„Viitorul este în zona de digital. Este un trend care a fost accentuat în pandemie și este inevitabil. Trebuie să recunoaștem că după lockdown a fost un consum care a ridicat rezultatele la un nivel foarte înalt. Anul acesta va fi greu de atins, insă va există o creștere în e-commerce, peste piața de retail”, a declarat Ion Sturza, proprietarul Elefant.ro.

Acesta consideră că toate domeniile vor crește și este nevoie de cât mai multe investiții și business-uri noi. Online-ul este și va fi în continuare accesibil și pentru companii mici și mijlocii care pot să aibă succes în zonele de nișă.

Ion Sturza va participa la conferința retailArena: A Game of the Future. Dacă vrei să fii la curent cu ultimele trenduri în retail, înscrie-te la conferința retailArena AICI și fii alături de noi la unul dintre cele mai mari evenimente de profil.

Ce ar putea însemna pentru România continuarea „luptei” din Coaliție: Cea mai complicată perioadă este pentru consumator

„Pentru prima dată în ultimii ani, asociațiile de business au luat o atitudine foarte tranșantă. Comunitatea de afaceri e în pericol aparent major din cauza acestei instabilități politice care se suprapune cu probleme pandemice, creșterea exponențială la alimente și materii prime, inflație deocamdată camuflată. Toate aceste elemente alcătuiesc furtuna perfectă care, din punctul meu de vedere, nu ar trebui să relaxeze nici politicienii și nici mediul de afaceri”, a declarat Ion Sturza.

În cazul în care lupta dintre partide va continua mult timp, acesta spune că lucrurile sunt foarte clare: putem rata aprobarea PNRR-ului, vor fi amânate discuțiile cu bugetul pentru anul viitor și vor crește costurile de finanțare a datoriei publice.

Dacă ne uităm la aceste probleme ne așteaptă o perioadă complicată, în special pentru consumatorul de rând. Eu estimez că milioane de români nu vor putea să plătească facturile la energie.

O posibilă revenire a mediului de business în 2022?

Deși vrem să rămânem optimiști spunând că mediul de business din România va reveni repede la nivelul dinainte de pandemie, antreprenorul este de părere că „ceea ce a fost nu va mai fi niciodată”.

„Putem discuta despre situația pandemică și de comportamentul locuitorilor, dar mult mai îngrijorător este când vom reveni la normal în business. Acum avem o mare turbulență în canalele de aprovizionare, avem un deficit în ceea ce privește materiile prime. Va reveni încet la un nou echilibru care va fi mult mai sus înainte de pandemie în ceea ce privește costul prețurilor și al serviciilor”, precizează Sturza.

Acesta spune că anul 2022 va fi în continuare unul turbulent: „Dacă existau estimări că se va stabiliza costul transportului maritim sau penuria de semiconductori la sfârșitul lui 2021, analiștii spun că este posibil ca acest lucru să se întâmple în următorii doi ani”.

„Vreau ca angajații Elefant să revină la birou chiar dacă vor munci mai puțin”

Ion Sturza consideră că deși angajații ar munci mai puțin la birou, acesta dorește să îi readucă într-o formulă hibridă. Antreprenorul precizează că nu este adeptul teoriei „munca de acasă, mană cerească”, așa cum sunt alți antreprenori.

„Vreau ca angajații Elefant să revenină la birou chiar dacă vor munci mai puțin. Au apărut ca ciupercile după ploaie tot felul de instrumente care monitorizează oamenii și care cred că stresează angajații. E adevărat că 30% din timp angajatul nu lucrează atunci când este la birou, sunt conștient și nu le cer 100% deoarece nu vreau să simtă un burnout. Munca este și un loc social, nu doar un spațiu pentru a livra un produs sau serviciu”, adaugă Sturza.

În timp ce unii angajați vor lucra într-o formulă hibrid, două sau trei zile pe săptămână la birou, 25% dintre aceștia vor lucra în permanență de acasă.

„Zona de office va fi deocamdată într-o formulă hibrid. Majoritatea angajaților ne roagă să le permitem cât mai mult să vină la birou”, spune antreprenorul.

În ceea ce privește obligativitatea vaccinării pentru angajații care se reîntorc la birou, Sturza a declarat că nu vor implementa sub nicio formă o astfel de impunere chiar dacă este o insistență tot mai mare din partea companiilor din străinătate. Șeful Elefant.ro spune că vor încerca să combine convingerea de a se vaccina cu testarea angajaților. În prezent, 70% dintre angajații sunt vaccinați.