. euro), ”Rapid” (35 mil. euro) și ”Steaua” (50 mil. euro), dar și la investițiile făcute pentru modernizarea Aeroportului Băneasa și punerea la punct a liniei de tren dintre Aeroportul Otopeni și Gara de Nord – o improvizație găsită ca soluție după ce România nu a fost în stare să construiască linia de metrou care să facă legătura între București și aeroport – ceea ce se promisese în angajamentul inițial pentru organizarea meciurilor la EURO 2020.

”Faptul că de această dată turneul se desfășoară în foarte multe țări este ceva unic, iar ca urmare nu va exista o mare concentrare de fani într-o singură țară, impactul economic fiind astfel diluat. În schimb, investițiile făcute în infrastructură de fiecare țară sunt semnificativ mai mici decât în mod normal. Credem însă că beneficiile economice, chiar și pentru țările care organizează meciurile finale (n.red. cele mai importante) ale turneului vor duce doar la o creșteră minoră a consumului de alimente și băuturi”, menționează Justas Gedvilas, Research Manager – Sports, Euromonitor International.Centrul Vechi - București - EURO 2020

Acesta adaugă faptul că un beneficiu ce merită luat în considerare pe termen lung va fi creșterea vizibilității și a imaginii orașului București, ca gazdă a unor meciuri la EURO 2020.

Bucureștiul a găzduit patru meciuri la EURO 2020, toate desfășurate pe Arena Națională: Austria - Macedonia de Nord, Ucraina - Macedonia de Nord, Ucraina – Austria și Franța – Elveția.

Echipa de fotbal a României nu s-a calificat la turneu.

România spera să facă cel puțin 100 mil. euro de pe urma suporterilor străini

Statul român spera ca cel puțin 100 mil. euro să intre în economia locală cu ocazia organizării meciurilor la Euro 2020, potrivit unei note de fundamentare a unui proiect de act normativ initiat de Ministerul Dezvoltarii în 2018.

„Pentru cele 4 partide organizate la Bucureşti fiecare echipă va avea alocat un număr de 15.000 bilete, rezultând minim 120.000 turişti care vor veni la Bucureşti cu ocazia EURO 2020, care pot genera venituri de aproximativ 100.000.000 EUR (800 euro/turist)”, se menționează în document.

Suporteri Ucraina - Centrul Vechi, București

Pandemia a dat însă peste cap calculele guvernului, astfel că este foarte probabil ca România să fi cheltuit semnificativ mai mult pentru organizarea meciurilor la EURO 2020 comparativ cu banii care au intrat în economia locală.

Citiți și Suporterii Franței, revoltați pentru că au plătit 500 de euro pentru a ajunge la București

Ne așteptăm ca numărul aterizărilor în București să revină la nivelul pre-pandemic abia în 2024/2025, o evoluție ce are legătură cu revenirea instrustriei globale de travel, nu cu EURO 2020. Bucureștiul are nevoie să de investiții în infrastructura turistică, să își construiască un brand puternic de oraș și să se poziționeze ca detinație clară pentru turiștii din regiune.

- Cosmin Dan -

Compania Națională Aeroporturi București a anunțat luna trecută că trimite în șomaj tehnic 800 din cei 1.370 de angajați activi, după ce traficul aerian a ajuns să reprezinte doar 40% din nivelul înregistrat în 2019, înainte de pandemie.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri